roota, rom - frågor och förklaring?

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av behedwin, 14 nov 2010.

1. behedwin

behedwin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

jag antar att några kommer tycka den här tråden är onödig men jag har inte lust att söka och läsa tillräcklit för att knyta samman all info som finns där ute.

jag är ny med hela smartphone användadet...
    jag köpte min SGS nyligen och är väldigt nöjd med den.
    har klämt och kännt på flera iphones t.ex. men insett att android är så överlägset för mig då jag gillar att sitta och pilla med inställningar...

har blivit ett antal timmar och olika appar för att skapa min egen telefon helt enkelt.

dock så har jag inte försökt roota.
    detta för att jag kännt mig helt vilse och inte riktigt förstått vad det innebär för fördelar.

samt så läser jag otroligt många ord som jag inte vet vad de betyder eller står för. jag saknar typ en ordbank här på forumet som tar hand om alla termer som används... även appar och verktyg.

moddning
    rootning
    odin
    lagfixar
    speedmoddar
    Rom
    voodoo lag

där är lite jag fastnar på till exempel :)

så vad jag förstått så är roota att man låser upp telefonens systemfiler dvs att jag kan ändra och göra exakt vad jag vill. ta bort förinstallerada program som t.ex. samsung eller en operatör har lagt in.
    men vad mer... det känns som om det är så mycket mer än så.

sry för en rörig post utan direkt tydliga frågor :D

2. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
  3. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Moddning: Omskrivning för modifiering - alltså inget specifikt utan bara att ändra på telefonen eller datorn eller vad det nu handlar om.

Rootning: Din beskrivning funkar fint. En del program du kan installera kan göra speciella saker om de har rotbehörighet, t.ex. ta backup på mycket mer i telefonen än utan root.

Odin: Odin är ett program som används för att lägga in ("flasha") modifieringar i telefonen, t.ex. lagfix eller nya (el. gamla) firmware-versioner.

Lagfixar: eftersom Galaxy S lider av frysningar (dvs "laggar") så har ett antal duktiga människor totat ihop diverse åtgärder för att komma runt dessa problem. Bland annat finns varianter där man skapar en partition med ett snabbare filsystem och lägger systemfiler där vilket ger snabbare telefon. Vilken som är bäst är en ständigt pågående diskussion och en del kan dessutom öka risken för korrupta data.

Speedmod: Helt enkelt en modd för att göra telefonen snabbare

ROM: Förutom de officiella versionerna av telefonens system så finns en uppsjö av modifierade system som du flashar in istället vilket kan ge snabbare telefon eller annat utseende osv. XDA-Developers och MoDaCo är två forum med fokus på sådant.

Voodoo: Project Voodoo är en community med målet att snabba upp Galaxy S, men vad jag tror du tänker på är deras lagfix vilket här på SweDroid anses vara att föredra framför de andra. Du hittar tråden om den här.