Rosa färg på Desire/Legend skärm

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by Droid140, Mar 31, 2010.

1. buba

buba Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Synes denne posten forklarer det veldig bra.
    Source

Litt lenger ned i tråden.
    It's PINK'ish:scared:

Last edited: Apr 10, 2010
  2. Andydroid

Andydroid Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Skärmen på min Desire har inga rosa tendenser.

3. buba

buba Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Etter å ha lest den tråden, så skal den være det. Men jeg er fargeblind, så håper jeg ikke ser det.:P

4. Simonarvestrand

Simonarvestrand Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

är det nån som sett detta i verkligheten eller bara på video?
    precis som nån annan skrev tidigare så kan felaktig vitbalans på kameran göra att
    det ser helgalet ut. olika ljusstyrka på skärmarna kan ställa till det ganska mycket.

5. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ljusstyrkan påverkar, men inte lika mycket som färgtonen (färgtemperaturen) på skärmen. Och precis som du säger så är fel vitbalans döden för en sådan här jämförelse. Det enda sättet att göra denna jämförelsen (på video/foto)utan att bry sig om vitbalans är att ha två telefoner av samma modell och firmware/drivrutiner bredvid varandra. Om den ena rosa och den andra inte så borde man direkt kunna dra slutsatsen, men jag har inte heller sett denna typ av jämförelse

Har det rapporterats rosa skärm på legend eller N1? (eller någon annan telefon med troligen samma hårdvara i skärmen?)

6. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag har läst hans förklaring, men är inte övertygad.
    För det första använder han GMail-appen som exempel, där färgen uppenbarligen SKA vara åt det rosa hållet, och alltså inte ska vara 100% grå.
    Sen pratar han om web safe colors, som är något från forntiden då skärmar inte kunde visa fler än 256 färger. Han uppmanar dessutom folk att enbart använda dessa 216 säkra färger i sina program, vilket känns löjligt år 2010.
    Det känns som att han inte riktigt vet vad han pratar om, utan bara har tagit in bilden av GMail i Photoshop, upptäckt att "hmm, här blir det rosa, det måste ha något med web safe colors att göra", och skrivit ihop en förklaring. Dessutom "förklarar" det bara varför just GMail är rosa, inte hela displayen som rubriken antyder. Hade GMail i stället använt en färg som var lite åt det blå hållet, så hade web safe-varningen i Photoshop i stället visat en blå färg.

En ytterligare anledning till att jag tvivlar på förklaringen är författaren själv. Efter att ha läst det mesta på XDA Developers forum om Desire har jag nämligen vid det här laget lärt mig att ta alla hans inlägg med en nypa salt.

7. Simonarvestrand

Simonarvestrand Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag vet iallafall att jag aldrig kommer lita på just en sån här fråga utifrån några bilder det måste helt enkelt ses i verkligheten.

8. Raketostkostym

Raketostkostym Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan dela med mig lite av mina erfarenheter med min Legend. Rödsticket blir så tydligt som på bilden om man kör på ljusstyrkan på skärmen dragen i botten. Mellan 10-30% på ljusstyrkan är det fortfarande märkbart. Drar man ljusstyrkan någonstans över 50% är det den mest fantastiska skärm sett någonsin. :)

9. Gabe

Gabe Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har precis avbeställt min Desire i väntan på ytterligare rapporter från användarna här på forumet.

10. buba

buba Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja jeg også. Har også sendt en henvendelse til htc.

11. Wingren

Wingren Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

12. buba

buba Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Godt nok.:cool:
    Trenger ny mobil uansett, så bestilte igjen:ehm:

13. Aramis

Aramis Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har märkt att min är rosa i gmail-appen i varje fall. Vad ska man göra? Vänta på en fix eller byta ut den?

14. Falkz

Falkz Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

har för mig att jag läste någonstans att om man bara ser det i gmail appen och inte någon annan stans så är det en bug!

15. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Var hemma på lunchen och klämde på min nya HTC Desire. På min telefon ser jag tydligit att den lider utav detta problem. Ska försöka ta ett bra kort, så att även ni kan få se.

Annars kändes den grymt skön!

16. ktd

ktd Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jämförde mot min iPhone 3Gs och visst är skärmen lite rosa-tonad men det tänkte jag inte på förrän dom låg bredvid varandra.

*EDIT* Jag provade också att sätta Desirens ljusstyrka till 100% men Desiren var fortfarnade lite rosa.
    Men som jag sa så tänker inte jag på det förrän man har en telefon bredvid och direkt jämför.

Last edited: Apr 14, 2010
  17. Pachan

Pachan Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har inte registrerat något sådant på min telefon. Men sen har jag inget att jämföra med så det kanske inte är så lätt då. Absolut inget jag hade stört mig på om så är fallet.

18. Hybbe

Hybbe Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Detta är alltså inget hårdvaruproblem? Är det inte det och en hotfix är på gång så bryr jag mig föga ärligt talat.

19. Aramis

Aramis Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Om det är mjukvarufel så skiter jag också i det. Men irriterande om det är hårdvarufel.

Ska nog dra förbi Tre och kolla om man kan byta den.

20. Xeinon

Xeinon Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Sitter med min i handen och det finns absolut ingen hint till röd/rosa-stick på mitt exemplar. Kört med olika ljusstyrka på olika appar och bilder m.m