Roota Atrixen

Diskussion i 'Atrix' startad av hkkla, 18 okt 2011.

  1. hkkla

    hkkla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja jag kunde inte hålla mej så länge då. Nu vill jag roota för att testa andra ROMs.
    Det verkar dock inte helt lätt, min HTC Hero var plättlätt att roota, likaså HTC Desire Z. Men den här verkar knepigare. Min enda källa av information är dessutom XDA och där är det minst sagt svårt att hitta rätt info, allt är kors och tvärs och man vet inte vilken metod som är utdaterad och istället brickar din telefon.

    Nån här som har rootat sin svensksålda Atrix som innehållt 2.3.4 som kan tipsa om länk till en fungerade metod?
     
  2. murre79

    murre79 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  3. hkkla

    hkkla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det löste biffen.

    Nu ska man bara få in en bra recovery image. Vad hette den nu, Clockwork recovery va?

    Kunde man inte tanka den och installera direkt från Market?
     
  4. hkkla

    hkkla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    En fråga till, jag vet att HTC har så man kan återställa hela telefonen bara genom att ansluta USB och köra en .exe-fil. Finns det motsvarande till Motorola?
     
  5. murre79

    murre79 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur rootade du telefonen? Gick det smidigt och smartfritt??
    Vilken version av rom har du i din telefon nu? Jag kor med version 4.5.2A-74_OLE-26
     
  6. hkkla

    hkkla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja alltså jag tankade hem ett program som gjorde allt åt mej men jag vet ju inte säkert om jag är rootad. Jag lyckas inte installera CWM recovery, eller rättare sagt, jag kan itne starta telefonen i det läget.
    Jag får felmeddelande "failed to boot 2"
    "starting RSD mode"

    Men telefonen funkar som vanligt.
     
  7. hkkla

    hkkla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Åfan, kan det vara så att när man rootat, låst upp bootloadern så är det omöjligt att gå tillbaka till stock-rom?

    Isåfall är jag inte så säker på att jag vill göra detta.

    Nån som har bra koll på detta?
     
  8. hkkla

    hkkla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fasen va rörigt det är med information överallt. Hur svårt som helst att hitta en metod som man känner förtroende för.
     
  9. murre79

    murre79 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  10. hkkla

    hkkla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo där fanns det en del men det är ett STORT frågetecken som jag inte lyckas räta ut. VILKEN .sbf ska man använda på en svensk obunden lur för att kunna låsa upp bootloadern? Det är ju en ödesfråga för av det jag kunnat urtyda förstör man telefonen om man flashar med fel fil och det finns en hel uppsjö att välja mellan.
     
  11. hkkla

    hkkla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ingen som har låst upp sin bootloader här?
     
  12. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har låst upp bootloader, lagt in recovery, bytt ut webtop och lagt in custom ROM.

    Hänger mycket på XDA och det kan vara lite luddigt att hitta rätt, så jag kan göra ett försök att guida er i rätt riktning.


    Detta är tråden som innehåller möjligheten att låsa upp bootloader, man flashar in en liten sbf på 1mb för att möjliggöra kommandot "oem fastboot unlock". Du behöver RSD Lite (Motorolas flash-program) och .sbf som ligger i tråden under "Unlock".
    [PUDDING] International House of Pudding! BL Unlock/root thread (Updated 07/23/2011) - xda-developers

    Detta är en guide som en av hjärnorna har skrivit, väldigt bra och tydligt om du är osäker: How To: Unlock the Atrix 4G Bootloader - BriefMobile

    När du är upplåst är det bara att gå loss och göra precis vad du vill!

    Som ROM finns det många, själv kör jag Alien vilket fungerar bra men även CM7.1 finns som beta. Notera att fingerprintscanner och webtop har problem i många av ROMarna då det inte är direkt normalt.

    Alien ROM: (Jag kör denna och använder webtop som vanligt)
    ** Official CM7 for Atrix Thread ** BETA RELEASED!! [Update 09/13/2011] - xda-developers

    CM Beta ROM:
    ** Official CM7 for Atrix Thread ** BETA RELEASED!! [Update 09/13/2011] - xda-developers

    Sedan när du ändå låst upp allt - varför inte unleash the power of Webtop?
    [webtop] webtop2sd 2.0.1 - xda-developers

    Frågor på det?
     
  13. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Har för mig att jag följde guiden på briefmobile.....men det var längesen så jag minns inte riktigt.

    Sen körde jag Dorians red pill ett tag innan CM släpptes då det blev den.

    Finns ett ganska bra Atrix forum.....har inte länken nu, men googla så hittar du
     
  14. hkkla

    hkkla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det löste sej för mej. Jag tog den .sbf-filen som hette IHOP_Bell.
     
  15. svajo44

    svajo44 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om man enbart rootar atrixen, försvinner garantin då?

    Sent from my HTC Tattoo using Tapatalk
     
  16. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Efter att ha försökt följa ett otal otydliga guider som antingen var för fel region eller fel operatör eller gav felaktiga instruktioner eller länkade till filer som inte längre fanns tillgängliga så var jag nära att ge upp mina rootningsförsök och bara lämna in mobilen till en butik och låta dem roota och flasha den åt mig...men till slut hittade jag DENNA guide, som är den ENDA som faktiskt har funkat och gett mig root på Atrix:

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1769497

    Som extra säkerhet postar jag texten här också, om nu guiden skulle få för sig att försvinna...har även korrigerat en del småfel:

    This may look complicated, but is super easy.

    Pre-work:
    1) Read the xda Atrix Beginners Guide (then read it again)!
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1154600

    2) If they are not already installed on your PC, download and install the Atrix drivers for Windows:
    https://motorola-global-portal.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/88481/action/auth

    3) Download the attached files (sorry, had to break them in to two files due to forum size constraints). Create a new folder on your hard drive named "Android" (c:\Android). Extract both attached zip files to this folder (all the files need to be in "Android", not in a sub folder).

    Disc Image and SU.zip
    https://drive.google.com/file/d/0B1ex9NVaIiYtOHpFMHh4ZllxZ2s/edit?usp=sharing

    Fastboot and ADB.zip
    https://drive.google.com/file/d/0B1ex9NVaIiYtOTRETWZWNlNEbTg/edit?usp=sharing

    4) On your phone go to Settings, Applications, Development, then tick USB Debugging.


    Notes:
    Do not type quotes.
    After each command hit enter.
    Be mindful of spaces.
    You can simply copy each command and paste in to the command prompt.
    If you encounter any errors after entering a command, just ignore and keep going (assuming you entered the command properly).

    Work:
    1) Attach your phone to the PC via USB. In the USB settings make sure USB Mass Storage is selected.
    2) Reboot phone while holding volume down until you see "fastboot".
    3) Press volume up to initiate fastboot.
    4) On your PC click the Start menu, then in the search box type "cmd"
    5) In the command prompt type "cd c:\android"
    6) "fastboot.exe flash preinstall preinstall.img"
    7) "fastboot.exe reboot"
    8) Wait for phone to reboot.
    9) "adb shell"
    10) "/preinstall/dosu". If you get an error (I did), type "/preinstall/su"
    11) "/bin/mount -o remount,rw /system"
    12) cp /preinstall/su /system/bin/"
    13) "chmod 6755 /system/bin/su"
    14) "PATH=/system/bin:$PATH pm install /preinstall/Superuser.apk"
    15) Reboot phone.
    16) On your phone go to your apps and make sure the Superuser icon is there. Open the app, go to settings, then update the SU binary. (Om det inte går, bara hoppa över denna punkt och gå vidare till punkt 17)
    17) Open a terminal emulator (ladda ner Terminal Emulator från Google Play alltså), then type "su" and hit enter. You should see "#" if you are rooted. Or, download Root Checker from the Play Store.

    My phone rebooted itself after step 11, so I had to re-open the adb shell.

    I copied and pasted the text from the command prompt for reference (attached).

    If I missed anything or have any errors, let me know and I will update the post.

    Good luck!


    Note: If you experience problems with updating superuser after rooting, try going in to Manage Applications and clear Superuser data. If that doesn't work go to the Play Store and Install Superuser Update Fixer.
     
    Last edited: 19 dec 2013
    Lokf gillar detta.
  17. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    funkar det med lapdockan?

    Funkar den med lapdockan och så efter denna root?
     
  18. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Det är ju inget som påverkas av rooten utan beror på vilken rom du flashar in (eller om nu kan lägga till stöd för lapdock i efterhand). Skulle dock tro att CM 7.2 har stöd för lapdock eftersom den rommen hängt med så länge nu. Jag kan tyvärr inte ge ett säkert svar. Jag har iaf gett upp min flash-kamp nu, resultatet blev inte vad jag väntat mig så jag ska sälja min Atrix.

    Sent from my GT-S7580 using Tapatalk