Guide: Roota min S3a men har en massa frågor

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av Wiruz, 18 okt 2012.

1. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

CM10 ? är det clockworkmod 10 ? och det är en helt annan rom då? Ursäkta min bristande kunskap här :P ,Så för att få en liknande som fanns i ICS så måste jag byta rom? Nu kör jag supernexus som sagt och är jättenöjd förutom just dessa shortcuts som man kom åt väldigt smidigt i rullgardinen!

Jag hittade widgeten men bäst hade varit om den låg under rullgardinen som innan :/

Tack för all hjälp!
    //W

2. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Okej .Ska se om jag hittar superwipe! Men får läsa om det först så jag inte gör bort mig :) Funderar på om man inte bara kan ta bort det som ligger i Misc mappen utan att det blir strul. Nåja det får ligga där sålänge,Tagit bort dom tyngsta grejerna och det verkar fungera!

Tack för hjälpen!

3. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    annars är du ju lättas om man ska ha in en helt ny ROM.
    1.Flasha stock i Odin. (Allt på sd blir raderat..)
    2.Flasha CF i Odin. (root & cwm)
    3.Flasha Custom ROM i cwm.

Garanterat helt "ren" mobil!!!

4. Steffelol

Steffelol Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Telia låser bara sina iPhones. Så din telefon är inte låst till Telia.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

5. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    CM10 = CyanogenMod 10, den senaste version an cyanogenmod som bygger på Jellybean. Det är en modifierad version av AOSP som Google släpper. Supernexus är en ren aosp rom. Kolla på xda efter cm10 :) Ingen annan recovery, bara en annan ROM.

Som sagt "widgetsen" i rullgardinen finns inte som standard i AOSP. Utvecklare själv får koda en dem där.

Du kan ju ge det en chans att bara formatera sd-kortet inne från telefonen först :) Så kanske man slipper 10 miljoner olika skripts :D

6. iNzanic

iNzanic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

CM10 betyder CyanogenMod 10 och är en modifierad AOSP-version av JellyBean. CM9 till exempel, är AOSP-versionen för ICS, osv.
    CyanogenMod har fått riktigt stor uppmärksamhet pågrund av dess stora utvecklingsteam (open source) och kvaliteten på ROMar :)

7. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ok tack för informationen! Dock när man söker efter CyanogenMod 10 på XDA så får man upp hur mycket som helst! Tror jag hittat rätt tråd men i den tråden står det en massa varningar jag inte förstår som typ

First time installing CyanogenMod 10 to your Galaxy S II, or coming from another ROM:
    - Make sure you're NOT RUNNING A KERNEL WITH THE MMC-SUPERBRICK-BUG. If you're unsure, flash this ClockworkMod-Recovery using Odin/Heimdall.
    - Make sure you're running a proper working ClockworkMod-Recovery

8. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Ser ut som du hittat något om Galaxy S II.

Titta i S3 forumen istället. http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1563

9. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

First time installing CyanogenMod 10 to your Galaxy S II, or coming from another ROM:

Tackar ja jag ser det nu. Dax att besöka en optiker! Står till och med S2 *Suck*
    Får skylla på att jag gjorde en sökning då jag inte hittade tråden när jag bläddrade runt :)
    Är det denna tråd månntro?
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1797109
    Hittade dock bugglistan,Jag som använder FM radio och filmar med mobilen:(

CyanogenMod10:GT-I9300:Nightly:Known issues
    Jump to: navigation, search

UI: laggy animations

Camera: Recording effects broken

Camera: Touch 2 focus issues with enabled flashlight

Bluetooth: audio streaming sometimes becomes laggy or stops at a distance > 1m

FM Radio: unsupported

TV Out: unsupported, will never work (proprietary, undocumented

Last edited: 21 okt 2012
  10. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Tror det är bättre du flashar en custom sammy ROM istället..
    Och du verkar riktigt osäker med vad du håller på med..Så jag rekommenderar dig att läsa
    på riktigt om Odin, den ROM du ska flasha, root, cwm mm mm...

11. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ja det har du förmodligen rätt i! Just nu nöjer jag mig med den rom jag har.

Dock undrar jag om stock fm radion går att få tag i? Eller något alternativ?

Tack på förhand

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

12. ostress

ostress Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hej jag tänkte låna tråden lite då jag också har några nybörjar frågor.
    Jag har precis bytt upp mig till en Galaxy s3 efter 4 år som iOS användare :)

1. Om man rootar mobilen utan att flasha någon rom, kan jag uppdatera mobilen som vanligt då? Alltså genom kies.

2. Om jag gör en backup genom Titanium backup och sedan uppdaterar mobilen så rooten försvinner, måste jag då roota mobilen igen för att kunna få tillbaka sin backup man gjorde?

3. Om man rootar, finns det ett enkelt sätt att unroota utan att flasha om stock? På iPhone räckte det med en återställning genom iTunes så var jailbreak borta. Är det samma här?

4. Finns det någon officiell hemsida man laddar ner odin så man vet att man har den senaste versionen?

5. Kommer det hela tiden nya sätt att roota på? Jag kommer som sagt från iOS och kan allt om jailbreak och på iPhone måste man använda olika verktyg efter VARJE uppdatering Apple släpper. Är det samma här eller kommer odin och cf alltid funka? Eller är det olika versioner till cf till olika versioner av Android?

Jag tror detta var alla frågor jag hade :) Tacksam till svar! Vill gärna börja leka med min galaxy på allvar!

13. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    1. Ja men som tidigare nämn försvinner root.
    2. Vad gör du för backup? bara på alla användardata? troligen ja då Titanium kräver root för att fungera fullt ut.
    3. Du måste flasha om.
    4. Google vet: http://lmgtfy.com/?q=download+odin 1.85 är väl den mest använda.
    5. Nej det gör det inte, CF och andra kommer fungera

ostress gillar detta.
  14. ostress

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tack så mycket för svaren. Så om jag återställer till fabriksdata så är rooten kvar?
    En annan sak som låter konstigt är. För att unroota så måste man flasha om och mecka, men om man bara uppdaterar mobilen så unrootas den. Kanske enklare att vänta på en uppdatering då haha
    Om man bara rootar utan att lägga custom rom, måste man köra triangel away ändå?

15. tcntad

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Gör du en fabriksåterställning i luren är det kvar ja.
    Hm jo eftersom luren är ändrad. Du kanske kan flasha en ren rom med root injicerad..

16. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Fabriksåterställning i android är en förmatering av /data (användardata).
    I itunes när du klickar restore så kollar itunes efter den senaste ios versionen och flashar den.

Om du uppdaterar luren (stor uppdatering o inte bara någon liten fix) så flashar du i princip om luren.
    Nya systemfiler skrivs till /system partitionen och root förloras.

Flashar du cf-root med odin så får du köra triangle away om du vill ha flashcountern på 0.

ostress gillar detta.
  17. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Fabriksåterställer du i inställningar eller från stockrecovery från en S3 och framåt blåses interna kortet med

18. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Jag har hört det. Glömde dock skriva det.. Den rör dock inga systemfiler till skillnad mot en restore via itunes på en iphone.

19. ostress

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Okej då förstår jag! Tack så mycket :)
    Jag har en annan fråga också. Ursäkta min amatörism haha
    Jag var inne på xda länken som gavs på denna tråden där chainfire gjort sin guide till att rota. Han har skrivit detta nu:
    I am no longer supporting this version of CF-Root. I have personally moved away from permanent custom recoveries. I will still be providing roots by way of CF-Auto-Root (click). The downloads in this thread will remain available, I just won't be updating them.

Vad menar han med det? Finns det någon annan metod jag ska använda istället? Vad är skillnaden? Jag är extremt förvirrad just nu :S

Han skrev även:
    No CWM and such ?
    I have personally moved away from permanent custom recoveries, and I am no longer supporting them. On newer devices they cause flash counter and OTA flashing issues. If you really want one, others do provide versions of CWM and TWRP for most devices. Personally I just use Mobile ODIN to install ZIPs and Titanium Backup for my backup/restore needs. I do always want root though, and as such I'm still supporting CF-Auto-Root as quick way to root.

Är cf autoroot ett bättre alternativ för mig? Vad jag förstår så använder man cwm för att flasha nya romar. Jag är nöjd med touchwiz och vill inte byta rom ändå. Hur ska jag göra?

Last edited: 28 okt 2012
  20. tcntad

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Han menar precis det han skriver..

Han kommer inte stödja tidigare root eller ha CWM inbyggt, alltså bara använda stockrecovery.