ROOTa Neo

Diskussion i 'Xperia neo' startad av PsychoCheF, 1 jul 2011.

  1. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Märkligt lite info om rootade Neos här.

    Jag har precis införskaffat en Neo, och tänkte att nu rootar jag den ögonaböj så jag kan få in GMaps med navigering, Titanium backup etc. (är eg. inte intresserad av custom roms utan jag vill kunna installera appar som kräver root åtkomst samt radera onödiga appar)

    I mitt svaga sinne trodde jag SE hade förberett detta iom snacket om upplåst bootloader, nu förstår jag dock att root och upplåst bootloader inte är samma sak :o (Vad ska man då med en upplåst bootloader till?)

    Google hittade lite trådar på xda som nämner root för vår Neo:
    [How-to] Root your Arc (Xperia NEO file included) - xda-developers
    [TUT] How to root 2.3.3 Xperia Neo with lock bootloader - xda-developers

    Om jag förstår detta rätt (lite osäker på vissa engeleska begrepp) så kan man:
    - enkelt roota om man har 2.3.2 med hjälp av GingerBreak
    - låsa upp bootloader, flasha in nån av de romar (2.3.3?) som de länkar till (UK, Global etc)
    MEN Låser man upp bootloadern så kan man inte längre ta emot uppdateringar OTA enligt SE's sajt, nån bugg som dräper luren ooch inte är fixad ännu.
    Är det med svenska i en global rom?

    För mig som är en glad amatör och inte har större behov än de jag nämnde ovan, så hade ju en GingerBreak lösning varit fantastiskt, men jag har ju såklart 2.3.3 i min Neo...

    Är det någon som sitter på annan info om hur man enkelt kan roota sin Neo?
    Låsa upp bootloadern verkar bara medföra onödiga risker och ingen nytta för en normalanvändare, i synnerhet nu med OTA buggen.
     
  2. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Downgrada till 2.3.2 och roota, sen skaffar du OTA-patchen till 2.3.3.

    Nej, en del säger roota som i att låsa upp, osv osv osv.

    Bara för att du skaffar adminkonto till ett operativsystem betyder det inte att du installerar
    om telefonen utan det betyder att du får adminaccess.

    Att låsa upp bootloadern gör du för att kunna byta till annan recovery, byta kernel osv.
    T.ex om du vill överklocka telefonen eller få nya features.

    Titta på xda så hittar du nog generic UK 2.3.2. Installera den, roota med gingerbreak
    och sen tar du och kör in OTA 2.3.3.

    Använd programmet flashtool.

    För att byta mellan olika signerade mjukvaror från SE krävs ej att låsa upp bootloader.

    // A
     
    PsychoCheF gillar detta.
  3. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Det fungerade!:P
    Har jag forumets första rootade Neo med 2.3.3?;)

    Följde guiden här:
    [TUT] How to root 2.3.3 Xperia Neo with lock bootloader - xda-developers
    och videon här:
    YouTube - ‪Arc - How to downgrade to 2.3.2, root with Gingerbreak, then update OTA to 2.3.3 & still retain root‬‏

    Vad som inte framgick så tydligt för mig var att man skulle installera drivrutiner, de hamnade i flashtools mapp "driver" där det låg en exe fil som jag fick köra.
    Starta flashtool som admin.
    Ignorera de sista två raderna när flashtool är klart:
    Kod:
    02/002/2011 01:02:49 - INFO  - Now unplug the device and power it on
    [COLOR="Blue"]02/002/2011 01:02:49 - INFO  - Then go to application settings
    02/002/2011 01:02:49 - INFO  - turn on Unknown Sources and Debugging[/COLOR]
     
  4. therapist

    therapist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ser inte så farligt ut.
    Resetas telefonen (appar och inställningar försvinner)?
     
  5. Pasco

    Pasco Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    ROM:
    Stock
    Nope. Rootade min Neo med 2.3.3 för snart en månad sedan. ;)

    Som den nyfikna nörd man är så tog jag omvägen via upplåst bootloader och flashade med obskyr image-fil från Hong Kong för root på 2.3.2 och några dagar senare 2.3.3. Inget som rekommenderas och metoden som PsychoCheF länkar till på XDA är verkar just nu vara den enklaste lösningen för root på Neon och fungerar utmärkt (om man har en låst bootloader och lite koll på vad man pysslar med).

    Som holck så elegant förklarade så är det inte nödvändigt att låsa upp bootloadern för att få root. Och bortsett från att man inte längre kan uppgradera med SEUS när bootloadern är upplåst, så slutar även den förinstallerade appen "TrackID" att fungera eftersom DRM-filerna på luren blir raderade vid upplåsningen.

    Dock finns det en lösning för att "låsa" bootloadern igen så att man kan köra uppgraderingar från SE. Man får inte tillbaka DRM-filerna och en fungerande TrackID, men det är bättre än inget. Jag skriver låsa inom citat då telefonen fortfarande är registrerad som upplåst hos SE.

    Tråd på XDA om hur man låser sin bootloader:
    [Tutorial] Relock bootloader! - xda-developers
    Tråden gäller förvisso Xperia Arc men metoden fungerade utmärkt på min Neo.

    Också värt att notera angående tråden som PsychoCheF länkar till är att den 2.3.2 image som först ska installeras har ett äldre baseband (1290_14-10) än 2.3.3 (1290_21-22) och fixade mina problem med Bluetooth. :P

    Dessa filer installeras även med Androids SDK, men har man inte SDK'n installerad så är det toppen att de följer med flashtool. Hade inte noterat detta och tackar för infon.
     
  6. Pasco

    Pasco Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    ROM:
    Stock
    Ja. Telefonen återställs till fabriksinställningar och allt försvinner. Det är nästan alltid rekommenderat att hålla "Wipe User Data" ikryssad i flashtool och ominstallera allt från början för att undvika problem med kraschande appar osv. Speciellt vid en nedgradering från 2.3.3 till 2.3.2. Med det sagt så testade jag häromdagen att kryssa ur "Wipe User Data" och körde in 2.3.2 ovanpå en rootad 2.3.2 utan problem och med allt intakt på telefonen (borsett från root som givetvis försvann).

    Det du har liggandes på SD-kortet påverkas inte, men jag skulle ändå rekommendera en backup av SD-kortet innan man börjar fippla med flashtool. Better safe than sorry. :)

    Om någon har testat att köra in 2.3.2 med flashtool på en lur med 2.3.3 utan att ha wipe ikryssat, så är jag mycket nyfiken på att höra hur det gick.
     
  7. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag körde en wipe med flashtool, inte för att det spelade mig nån roll, luren var ett par timmar gammal så det fanns inte så mycket att ta bort.
    I guiderna ovan så var det några som behöll sin data, vilket fungerade för dem.
    Tydligen så ger flashtool en massa felmeddelanden, men det var inget att bry sig om sa de.
     
  8. edge

    edge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tjena...
    Några nyheter om att roota 2.3.3 utan att downgrada?
    Orkar inte börja om från början!!
     
  9. edge

    edge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag lyckades med att downgrada tlll 2.3.2, sedan installerade jag gingerbreak och jag har nu root access.
    Men när jag ska köra OTA uppdateringen till 2.3.3, så står det att det måste göras via datorn! Och gör jag detta kommer root att försvinna (som jag fattat det)

    Några ideer?
     
    Last edited: 22 aug 2011
  10. norris_

    norris_ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    vänta lite tills dom ha släppt den senaste uppdateringen via OTA eller uppdatera och låt root försvinna.. finns väl nån annan lösning, bara och kolla på arc forumet..
     
  11. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jag har kört OTA ända till senaste fw med bibehållen root...
    Derämot så var det ju via den "mellangamla" (den som börjar på 3.0) versionen och sedan upp till nyaste.
    Men på ARC så fungerar det att downgradea till 2.3.2 och sedan direkt upp till senaste så det borde ju vara samma på Neo. ([ARC] Rooted 2.3.3 (4.0.A.2.368) [Locked Bootloader] - xda-developers)
     
  12. edge

    edge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    okej...det fungerar iaf inte för mig. Jag har testat flera gånger och jag har även gjort om hela processen två gånger.

    Anledningen till att jag vill ha root är för att kunna få tasker att aktivera gps:en, vilket kräver root! :D

    Vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Är det någon mer än jag som har detta problemet?

    Ända lösningen nu verkar vara att låsa upp bootloadern, men jag vet inte riktigt idall jag är så sugen på detta!
     
  13. gorfer

    gorfer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    NEO från NetonNet - uppdatering

    Min lur gick inte att uppgradera via programvara. Den var redan uppdaterad enligt meddelande. Men när jag nergraderade den till 2.3.2 så var det inga problem att komma åt senaste uppgraderingen. Kan vara ett tips för er som haft liknande problem. Telefonen är olåst och verkar importerad från den tyska marknaden.
     
  14. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Som vanligt kunde jag inte vänta på svar på mina frågor utan gick på känsla o bara körde, det fungerade! :)
     
    Last edited: 24 sept 2011