Roota Legend, for DUMMIES

Diskussion i 'Legend' startad av sickbird, 5 feb 2011.

1. gualm

gualm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Det går visst att köra "step1-windows.bat" på en Windows 7 burk, jag har gjort det flera gånger. Vad jag förstår kan det bli kompatibilitetsproblem om man har ett 64 bitars system. Själv kör jag Windows 7 32 bitars.
    Om man är Windows 7 ägare av 64 bitars system vet jag att kan kan köra filer genom att högerklicka och ändra till att köra som t ex Windows XP samt som administratör. Detta gjorde jag då jag hade en iPhone och jailbreakade, kan vara värt ett försök om det inte funkar på era 64 bitars Windows siete.

2. Wesse

Wesse Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, det kan vara 64-bit varianten som inte funkar, WMWare kör ju 32-bitars, det funkade inte att köra dem i "compability mode" WinXP.

3. Wesse

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En fråga lite utan för din guide, men detta prat om nedgradering, vad är det man nedgraderar jag trodde det var HBOOT man behövde nedgradera (blev nog förvirrad av versioner 0.43 och 1.34). min tele visar fortfarande HBOOT 1.01.

4. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Ah, tackar för detta gualm. Kanonbra info som jag kan använda mig av. Jag putsar på guiden och försöker räta upp den vid tillfälle.

5. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Mmm, det kan ligga något i det här. HTC-drivisar och Windows 7 funkar rätt skakigt under gynnsamma förhållanden.

6. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag är inte på något vis en expert på det här ämnet, men den här guiden nedgraderar med största sannolikhet den version av Android som är installerad. Dvs, i detta fall ändrar den inte bootloadern alls, utan går rakt på Android.

Jag får så sakteliga en klarare bild över hur de här olika delarna hänger ihop, men det är väldigt många foruminlägg som bara ställer frågan om hur man gör saker och det fullkomligen lyser med frånvaro kring varför man gör det och vad man egentligen gör.

Wesse gillar detta.
  7. puttrik123

puttrik123 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har aldrig rootat. har har någon konstig känsla av att den bara skall svartna och aldrig vakna haha. men är det säkert att göra? tänker nog prova din guide snart, ser ju grymt ut. Verkligen bra jobbat dr laban!

8. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Jag kommer från den mörka sidan (iPhone och jailbreak) och min erfarenhet därfrån säger att vissa delar går aldrig att nergradera om du en gång uppgraderat.
    Då man har en iPhone kan man inte nergradera sitt "baseband", det som gör att man kan operatörsupplåsa mobilen med jailbreak och mod. iOS versionen går att nergradera förutsatt att man har ett sparat .shsh. Går man ner i iOS version men behåller ett högre baseband så hamnar man i en bootloop. Det finns åtskilliga sätt att komma ur denna bootloop. Väl förbi bootloopen och in i iOS så kan man åter jailbreaka om man har "rätt" iOS-version.

Det är precis som Dr. Laban säger att du bara nergraderar Android och inte HBOOT och därav felmeddelandena vid nergraderingen. Luren känner av att HBOOT versionen 1.01 hör ihop men en högre version av Android, dvs 2.2. Går inte flashningen genom kan det likställas med iPhone bootloopen, väl förbi denna kan man åter roota.

För oss Legendägare är det enda av vikt vid rootning att man lyckas flasha in rätt Androidversion korrekt eftersom det då är möjligt att roota.

Hoppas jag inte rörde till det för mycket o_O Jag har en längre bakgrund i iOS och iPhone än Android. But I ain't going back!

Last edited: 17 feb 2011
    Wesse gillar detta.
  9. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag har uppdaterat guiden med input från er här och den ser ut att innehålla all den information som iaf behövs. Men jag tycker personligen att den är lite rörig för tillfället, så jag ska ta mig en funderare kring hur jag kan bearbeta den lite för att göra den tydligare.
    Jag tror mig iallafall kunna meddela alla som har HBOOT-04.3 eller HBOOT-1.01 att de ska hitta all information som krävs för rootning, i guiden: http://www.sandladan.nu/svwiki/index.php/HTC_Legend:Roota

10. puttrik123

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

hur vet man vilken version hboot man har?

11. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

Din guide är inte ett dugg rörig! Jag skrev tidigare att jag har en operatörlast mobil men den visade sig vara olast. Med andra ord så kan det vara så att man behöver ett goldcard ändå för HBOOT 0.43. Dvs att de som har en brandad eller kanske även de med en last mobil och HBOOT 0.43 :-/
    Sent from my Legend using Tapatalk

12. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Stäng av mobilen. Håll volym ner samtidigt som du trycker power. Du kommer till en meny med tre Androider. Längst upp har du infon ;-)

puttrik123 gillar detta.
  13. puttrik123

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fan, har 1.01 vilket innebär mer jobb och ingen hjälp?

14. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Ingen hjälp? Dr. Laban har jobbat i dagar för att sätta ihop en guide som beskriver tillvägagången till punkt och pricka! Han äger ens inte en Legend! Kallar du inte det hjälp?

Kör igång så får vi hjälpa dig här på vägen ;-)

15. Wesse

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inga problem med HBOOT 1.01 funkar bra, följ bara guiden här. Gjorde precis så för 3 dagar sedan.

16. Wesse

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Feedback för http://www.sandladan.nu/svwiki/index...C_Legend:Roota
    En super guide tänk om den funnits i början av veckan ;-)

En sak som jag gjorde (vet inte om det var ett onödigt steg) jag av installerade HTC Sync och ersatten med en äldre version "You must have HTC Sync version 2.0.33, not a newer version. Uninstall HTC Sync and install this version instead (http://www.megaupload.com/?d=4YRG7L87)."