roota till 2.2

Diskussion i 'Tattoo' startad av caveman, 20 maj 2010.

  1. caveman

    caveman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej jag undrar om det är möjligt att roota sin tattoo och lägga in 2.2. Går det eller måste man vänta på en officiell HTC uppdatering eller en hemmabyggd version.
     
  2. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Det finns en 2.1 som delvis fungerar till Tattoo nu. Löser man resterande problem så finns det väl goda förhoppningar om att 2.2 i framtiden kommar att hackas så att det funkar även det. Eftersom 'efterföljaren' kommer nu när som helst tydligen, så är det tveksamt om HTC skulle satsa resurser på att fixa 2.1 till Tattoo dock.
     
  3. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ge inte upp hoppet ännu. Jag har sagt att 2.1 kommer till Tattoo i Juni. Vi får se om jag har rätt.
    Som jag ser det så önskar både HTC och google att det blir mindre spridning på vilka versioner som körs. Tattoo behöver 2.x pga att får den inte det finns det ännu mindre med apps till den. Jag hoppas att de jobbar på en 2.1 eller 2.2 till den.
     
    Last edited: 22 maj 2010
  4. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Jag tror inte HTC Tattoo får någon version uppdatering. Jag tror HTC har istället för att ge 2.x till Tattoo så har dem satsat på Wildfire som är en "förnyad" version av Tattoo.
     
  5. Densvenske

    Densvenske Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Men om den har samma skärm storlek och så borde de bara kunna langa den till tattoon med? :D
     
  6. Nissdroid

    Nissdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det är gissningsvis helt andra drivrutiner till kamera o.dyl i Tattoo jämfört med Wildfire så det är inte bara att släppa för att den kommer. Det är i stort sånt som gör det knepigt att uppgradera Androidversion, det kräver en del nyutveckling för anpassning. Sen är ju även frågan hur stort intresset är från HTC´s sida att lägga resurser på att uppgradera konkurrenten till sin egna nya telefon.

    Men jag hoppas också att HTC har något på G till min Tattoo, jag håller dock inte andan tillls det sker om vi säger så. :-)
     
  7. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det stora arbete för HTC var att porta Sense till 2.1. Detta är gjort för längesedan. När det nu finns en uppgradering till Hero som har samma typ av CPU. Är det enbart kameran, och lite fler hårdvarurelaterade drivrutiner som ska till. HTC kommer nog inte sälja tattoo mer när wildfire kommer igång. Men det blir enklare för dem att supporta en äldre telefon om den har en nyare modernare android. Telefonen ska ju faktiskt leva ett antal år till även om den inte säljs mer. Så vi får hoppas att det kommer.
     
  8. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ett rykte på nätet från en Italiensk källa säger att: Det kommer en mindre uppdatering i Juni och det sedan kommer Eclair (2.1) efter sommaren.
     
  9. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Kan du skicka länk? :) Tack.
     
  10. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det går inte att skicka länk på ett rykte ;)
     
  11. Densvenske

    Densvenske Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    har med hört detta! :D
     
  12. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har läst på flera ställen att HTCs representanter utlovat 2.1 till Tattoo; detta under de senaste månaderna. Har tyvärr inte koll på länkarna eftersom jag i princip kollat in varenda sida jag hittat om Wildfire (och då står det ofta med en del om Tattoo)! :)

    Personligen säljer jag min Tattoo nu; även om det kommer 2.1 så har den fortfarande lite RAM; QVGA och resistiv TFT ;-)
     
  13. Densvenske

    Densvenske Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    fy dig ;)
     
  14. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    np, bara du inte går över till "the dark side" så är det lungt. Jag komme också snart att sälja min då jag har haft den sedan november och det har kommit nya roligare grejor. Men för den skull är den ju inte dålig. Jag gillar min skarpt. Men mycket vill ha mer. Får man fråga vad du ska köpa? :P
     
  15. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det pendlar just nu mellan Wildfire eller Legend. Att gå från Tattoo till Wildfire känns som att gå ur askan in i elden men jag ogillar en del saker med Legend. Framförallt formfaktorn. Så egentligen hoppas jag på nåt mellanting - att HTC släpper en WF-liknande med hyfsad spec inom den närmaste månaden eller så.
     
  16. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  17. Mehe

    Mehe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

  18. ihsahk

    ihsahk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2,Telia
    Telefon:
    LG G2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2,Telia
    Telefon:
    LG G2
    Telefon 2:
    LG Optimus G
  19. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Uppdaterar till Android 1.67.61.43 tydligen. Men den funkar bara på Orange UK telefoner.
     
  20. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Wildfire har 2.1 och i stora drag samma hårdvara (där det räknas). Kan den köra 2.1 kan Tattoo det också, och det krävs inget mer arbete från HTCs sida (samma upplösning) förutom möjligtvis andra drivrutiner, men det är en Androidfråga och inte en Sensefråga. Huruvida Tattoo får eller inte får 2.1 handlar alltså bara om huruvida HTC bryr sig eller inte.