Fråga: Rootade ICS, restorade till en 2.3.5 backup kan inte uppgr. via KIES, snälla hjälp!

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av gossen83, 10 april 2012.

1. gossen83

gossen83 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, tidigare hade jag en rootad gingerbread på min S2:a, men efter uppgradering via KIES till ICS var jag orolig att garantin inte längre gällde trots att uppgradering på något sätt tog bort min root. Var inna på en Telia-butik och frågade om garantin gällde (utan att lämna personuppgifter givetvis) med följande nummer:

Jag hade precis samma basbands, kompilerings, samt basbandsversion som på fotot i länken ovan tagen från swedroids guide. Men Telia hävdade bestämt att garantin inte gällde med de numrena.

Därför rootade jag telefonen med en insecure telefon igårkväll (ICS 4.03) till min gamla säkerhetskopia innan jag rootade gingerbred 2.3.5, nu ser mina nummer ut som de såg ut när jag köpte luren från Telia för 6-7 månader sen tror jag:

PDA: I9100XWKI8

Phone: I9100XXLPQ

CSC: I9100 OXXKI2

Detta kommer fram när jag trycker *#1234* för tillfället i gingerbred.

Tidigare igårkväll innan jag rootade och återställde stog basbandsversionen från bilden jag länkade på samtliga tre, PDA,Phone och CSC: I9100XXLPQ

När jag nu dock väljer "Om telefonen" står det:

Basbandsversion: I9100XXLPQ

Grundversion: 2.6.35.7-I9100XWKI8-CL616395
    root@DELL149 #2

Kompileringsnr
    GINGERBREAD.XWKI8

Jämför man det som står på raderna ovan med det som stog på bilden jag länkade till högst upp efter uppgraderingen till ICS verkar ju iallafall garantin gälla nu men problemetet är att det inte går att uppgradera via KIES. Den säger att programvaran inte stöds.

Såhär säger KIES: http://imageshack.us/photo/my-images/14/17014914.jpg/

Hoppas det inte blev alltför krångligt, telefonen är för tillfället rootad när det står så i KIES trots att jag gjort en återställning till min gamla backup i gingerbread som jag gjorde innan jag rootade den för allra första gången.

Varför står numrena så konstigt i KIES och vad kan jag göra åt detta nu?

Hjälp vore extremt uppskattat, extremt! Kan tillägga, att jag vid flera tillfällen både i ICS och gingerbread, samt både före och efter gårdagens rootning för att kunna återställa till min gamla gingerbread-backup gjorde fulla återställningar, clearat cache mm utan framgång.

Last edited: 11 april 2012
  2. gossen83

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kortfattat för den som inte orkar läsa
    Jag rootade min orotade S2:a med ICS för att kunna återställa den till en backup jag gjorde i gingebread 2.3.5 för att återfå garantin då mina "nummer" och versioner såg ut exakt som på denna swedroid bild: https://swedroid.se/wp-content/up...on-588x352.png

Nu har jag gingerbread igen och Telias nummer (tror jag):

Basbandsversion: I9100XXLPQ

Grundversion: 2.6.35.7-I9100XWKI8-CL616395
    root@DELL149 #2

Kompileringsnr
    GINGERBREAD.XWKI8

Men via KIES jag inte uppdatera till ICS igen då det står: http://imageshack.us/photo/my-images/14/17014914.jpg/ .

Hur ska jag gå till väga?

3. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Ta hem odin och flasha senaste rom.

Och strunta i vad de säger.
    Förmodligen så vet de knappast vad de pratar om.

Har du rätt version så är den också inte rootad längre.
    Använd usbjigg för att nolla räknaren om du är väldigt noga.
    Aldrig hört talas om att nån servad telefon blivit vägrade pga det.

4. gossen83

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, tack för svaret, det enda sättet var att använda spooffw för att ändra:

( Grundversion: 2.6.35.7-I9100XWKI8-CL616395
    root@DELL149 #2
    Kompileringsnr
    GINGERBREAD.XWKI8 )

Basbandsversion: I9100XXLPQ-delen till I1900XXKI4 , då kände
    kies igen den och uppgradering till ICS kunde igen göras. Jag antar dock att med den backupen vill inte KIES gänna igen basbandversionen och då borde inte garantin gälla i det fallet heller, men eftersom det är samma som i ICS kan det vara pågrund av en "nedgradering" som jag gjorde. Men då uppdateringen till ICS ger dessa siffor:
    [​IMG] (vilka han i teliabutiken påpekade var felaktiga) är ju det märkligt då swedroid får exakt samma resultat.

Jaja om du/eller någon annan inte orkar läsa igenom det tackar jag än en gång och frågar dig om programmet Triangle Away resettar countern man ser i download-mode på samma sätt en usb-jigg?

Mvh, mycket tacksam för svaret och framtida eventuella svar.

*Edit. Verkar some Triangle Away trots allt resettade countern till 0 från tidigare 2, så en usbjigg verkar inte behövas, ett tips till alla bara :) .

Last edited: 12 april 2012
  5. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Skönt som fasen att de löste sig :-)