Roota legend som är 2.2

Diskussion i 'Legend' startad av Brandter, 1 jan 2011.

  1. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Skulle du kunna ge mig informationen som står på skärmen när du startar upp telefonen och hamnar i HBOOT/Fastboot-läget?
    Jag skulle vilja veta allt som står där som har att göra med HBOOT, Radio-version, osv. Det är bra information till guiden jag så sakteliga håller på att författa.
     
  2. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Mer problem åt DrLaban!

    För det första så ligger det bara en fil som heter adb i platform-tools, är allting som det ska där?

    Förövrigt så har jag kommit så långt att jag är i platform-tools med kommandotolken och skriver "adb devices", men då står det bara "List of devices attached", inget mer.

    Telefonen är ansluten i Usb-debug läge och htc sync.
     
  3. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    LEGEND UNKNOWN SHIP S-ON
    HBOOT-0.43.0001
    MICROP-0816
    TOUCH PANEL-SYN07_0105
    RADIO-7.05.35.26L
    FEB 18 2010, 16:29:10

    Spännande att se vad du kokar ihop :P
     
  4. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Det ser ut som du har två givna problem;

    * Det saknas filer i platform-tools
    * Du kan inte få adb att se din telefon

    Det ena felet (saknas filer) ger logiskt det andra felet om det är så det står till.
    Jag gjorde en liten bildguide (http://www.mediafire.com/?qb241v5ru1a4b) över hur jag tar hem paketen i Android SDK:t. Kanske missas det ett steg eller två i det som gjort att du inte fått hem allt som du ska.
    Bildguiden är numrerad 01, 02, 03, 04, osv, med en liten kommentar på antingen vad som visas eller vad man ska göra (en bild står det tex bara "03-cancel" på och i det fallet ska man trycka på Cancel-knappen). Kika igenom bilderna och se om du hänger med på kommentarerna som står för varje bild innan du genomför allt själv.
    OBS: Jag ser nu att den första bilden inte har någon vettig beskrivning, det är bara en skärmdump på android-sdk-zipfilen som jag tog hem från http://developer.android.com. Jag tog den senaste för windows.
    OBS2: Jag har en Nexus One och har därmed en liten gräddfil när det kommer till att installera drivrutinerna. De ingår i Android SDK:t, till skillnad från många andra telefonmodeller (däribland Legend om jag minns rätt), som måste laddas hem från HTC:s hemsida och installeras genom deras HTC Sync-program.
    För att ADB ska få en chans överhuvudtaget att kunna prata data med telefonen ska man alltså även se över att det inte är drivrutinsproblem som är orsaken. Om så är fallet måste man fixa detta innan man kommer vidare.
     
  5. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Kanon, tack för infon! Jag har om inte annat hittat en guide (http://android.modaco.com/content/h...-r4-htc-legend-rooting-guide-now-with-1-31-x/) från Paul på MoDaco (som håller på för jämnan med sånt här) där han går igenom root-proceduren. [EDIT]Och från dig med, gualm, nu när jag läser på lite mer i den här tråden. :D[/EDIT]

    En sak som slår mig dock, är att det verkar vara extra tufft att roota en Legend, till skillnad från många andra handenheter. Jag har inte läst igenom alla sidor än, försöker se om det finns några landminor eller annat fuffens som försiggår, men jag tycker mig inte se något dödsallvarligt. Däremot är det rätt många som inte lyckas skapa sitt Goldcard ordentligt och får massvis med problem pga det. Gör man Goldcardet rätt från början så verkar det som om det är ganska lugn segling efter det.

    Dessutom är det intressant att veta vilken RUU-version som installerats också. Det ska stå i Android under Settings -> About Phone -> Build number.
    Kombinationen som Paul har skrivit om för att guiden ska funka ska vara;

    * HBOOT-0.43.xxxx eller lägre
    * Build number 1.31.xxx.x eller lägre

    Det som stör mig lite är att denna guide inte går igenom/ger tillgång till;

    * enable you to flash your device with a custom recovery image that can be launched easily by just holding down the volume down button when powering on
    * enable you to have write access to the /system partition in normal use of the device

    Jag har än så länge inte klurat ut om det innebär att man inte skulle kunna flasha in egna custom ROM:ar eller inte, jag har inte full koll på vad "write access to the /system partition in normal use of the device" innebär konkret.
     
    Last edited: 31 jan 2011
  6. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Ahaaa, nu tror jag mig se lite bättre hur det hänger ihop. HTC har jobbat på rätt hårt med att hindra folk att flasha vad som helst i den här luren.
    The Unlockr går igenom en lite mer koncentrerad steg-för-steg guide för att

    * Roota
    * Flasha custom ROM

    Tydligen är det så, iaf när guiden skrevs den 2010-07-06, att när man rootat och flashat en ny recovery så måste man köra ett skript (http://theunlockr.com/2010/06/07/how-to-load-a-custom-rom-on-the-htc-legend/, steg 6) för att kunna flasha in en ny custom ROM. Jag har själv inte sett en så svårflashad enhet tidigare och det här var überintressant.

    Ok, lite mer information tillförskanskat. Ni som redan rootat era Legends, är det såhär ni måste göra för att flasha en custom ROM? Verkar ju lite småbökigt och jag är nyfiken på om det på senare tid ändrats/blivit enklare.
     
  7. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag har rootat min Legend och det var inte svårt att göra detta eftersom jag inte behövde göra något Goldcard. Om jag förstått det rätt så behöver man göra Goldcards för brandade enheter.
    Efter att man flashat in en RUU med su behörighet så installerar man RomManager och ersätter Legends recovery med Clockwork recovery. I dagsläget använder den sig av Fake Flash som gör att man inte behöver någon dator för att flasha in Rom:ar.
    I samband med installation av Clockwork Recovery lägger denna en "update.zip" på ditt SD kort.
    Man bootar in i HTC recovery (röd triangel med !). Efter detta trycker man volym upp+power för att komma in själva recovery menyn. Där väljer man att flasha "update.zip"
    "Update.zip" är en imagefil som sedan gör att du laddas in i en ny recoverymeny - Clockworks egna. Härfrån kan du installera rom:ar från ditt SD kort, göra Nandroid backups och diverse andra grejer.
    Jag skulle säga att detta är en relativt smidig lösning :) och vill man inte så kan man ju sköta allt detta genom appen RomManager.
    Anledningen till att jag frågade om folk använt Goldcard för att nedgradera är för att veta om jag kommer behöva göra ett för att köra min återställnings RUU.
    Antar att jag inte behöver det eftersom det jag flashade från början för att få su behörighet i sig var en RUU. Det skulle vara om denna RUU kräver Goldcard för att skrivas över men en ny men det känns långsökt eftersom man rootar för att få så mycket frihet som möjligt :cool:
     
  8. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Ok, då innebär det att man inte behöver använda sig av något skript för att flasha en custom-rom? Så länge man meckat in ROMManager och sen flashat in ClockworkMod via ROMManager så ska resten skötas enligt den procedur du beskriver och behöver alltså inte genomgå några fler behandlingar genom datorn?

    Så då blir det lite mer kortfattat en guide som går i stil med;

    * Ta reda på information om handenheten (HBOOT, Radio, RUU-version)
    * Ladda hem och kör RUU
    ** Om man har en operatörslåst telefon får man fixa goldcard
    * Installera ROMManager
    * Flasha in ClockworkMOD recovery genom ROMManager
    * Flasha in update.zip genom recoveryn
    * Flasha in en egen ROM

    Låter det som något du känner igen?

    Om jag fattat saker och ting rätt är RUU:erna kompletta paket med alla partitioner, boot, system, recovery, hboot, etc, och ska kunna installeras så länge versionen på RUU:n är högre än den version som är installerad för närvarande. Eftersom du har en icke-operatörslåst telefon antar jag att du kan köra in den RUU du har utan större problem.
    Just nu försöker jag ta reda på från lite olika ställen hur goldcardet spelar roll, i så många avseenden som möjligt. Jag vet iaf att goldcardet gör att CID (CarrierID)-kontrollen skippas, vilket öppnar upp för möjligheten att få installera en RUU som inte var anpassad för ens telefon från början.
    Det verkar dock inte som om versionskontrollen skippas, dvs; man måste fortfarande installera en RUU som har ett högre versionsnummer än den version som för tillfället är installerad, oavsett om man har ett goldcard eller inte.
    När det kommer till återställning av en telefon som är operatörslåst vet jag inte om goldcard krävs för att kunna återställa telefonen till hur den var innan man nedgraderade.
    Massa saker att lära sig. Kul, kul.
     
  9. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    Jag hoppas detta för lite klarhet i det hela :)
     
  10. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Till slut kom jag in i adb, men efter mycket mekande märkte jag att temproot räckte för mina behov. Egentligen aldrig planerat att köra in custom roms då jag inte orkar installera om hela tiden... :)
     
  11. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag hade tänkt föreslå temproot så du skulle ha möjligheten att känna på su behörighet men jag drog mig för detta eftersom jag själv strulade till det för mig genom att ändra recovery utan full root osv :P

    Sent from my Legend using Tapatalk
     
  12. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tror nog det får duga så. Till slut kommer jag väl lyckas bricka telefonen, inte riktigt vän med alla kommandon och allt vad det heter som ni kanske märkt :)
     
  13. coffee

    coffee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hur installerar man gapps? Har varit utan Market sedan jag rootade nu, vilket är rätt jobbigt.
     
  14. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Du har CM 7 va? Dr. Laban länkade mig till MoDaCos forum där man kan ladda ner GApps till CM 6.1 (längre upp i tråden), antar att du kan flasha dessa genom RomManager även till sjuan.
    Hände inte du strul med att komma in i recovery? Löste du det och hur?



    Sent from my Legend using Tapatalk
     
  15. deja-wu

    deja-wu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en legend och den lär ju vara obranded då den är köpt utan ngt abonnemang på netonnet i malmö.
    Min fråga är om man inte behövde ett Goldcard om den är obrandad och hur ska jag då gå tillväga för att roota mobilen så att jag kan lägga in en ny rom?
     
    Last edited: 16 feb 2011
  16. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Stäng av mobile. Håll in volym ner och slå på den. Vad står det nu längst upp när du får fram menyn med androiderna på skateboard?
    Har du HBOOT 0.43 kan jag hjälpa dig. Annars får du kolla t ex XDA forum för nergradering osv.
     
  17. m!rage

    m!rage Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tar och lägger mig i diskussionen nu. Har kommit en bit på vägen men blir inte klok på telefonen. En del av den här informationen kan säkert vara bra att föra in i wikin. Jag kör Ubuntu 10.10 64-bit på datorn och telefonen gav ifrån sig följande specs:
    Kod:
    LEGEND PVT SHIP S-ON
    HBOOT-1.01.0000
    MICROP-0816
    TOUCH PANEL-SYN07_0103
    RADIO-7.13.35.05
    Nov 8 2010,15:24:15
    Jag installerade SDK:et för Linux från http://developer.android.com/sdk/index.html
    Packade sedan upp arkivet och körde android-sdk-linux_x86/tools/android
    I GUI:et valde jag att skita i uppdateringarna som verkade onödigt stora att ladda ner och installerade bara paketet Android SDK Platform-tools, revision 2

    Kopplade sedan in telefonen i läge HTC Sync med USB-felsökning påslaget och körde:
    Kod:
    $ ./adb devices
    List of devices attached 
    ????????????	no permissions
    
    $ ./adb shell
    error: insufficient permissions for device
    
    Lite efterforskning visade att demonen måste köras som superanvändare (endast Linux troligtvis). Följande kommandon fixar det:
    Kod:
    ./adb kill-server
    sudo ./adb start-server
    
    Telefonen listas nu om jag kör adb devices. Jag installerade Visionary från APK-filen och valde Temproot i programmet. Det går nu att köra su i adb-skalet och godkänna detta i Visionary för att bli root.
    Jag tror att min Legend inte är operatörslåst, den är iaf inte brandad. Därför verkar nästa steg vara att putta över programmet som ska flasha om någonting(?):
    Kod:
    ~/src/android-sdk-linux_x86/platform-tools/adb push hack4legend-v5/flash_image /data/local
    ~/src/android-sdk-linux_x86/platform-tools/adb push hack4legend-v5/misc1-2.img /data/local
    och lägga test_image.zip i roten på SD-kortet som LEGEIMG.zip. Flasha sedan om det där någonting från ett adb-skal. Jag behövde inte köra chmod för att göra flash_image körbart eftersom Linux-filsystemen bevarar dessa rättigheter.
    Kod:
    ~/src/android-sdk-linux_x86/platform-tools/adb shell
    $ su
    # /data/local/flash_image misc /data/local/misc1-2.img
    Och starta om telefonen:
    Kod:
    ~/src/android-sdk-linux_x86/platform-tools/adb reboot bootloader
    Hit men inte längre. Bootloadern vill inte kännas vid varken LEGEIMG.zip eller LEGEIMG.ZIP. Jag testade att skapa ett goldcard på följande vis och starta om igen men det hjälpte inte:
    Kod:
    ~/src/android-sdk-linux_x86/platform-tools/adb shell
    $ su
    # cat /sys/class/mmc_host/mmc0/mmc0:*/cid
    -magiskt nummer-
    ...
    ~/src/android-sdk-linux_x86/platform-tools/adb push goldcard.img /data/local
    ~/src/android-sdk-linux_x86/platform-tools/adb shell
    $ su
    # cat /data/local/goldcard.img > /dev/block/mmcblk0
    # sync
    # /data/local/flash_image misc /data/local/misc1-2.img
    # exit
    $ exit
    ~/src/android-sdk-linux_x86/platform-tools/adb reboot bootloader
    Samma resultat efter det, bootloadern hittar inte LEGEIMG.zip. Några idéer?
     
  18. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
  19. m!rage

    m!rage Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, det är den wikin jag menar. Jag kan fixa en dator med Windows XP eller Windows 7 om det behövs. Vet du vad felet kan vara?
     
  20. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag läste igenom ursprungsguiden som jag byggt upp min guide från och de föreslår att man försöker formatera om sitt SD-kort till FAT32 och lägger över filen igen.
    Testa detta, oavsett om SD-kortet påstår sig vara FAT32 redan nu, det kan inte skada.
    Filen ska heta "LEGEIMG.zip" och inget annat, enligt en del andra trådar och inlägg. Det är viktigt med stora/små bökstäver i det här fallet.
    Sen var det en snubbe, troligtvis hade han windows och såg inte filändelserna, som sa att det fungerade när han döpte filen till "LEGEIMG". Fast det har du nog koll på sedan tidigare.