Rubba bort kamerans UV-coating. Bra eller dåligt?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av H-M, 24 jan 2018.

  1. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Som de flesta Sonyägare märkt så kan linsen eller snarare glaset som är ytterst mot tyget i fickan redan efter några månader bli slitet. Det blir flammigt. Är gjort i plast ( i alla fall på min Z5 C) Naturligtvis påverkar det bildkvalitén (lite beroende på motiv). Nätet svämmar över av tips. Peelar man bort skyddet med tex nageln och lite alkohol eller tandkräm utlovas klassledandet foton ; ) Se denna megatråd tex: temporary fix for blurred image. camera lens cover scratching. etc - Support forum

    Nu är jag fotointresserad och vet att olika coatings finns där av en orsak men lite frestad är jag nog att testa. Någon som gjort det och i så fall vad blev utfallet? Misstänker att det kan bli lustiga effekter speciellt i solljus utan coating.

    Sen kan man väl säga att det ganska uselt. Vi pratar telefoner från ibland 6000 kr och uppåt. Telefoner som marknadsförs att användas utan skydd/skal ( ett gummmiskal hjälper för övrigt inte mycket men får ändå glaset att komma nån mm från slitaget i fickan ). Detta har hänt alla mina Xperias typ 5-6 stycken. Efter ett år alla sämre. Efter 2 år i princip useless som kamera. Yttersta glaset skulle helst vara safirglas som tydligen Iphone har. Då har man en kamera som håller lika länge som mobilen håller. Eller ett liten objektivlock som Sony ( Ericsson) hade förr. Dagens lösning håller helt enkelt inte. Kan passera på 1500 kr mobiler möjligen

    Edit: kanske optisk glasskydd även på baksidan skulle lösa frågan? Om man sätter dit det direkt. Lånade en bild från nätet, kan se ut på olika sätt . Alla mina har mer blivit flammiga
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 24 jan 2018
  2. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Jag skulle tro att coatingen mest finns för någon form av fettavstötande egenskaper. Utan coating lär fingeravtryck fastna direkt.
     
    H-M gillar detta.
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag tror det är mer för att ta bort UV stick och annat men gissar lite, Det bästa vore om det låg under riktigt hårt glas. Nu blir det för känsligt
     
  4. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Lyfter frågan igen. Hur kunde Sony under så många år gå i land med plast med UV coating över optiken? Åtminstone Z1, Z3 och Z5 hade det och alla mina blev mer eller mindre flammiga. Nu har jag en XZ1 compact där optiken är täckt antingen med safirglas eller gorillaglas. Verkar omöjligt att skada. Men hur kunde man göra så i så många år? Och var fanns kritiken? Alla dessa telefoner var ju premium. Svårt hitta beggade med ren optik. Visst kan man byta bakstycke men borde inte behövas
     
    Last edited: 3 maj 2018
  5. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Samma fråga som hur kunde man komma undan med en usel plastfilm med Sony-loggan på istället för oleofobisk ytbehandling på glaset?
     
    H-M gillar detta.