Roota legend som är 2.2

Diskussion i 'Legend' startad av Brandter, 1 jan 2011.

1. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag ska se om jag kan putsa lite på frågorna här;

Att göra en säkerhetskopia av ROM:en man kör görs från recoveryn. Recoveryn kommer man åt genom att hålla nere en kombination av knappar samtidigt som man startar den. Jag har ingen Legend själv, så jag går lite bet på detta. Testa att hålla inne en kombination av Bakåt, Volym-ned och Trackballen för att se om du kommer åt en meny som heter antingen Fastboot (det står information om Radio och HBOOT på den sidan) eller ClockworkMOD recovery (tror att den har grön text mot svart bakgrund).
    Om du kommer in i fastboot, välj recovery bland valen, då ska du komma till recoveryn.
    I recoveryn kan du välja något som heter (Nandroid) backup för att backa upp din nuvarande ROM.

Du kan ju testa att installera ROM:ar OTA genom ROM-manager, men ett annat sätt är att ladda hem en ROM, lägga den på SD-kortet och välja flash from sd-card i recoveryn. Det viktiga är att man ser till att ladda ner en ROM som passar telefonen.

Fabriksåterställningen genom RUU _borde_ fungera. Det finns många olika varianter på hur man återställer olika modeller av telefonerna, men det brukar vara fruktansvärt knapphändigt med info om hur detta görs, för utvecklarna och hackarna fokuserar på att inte vilja återställa.. :P

Man väljer inte att telefonen ska ansluta som "ADB", iallafall inte i Sense. Jag kommer inte ihåg vad HTC lagt in för alternativ där, men jag har för mig att det heter "HTC Sync". Man ska kunna välja att ansluta den som diskenhet eller enbart ladda med, men här finns för mig veterligen inte något alternativ att välja "ADB".
    För att förtydliga lite hur det fungerar på min telefon (Nexus One) så måste jag självmant gå in och trycka på Menu->Settings->Applications->Development->USB Debugging. Därefter kan man nå telefonen via ADB i kommandotolken.

Last edited: 31 jan 2011
    gualm gillar detta.
  2. AFX3D

AFX3D Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Uhm. CM 6.1 finns ju direkt i rom manager att ladda ner...
    Under: Ladda ner ROM.

Finns ett antal versioner där man kan ladda ner...

3. coffee

coffee Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ingen som vet vad jag kan göra? Och någon som vet hur jag går tillväga för att fixa google apps?

4. gualm

gualm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Jag har försökt att ladda ner även där men det står nerladdning misslyckades. Jag har provat en annan rom där av AleBaba. Cyanogenmod 7 Gingerbread nightly :cool:
    Eventuellt kommer väl länken igång till CM 6.1
    Tack för att du hjälpte till!

5. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Man måste ha rootaccess om man ska göra en recovery eller? När jag kör 3knappskombon så väljer jag recovery, men kommer bara till en telefon med röd varningstriangel.

Är väl kanske ganska meningslöst att göra en recovery om man inte tänkt lägga in en ny rom, men tänkte vara på den säkra sidan och göra en säkerhetskopiering innan jag börjar nedgradera osv.

Är som du/ni märker HELT ny inom detta :)

6. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Den röda triangeln som du får upp är HTCs egna, för att du ska kunna göra en backup i appen RomManager måste du ha rootaccess. Med andra ord kan du inte back up programvaran du är på förrän du har rootat :-/ Om du nu nergraderar och rootar kan du installera appen RomManager. Där kan du sedan installera en custom recovery.

Sent from my Legend using Tapatalk

7. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Då förstår jag!

I guiderna står det att man ska skriva saker i adb, vad innebär det..?

8. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Det är ett system att kommunicera med som mobil. Man laddar ner programmerings verktyg, bl a ADB och sedan öppnar man kommandotolken i Windows och ger ADB kommandon som påverkar mobilen. Jag vet inte hur jag ska förklara det bättre :P Hoppas du ger dig på det och lyckas för det är damn sweet att köra Android 2.3 Gingerbread ;-)

Sent from my Legend using Tapatalk

9. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Haha, detta känns nästan löjligt. Men vart laddar man ner dessa verktyg och vart finns kommandotolken..? ;)

Edit: Hittade kommandotolken nu, kan jag väl sluta skämmas antar jag..

Är det nånting på denna sidan jag ska ladda ner? Du får gärna länka annars om du har tid och lust.

http://developer.android.com/sdk/index.html

Last edited: 28 jan 2011
  10. AFX3D

AFX3D Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ah okej...
    Skumt.

Men du fick igång en nightly build iallafall. Även om dom kanske är lite ostabila. Vet inte eftersom jag inte testat, utan bara läst om dom förut...

Nemas.

11. AFX3D

AFX3D Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Precis.
    Ladda ner den för windows.
    Sen packar du upp allt med winrar/winzip.

Sen går du in på start längst ner till <----, välj kör, och skriv in: cmd

Då kommer kommando-tolken upp...

sen kan du röra dig i den...

dir = lista upp vad som finns i mappen.

cd .. = tillbaks ett steg.

Och om den ligger i C:/sdk/tools/ ....Går du bara in i mappen tools genom cmd. Där i ligger adb programmet...

Så om du är på C: så skriver du bara in: cd sdk och sen cd tools

Efter det kan du köra: adb devices med luren inkopplad och få kontakt.

12. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag brukar ladda ned denna (http://dl.google.com/android/android-sdk_r09-windows.zip), packa upp i någon lämplig mapp (inte jättenoga vilken, men c:\ är lättillgängligt när man sen kör kommandotolken). Därefter dubbelklickar jag på SDK Manager, detta startar upp verktyget där man hämtar hem bland annat ADB. Bland valen i "Available packages" kan du leta upp "Android SDK tools". Genom att ladda ner dessa får du tag på bland annat "adb.exe" som är ett av de verktyg som används _väldigt_ ofta i rootprocesser.

Mappen där "adb.exe" ligger heter "platform-tools". Tidigare låg den i "tools" men har sedan en kort tid tillbaka flyttats (det står mer utförligt i filen "adb_has_moved.txt".

Last edited: 28 jan 2011
  13. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack för alla hjälp! Ska nog ta tag i det i veckan/nästa helg. Detta då min stationära är uppe på operationsbordet, sitter för närvarande på en liten asus eee netbook. Kan tänka mig att det blir lite jobbigt att hålla på med detta på den.

Men återigen tack för hjälpen, får ta och läsa runt lite mer så ska jag nog kunna klura ut det! Är väldigt datorvan i övrigt, dock har jag aldrig varit i kontakt med kommandotolkar, det är något helt nytt för mig faktiskt.

14. AFX3D

AFX3D Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

OK. Jag har en gammal version...Men den funkar...
    Kan va bra att veta vilken mapp adb ligger i för honom...

15. Fnurga

Fnurga Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att ni inte skäms!

Lura in mig på såna här roligheter.
    Jag har nästan blivit hårlös på kuppen, men just i detta nu håller en nyrootad Legend på att starta :D

16. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Gött! Välkommen till en roliga sidan :-)

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

17. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Jag har inte märkt att den ska vara instabil men samtidig har jag ingen referens eftersom jag aldrig kört en stable CM mod. Just nu testar jag BlaY0:s 0.6 Rom. Den känns snabb, han har screenshoots med över 1700 i Quadrant. Själv landar jag bara på drygt 1100. Med CM 7 får jag ytterligare 100. BlaY0 rom är snyggare men finesser i Gingerbread är välkomna. Hoppas dök släpper en helt clean Gingerbread rom så småningom ;-)

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

18. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    @ er som nergraderat

Använde ni Goldcard när ni körde era RUUs?
    Är erna Legend brandad?
    Är eran mobil olåst?

19. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Stort tack förresten! Fan va nice du svarade på mina frågor. En liten till bara. Om jag flashar CM 6.1 när i processen installerar jag GApps och hur?

Tack på förhand!

20. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Du installerar GApps efter att du flashat in CM6.1. Jag har för mig att det inte spelar någon större roll om du installerar den direkt efter att du flashat in CM eller om du kollar så att CM faktiskt fungerar som det ska och bootar den först.
    GApps laddar du hem som en zip-fil och flashar precis som CM, genom recoveryn.

Glöm inte att rensa/wipea cachen genom recoveryn när du flashat in grejerna. Ibland ställer det till lite problem under uppstart (CM visar bootlogga men kommer inte vidare) om det finns saker i cachen.