Fråga: Roota SG III LTE/4G Tele2

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av Sarcosian, 26 nov 2012.

  1. Sarcosian

    Sarcosian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tja fellows!

    Vill roota min SGS III LTE men blir jäkligt osäker på vilken metod jag ska använda med en telefon optimerad för tele2. Den telefonen jag har heter I9305N och jag ser inte just den modellen någonstans på XDA. Ni som rootat era tele2 telefoner(I9305N modeller) vilken metod har ni använt? Har det inneburit några problem? Är det överhuvudtaget någon skillnad på I9305 och I9305N när det kommer till rootning? såvitt jag vet är det vilket basband man använder och så länge det bara är fråga om rootnoing bör det gå med alla metoder men hoppas någon kan förtydliga för mig.

    Jag vill initialt bara roota telefonen men på sikt även kika på lite andra roms, vilka rooms föredrar ni idag? Själv gillar jag ARHD allra bäst då den ligger nära stock (jag har företagstelefoner och de måste fungera) men så vitt jag kan se finns den bara till vanliga SGS III:an än så länge, någon som kan tipsa om liknande till vår modell?

    Tack på förhand

    /sarc
     
  2. TH3Mjuss

    TH3Mjuss Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej Sacrosian,
    ROTTA INTE DIN MOBIL !!! Jag har försökt det och nätverk var borta (GSM och 3G/LTE).
    Jag hade att byta den och jag sa det var fel från de så att de ger mig en ny...
    Du borde vänta tills en "officella" root kommer.
    MVH,

    /TH3Mjuss
     
  3. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    ähh vilket jävla trams, du har gjort fel, inte följt instruktionerna, gör om gör rätt.
    du har med största säkerhet använt dig av filer till 9300, då händer detta, följer du instruktionerna och använder filerna till 9305 då händer inte detta!
    sen så kan man återställa även om man inte har tagit backup på IMEI, det är sådana som du som inte vet vad dom pysslar med som går och lämnar in telefoner hel i onödan som gör att tillverkarna sätter käppar i hjulen på oss andra som vill ha root.
     
  4. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    jag har än så länge kvar mitt original modem så om ett "vanligt" 9305 modem inte skulle fungera så spelar det ingen roll ändå så länge som du inte flashar in ett sådant modem, på dom ROMS som jag hittils har flashat in så står det att modem inte ingår, man behåller sitt gamla.

    ta backup på ditt IMEI för säkerhetsskull, men det blir bara fel med det om du flashar root filer till 3G versionen på din 4G, och även om du inte tar IMEI backup så går det att återställa.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1946915

    enklaste root metoden måste väl vara denna, http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1979290
    jag använde mig dock av en äldre guide och metod.

    skillnad på 9305/9305N/9305T vid rootning - nej
    inneburit några problem? - nej
    enda "problemet" med min N vid rootningen var att med original ROMen så flashar den tillbaka stock recovery under boot, så man fick vara lite snabb vid omstarten efter cwm flashningen att gå in i cwm, så jag fick flash in den någon gång extra


    det enda tråkiga är att vi har så få utvecklare och ROMS till 9305, jag har kört Ripper hittils och varit nöjd, men ska nog byta till PANDORIAM idag

    edit: har haft root i en månad nu :)
     
  5. TH3Mjuss

    TH3Mjuss Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej.. Jag följde I9305 instruktioner och det gick inte bra för mig... Och jag hade inga IMEI backup, eftersom jag är ny börjare i Android värld :/
    Ska försöka igen idag med en IMEI backup först :P
    Går det inte att köra CyanogenMod på I9305 ?

    Edit:
    Ser ut som man kan ha Cyanogen på SIII: http://wiki.cyanogenmod.org/wiki/Sam...l_Update_Guide
     
    Last edited: 28 nov 2012
  6. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    CyanogenMod finns inte till 9305 än, i alla fall inte i någon stabilare version.
     
  7. TH3Mjuss

    TH3Mjuss Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Och vilket build tog du eftersom det finns inte våra (XXALI8) ?
     
  8. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    TH3Mjuss gillar detta.
  9. TH3Mjuss

    TH3Mjuss Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ska försöka det, tack !
     
  10. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    Jag är på jobbet och skriver från telefonen så har lite svårare (tidsbrist) att kolla saker.

    Men i den länken jag nu skickade vilken version av Odin är det? Ifall den är uppdaterad eller ej tror jag tankade 3.04 men jag rootade en Note 2 idag då fick jag ner Odin 3.07 och den frestade automatiskt flash country, det går ju att fixa på annat sätt i efterhand men det var ju väldigt smidigt.

    Säg till om jag ska fixa länk till 3.07
     
  11. Sarcosian

    Sarcosian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för dina tips Poontus!

    Har inte haft tid förrens idag att kika in på detta. hade fastnat i bägge de trådarna redan på XDA skönt att få någon som bekräftar att metoden fungerar även på i9305n modellen. Buildnumret i vår telefon fanns inte i listan men jag använde den som stod närmast (stog att det skulle fungera) och det funkade utan prob. precis som du skrev så var det problem med att stock recovery kommer tillbaka vid boot så jag ryckte bateriet direkt efter flash och då gick det att komma in i cwm.

    Fråga har du funnit hur man kan få cwm att stanna? har inte hunnit söka på detta så jag chansar och frågar.

    Inser nu hur bra 4ext faktiskt har varit, hoppas någon får till det för sgs med.

    Viktigast, rootåtkomst fixad, nöjd med stock tilsvidare men vet att en gång flashoholic alltid flashoholic så snart lär det bli lite rom-hoppande med o_O

    Tack igen för hjälpen!

    /sarc

    Edit hittade detta:

    -Once booted, use Root Explorer or a similar app to remount /system into read/write and rename or delete /system/boot-recover.p.(min fil hette /system/recovery-from-boot. bara döpa om den)
    -Flash CWM once more, but this time the system will not automatically reflash the stock one upon bootup.

    funkade...
     
    Last edited: 29 nov 2012
  12. TH3Mjuss

    TH3Mjuss Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  13. TH3Mjuss

    TH3Mjuss Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag gjorde min IMEI backup, just in case..
    Hur kan jag spara mina kontaker, apps, appdata ?
     
  14. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

  15. Sarcosian

    Sarcosian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  16. TH3Mjuss

    TH3Mjuss Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag också gjorde det, men undrar hur jag kan spara apps och sånt så att jag har inte att söka allt igen efter root
     
  17. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    Om du bara rootar så försvinner inte dina appar.

    Ska du byta ROM då kan du ju först köra titanium backup

    Eller om du inte bryr dig om appdatan då kan du kryssa i under första uppstarten att Google automatiskt ska ladda ner alla apparna

    Edit: jag har till och med kvar allt från innan root trots att jag bytte ROM, jag gjorde ingen resetidningen innan flash, har fungerat bra.
    (Jag hade tänkt göra reset när jag bytte ROM, trodde att alternativet skulle komma i installationen, men Ripper hade inte Aromatisk inställer då så det alternativet kom aldrig)
     
    Last edited: 29 nov 2012
  18. TH3Mjuss

    TH3Mjuss Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tja,
    Jag hittade ett sätt att flash-a utan att CWM blir borta när man startar om mobilen.
    Man måsta flash-a utan batteri. Mobilen kommer att fungerar ändå eftersom den är kopplad till usb men kommer inte att kunna starta om. Sen har vi bara att sätta tillbaks batteri och starta på recovery mode :)
     
  19. scienta

    scienta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena grabbar! Har precis skaffat en SGS3LTE och lyckats roota den. Nu tänkte jag ta det till nästa steg och fixa nån custom rom/kernel, men har en fråga:

    är kernel modell-specifikt? Tror jag har sett någon som kört Siyah på sin LTE-modell, men inte hittat något om officiellt stöd för det. Och den enda "officiella" kernelen med stöd för LTE är denna: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1932997

    Några rekommendationer på detta, samt vilken rom man bör köra som är så lik CM som möjligt?
     
  20. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    Jag kör Presens kernel och är nöjd med den, då fungerar STweaks också :)
    Siyah finns inte till 9305 än vad jag vet, och hittar du nu den i alla fall då är det troligtvis någon beta eller någon som försökt porta den.

    Med frågan om modell specifik så är det en kernel till 9305 du ska ha inte 9300 och hsr du en 9305N så fungerar 9305 kerneln