Guide: Roota min S3a men har en massa frågor

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av Wiruz, 18 okt 2012.

1. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hej
    Är som sagt väldigt rädd om min telefon och funderar på att installera en JB version (Ej Samsungs) Då jag inte vill ha en massa bloatware förinstallerat! Nu till frågorna om någon har tid att besvara dessa

1. Finns det någon Svensk installations anvisning så man verkligen inte missar något steg ? För det sista jag vill är att bricka telefonen!

2. Min är låst till Telia, Är det något problem? Kan jag göra fel när jag väljer vilken rom jag ska ha?

3. Om jag installerar en Vanilla JB (Om det nu finns någon sådan?) Vilken ska jag välja?

4. Det jag vill
    4.1 Slippa jobbiga buggar
    4.2 Veta om jag fortfarande kan installera uppdateringar?

5. Hur lätt är det att bricka telefonen? Handlar det om otur eller är vissa enheter inkompatibla? Då jag betalar för min varje månad så vill jag helst slippa råka ut för detta!

Tror jag fick med allt!
    Viktigast är att hitta en beskrivning på Svenska dels för att det kanske skiljer sig från telefon till telefon beroende på vart i välden man bor,Och lätt att missa något

//Robert

2. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 772
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    Du har flera guider ovanför din tråd, jag försöker förstå hur du missade det?

tcntad gillar detta.
  3. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    1. Läs på engelska på xda. Är inte mer up-to-date någon annan stans. Säkrare på det sättet. Läs bara om och om igen om du är osäker...

2. Nej

3. SuperNexus om du vill ha "Vanilla"

4.1. Installera inte en "vanilla" rom (aokp/aosp eller liknande.......)
    4.2. Du kommer få uppdatera manuellt. Inget svårt dock.

5. Bara du håller dig till saker som International version, i9300 så är det inga problem. (i9305 är lte versionen i usa har jag för mig(?)). Flasha bara med minst 40% batteri. Är nästan omöjligt att bricka den om du som sagt, inte flashar saker som är för ANDRA telefoner än i9300.

Last edited: 18 okt 2012
    Wiruz gillar detta.
  4. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Du får ursäkta men jag rootar inte min telefon om jag inte är helt säker på att det fungerar till MIN telefon. Har sett dom som gjort misstag så telefonen blir obrukbar och det är därför jag vill ha råd vad jag ska gå efter

5. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tusen tack! Det var det jag ville veta!! Synd att det inte finns en Svensk beskrivning. Någon borde verkligen göra en Video! :P

Vad menar du med
    4.1. Installera inte en "vanilla" rom (aokp/aosp eller liknande.......) ?

jag vill helst av allt slippa Samsungs bloat men vill ha en clean installation av JB utan en massa trams.Menar du att det finns inte utan buggar?

Last edited: 18 okt 2012
  6. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Finns i nutid ingen 100% buggfri aosp rom till s3an nej, men helt klart mer än duglig för dagligt bruk skulle jag säga. Kör själv AOKP, som är en modifiered AOSP version, som är en modifierad "vanilla" version :)

Du kan installera någon samsung rom utan allt bloat, eller vad klassar du som bloat? ;)

Ang. det du skrev i föregående inlägg. Har aldrig hört någon som haft problem bara för de köpt den på telia. Abonent och telefon är ju två olika saker, om du inte bor i usa... ;) Men som sagt ingen kan GARANTERA 100% att något funkar, det är alltid upp till dig själv vad du vill pröva dig på :) Men chansen att något ska hända är låg, väldigt låg...

Wiruz gillar detta.
  7. Marquzz

Marquzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Har du kollat Youtube? Finns hur många bra instruktionsvideor som helst.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

8. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tack ska ni ha bägge två!
    Ja jag har kollat på Youtube men eftersom jag var osäker på vilken video jag skulle följa med risk för att bricka telefonen så försökte jag hitta en Svensk version som jag tyvärr inte hittade!

Well jag kommer från Iphone så är inte så hemma på hur allt fungerar med Android tyvärr men jag har lärt mig att ta det säkra före det osäkra då jag råkat ut för en del innan jag tagit reda på saker och ting innan. Kan bli dyrt i slutändan!.

Ställer hellre 10 dumma frågor än står med en låst telefon!

9. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Kul att du vågat ta steget till den "svåra" sidan :) Roota nu och släng in någon annan rom än den du har i nu så ska du se att den kommer upplevas lika snabb som din iPhone i menyer etc ;)

10. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ja det ångrar jag inte en sekund. Dock kunde man det mesta när det kommer till Iphone, nackdelen är att man måste lära sig allt på nytt igen. Min sambo har en Iphone 4, Nu ser den pluttig ut och inte alls så rolig när man gått till en S3a

Skickat från min Galaxy S3a

Last edited: 19 okt 2012
  11. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Fasen vet inte vilken rom jag ska välja?

Supernexus ser okej ut men jag undrar

1. Ska man lägga romfilen och googleapps på SD kortet eller någonstanns på det interna minnet? Står olika

2. Måste jag redan ha en rootad telefon?

3. Vad gör backupen man ska ta innan? Menar vad är det den tar backup på?

4. Försvinner allt på telefonen? Försvinner allt på SD kortet?

12. iNzanic

iNzanic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag kör SuperNexus BUILD 5 för tillfället, och jag älskar den! har inte heller hittat någon större bugg som stör daglig användning :)

1. Det spelar ingen roll var du lägger de två filerna, antingen interna minnet eller SD-kortet.

2. Nej, det ska gå med Samsungs egna bootloader. Men luren blir rootad efter att du flashat in den nya ROMen.

3. Allt. Användardata, Cache, etc. Precis som den är nu, kommer du kunna åerställa den till senare om du skulle vilja gå tillbaka.

4. Allt rensas från telefonens internminne, men SD-kortet förblir orört. Men ifall du vill vara på den säkra sidan; ta ut SD-kortet innan du flashar.

13. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Euhm... den rensar allt förutom PERSONLIG data. Alltså den rensar allt på /system partitionen. Telefonens interna lagrings utrymme förblir orört, sd kortet blir också orört, OM DET INTE STÅR ANNAT I ROM TRÅDEN, utvecklar kan ha lagt in ett script som tar bort ALLT, aldrig sett något sådant men det är möjligt.

I recovery så gör följande val:

Wipe data/factory reset: Rensar bort appdata :)tar exempelvis bort speldata, inställningar i apps osv.) och apps DU laddat ner från market eller installerat själv.

Wipe cache: Tar bort allt från din cache partition. Kan vara bra att rensa om du flashat mods eller liknande.

Wipe dalvik cache: Tar bort allt från din dalvik cache. Samma som på wipe cache...

Sen när du väl flashar din VADROMENHETER.zip så formateras /system och lägger in den nya "ROMen", inget mer. Om nu inte tråden där du laddade ner den säger något annat.

Om du vill ha med dig apps/appdata mellan ROM byten så rekommenderar jag dig att köpa titanium backup! Lätt värt 40kr!

14. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hm jag får det inte att fungera :(

När jag rebootar får jag bara följande alternativ

*Reboot system now
    *Apply update from external storage
    *Wipe data/factory reset
    *Wipe cache partition
    *Apply update from cache

Har lagt SuperNexus-I9300-BUILD5-20121017.zip samt gapps-jb-20121011-signed.zip samt en fix för NFC som tydligen inte ska fungera NFCFix.zip

Måste göra något fel!

Följer den här videon jag hittade på youtube
    https://www.youtube.com/watch?v=ECjC2gXQWYg

*Måste jag ha Debug mode i när jag flyttar filerna till SD kortet? Fattar inte varför det inte fungerar :/
    *Vad gör jag med Zip filerna när jag har installerat klart? kan man ta bort dessa?

Och om nästa release släpps. Är det bara att följa samma guide som jag postade ovan i youtube filmen ?

15. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ingen som vet varför jag inte kan installera SuperNexus på min o-rotade telefon?

Måste jag roota den först? Fattar nada för varenda gude har dom ett annat träd

Jag saknar bla
    *Install zip from SDcard
    *Advanced

Då var den här kvällen förstörd :( ,Gjorde en factory reset i hopp om att det skulle lösa boot problemet vilket det naturligtvis inte gjorde.

Vilken guide ska jag följa? Jag har som sagt inte rootat den men vill köra in SuperNexus

Last edited: 20 okt 2012
  16. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Du verkar inte ha en custom recovery...

Ladda hem den här:

http://www.mediafire.com/?595yddvs38ryci5

Installera programmet.
    Om drivrutinerna är installerade rätt så ska du se nästan högst upp att det står massa siffror under Lists of devices attached. Som i bilden under (inte samma siffror men du fattar nog)

När det funkar så tryck "5" som är Flash Custom Recovery. I nästa ruta så kan du välja mellan touch recovery och CF-CWM. Välj CF-CWM.

Nu ska du nog kunna flasha super nexus nästa gång du går in i recovery.

17. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    flasha cf i odin så du får root och cwm recovery. Tanka ner supernexus rom filen (.zip) och lägg det på sd. Starta i recovery mode och flasha din supernexus rom. :)

odin guide finns här på forumet. (sticky)

18. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hej och tack! :)
    Nja det gick inge bra! Fick först en fråga vilken build jag skulle använda. Min fanns såklart inte med och då skulle jag ta en build ovanför min vilket heller inte fanns som jag förstod det.
    Jag har IMM76D XXBLH3 och den som fanns att välja på hade ett lägre nummer.USB drivers är installerade och Kies avinstallerat för säkerhets skull.

19. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ska testa Odin vilket ingår i toolkitv5 ser jag

*Edit* Ja jag fattar nada. Steg ett i ODin guiden

1.1. Ladda ner den ROM/firmware version du vill ha installerad. Zippa ut TAR filen med hjälp av winrar eller 7-zip. I detta fall då ovanstående exempel: I9300XXBLH1_I9300NEEBLH1_I9300XXLH1_HOME.tar.md5

Men jag vill ha supernexus. Jag vill inte ha stock? När jag kollar på Supernexus filen så är det en Zip och packar jag upp den så är det mappar bara.

Förvirringen är total! :)

20. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    du ska dra hem CF från XDA..så du får root och cwm..... (den flashar du i Odin)
    Här hittar du cf http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1695238
    Här är länk till cf.zip= http://download.chainfire.eu/196/CF-Root/SGS3/CF-Root-SGS3-v6.4.zip
    När detta är gjort så kan du flasha supernexus i recovery..

OBS!
    Du packar upp cf.zip så du får en .tar fil som läggs på PDA i Odin och flashas...
    Du ska inte packa upp supernexus.zip (den ska läggas orörd på sd, så du kan flasha den i cwm)