Roota, vad är det?

Diskussion i 'Legend' startad av jebediah, 21 apr 2011.

  1. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jao då är jag också där. Men en Legend och ny inom Android världen så undrar jag va "Roota" är. Antar att det är någon slags flashning? Antar att denna fråga har varit uppe förut men kunde inte hitta något relevant. Någon som orkar fylla i lite information. För och nackdelar etc.
     
  2. Skumrask

    Skumrask Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Att roota är att ta kontroll över din telefon. Fördelen är att du kan komma åt att göra saker som tillverkaren inte tänkt sig att du ska såsom att flasha custom roms (communityutvecklad programvara till din lur) etc. Det är på så vis vi fått 2.3 till Legend, HTC lär inte ge oss den uppdateringen.

    Nackdelen är att du kommer åt att göra saker som tillverkaren inte tänkt sig att du ska göra, saker kan gå åt skogen. Det finns även säkerhetsaspekter men googla får du göra själv. :-)

    via Legend/Tapatalk
     
  3. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

  4. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Härligt. Då har man fått lite kött på benen och det va nästan som jag trodde. Frågan är bara vad man ska välja för ROM :) Verkar ju finnas ett par st att välja bland. Svensk text är väl nästan ett måste. Den som ser mest lockande ut är Rodriguezstyle MoDaCoMoDrOm V2.3 Fix Vivid Sense, eller om man bara kanske ska nöja sig med standard :)