Fråga: Roota, låsa upp och flasha, hjälp?

Diskussion i 'Xperia S - ROM-filer och utveckling' startad av R530, 30 okt 2012.

  1. R530

    R530 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tja,jag har precis läst igenom i stort sett alla trådar jag hittade om root, bootloader och flash jag hittat på både xda och swedroid. Visst jag tror jag vet vad som är vad och hur det funkar ungefär men jag förstår inte i vilken ordning man ska göra det och vilken metod som ska användas (det verkar finnas flera olika) Så, nån som vill hjälpa mig igenom? Exakt vilka metoder ska användas, och i vilken ordning ska det göras? Från original till flashad rom? Om du inte tänker hjälpa och vill bara skriva av dig för du har en dålig dag ber jag dig att fortsätta vidare och skippa den här tråden plz ^^
     
  2. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Börja med att tala om vilken telefon det gäller? Visst du har postat i Xperia S forumet men din information säger Samsung Galaxy SIII.
     
  3. R530

    R530 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Xperia s
     
  4. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Jag ska hjälpa dig så fort jag hinner sätta mig bakom en dator.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
    R530 gillar detta.
  5. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Ok det verkar som om du läst en del och troligen sett denna!? Root MANY ANDROID! [Upd: 13.10.2012]

    Ovan är väldigt simpelt och populärt metod att få root.. vill du prova den!?

    Jag gjorde dock annorlunda metod när jag rootade min då Root MANY ANDROID! inte fanns.

    Jag gjorde följande:
    Låste upp bootloader.
    Lade inte Advanced Stock Kernel med CWM Recovery
    Lade in Stock Rooted .45 FW

    Om du roota med Root MANY ANDROID! så skriver jag ingen utförlig beskrivning, om du vill göra som jag gjorde så kan jag fortsätta!? Your choice.. ;)
     
  6. R530

    R530 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    som jag förstår det behöver man inte root för att låsa upp och flasha? det är det jag är ute efter...
     
  7. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Det går att flasha olika stock firmwares med flashtool men om du vill slänga in de vanligaste custom ROMs så behöver du tyvärr root. Du kan oxå roota och slänga in ROMs utan att låsa upp bootloader om du vill det.

    Vilken typ av ROM är du intresserad utav?

    Root
    [ROM][Xperia S] XTXperience 4 [27/10]
    och
    [ROM][31/10]KA19 Xperia SSpeed released| Smooth, Fast| Highly customizable|4.0.4

    Ej Root
    [ROM] Xperia S_6.1.A.2.50_WORLD FTF

    Nån av ovan skulle jag rekommendera, finns andra men inte lika bra. Sen har vi ju Cyanogenmod 9.1 men då är det inte Sonys UI.
     
  8. R530

    R530 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  9. AndreasLjung

    AndreasLjung Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Lägg inte in den recoveryn! Efter att du unlockat bootloadern så lägg in advanced stock kernel så får du recoveryn inbyggd i kerneln
     
  10. R530

    R530 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    gjorde faktiskt det misstaget, men tur att det gick bra att flasha över den rätta då :)

    edit: när jag försöker installera cm10 så vägrar den, jag får error i fastboot

    C:\fastboot\fastboot>fastboot flash boot boot.img
    sending 'boot' (9920 KB)...
    (bootloader) USB download speed was 16047kB/s
    OKAY [ 0.649s]
    writing 'boot'...
    FAILED (remote: Wrong range:0x00208000-0x009e9917. Ok:0x40200000 - 0x42efff)
    finished. total time: 0.660s

    vad betyder detta ?

    Nevermind, detta känns för krångligt, jag har nu återställt till original, och inte ens det var enkelt. Har haft de flesta highend lurar under de senaste två åren men aldrig stött på nåt såhär jobbigt, och ändå ska sony vara hacker vänligt.. hmmmh
     
    Last edited: 1 nov 2012
  11. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Är booten från rätt cm10? Är det nozomi-versionen? Jag har för mig att jag läste om något liknande fel på xda och då hade någon råkat ladda ner fel fil. Annars vet jag inte.
     
  12. Rokare

    Rokare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Kapar tråden lite. Tänkte slänga in CM10 eftersom jag har haft luren lagom länge nu för att börja tröttna på den. Var ju dock ett tag sedan som jag rootade min gamle HTC Desire så det har blivit en hel del google. Men om jag förstått det hela rätt så skall jag:

    1. Roota enligt Root MANY ANDROID instruktionen på XDA

    2. Slänga in ClockworkMod Recovery enligt exempelvis denna instruktionen.

    3. Kliva in i recovery, förhoppningsvis känna mig hyffsat hemma från förr, och börja flasha CM10 och Gapps?

    Är jag rätt ut, eller är jag en total wanker? (Svar på frågan kan ges som "ja, till båda frågorna") :D

    GMY
     
  13. sweak

    sweak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Aliance Rom