RuffyMan testar P40 Pro [Testpilot]

Diskussion i 'P40-serien' startad av RuffyMan, 15 apr 2020.

  1. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Intro

    Jag vill tacka Swedroid för det fantastiska forumet samt Huawei som lät oss prova på P40 Pro i 2 veckor. Det har varit två intressanta veckor och jag minns hur vi i vår grupp var taggade på att få hem luren.

    Det kändes lite extra kul för luren var helt ny samt att vi fick den tidigare än alla andra i sverige.

    Nu vill jag dela med mig resan till er läsare så ni som varit sugen på luren kanske slår till, ni andra som är bekväma med det ni redan kör med kanske får en rolig läsning ändå. Målet med denna recension att försöka hålla det kort vilket inte är så lätt haha men vi är 6 stycken som fått prova på luren så läs gärna deras recension också för att få bättre helbild.

    Dagen då luren kom fram hann @Nicole@Nicole först utav oss alla att hämta ut den men jag kan nog tänka mig att vi alla delade samma känsla när vi äntligen kunde öppna paketet. En lur före alla andra i landet, det måste väl ändå vara något!

    Design

    2D53CAD6-216F-4D48-AF3F-EFFBC2625C59.jpeg

    Det här är en skön lur att hålla i, inga vassa kanter och det känns som en enda glasbit. Det här är en lur där man vill ta av skalet så fort man är hemma och i soffan.

    Jag kör alltid skärmskydd och skal på mina lurar för behålla skicket. Med P40 Pro älskar jag att ta av skalet så fort jag är hemma för att beundra designen och dess mjuka lena touch-känsla man får när man rör den.

    Det är samma känsla fram som bak och även runt om enheten, jag tror inte text kan förklara hur det känns utan det måste upplevas själv!

    Jag ska inte gå in så mycket om punch-hole men kan säga att den påminner väldigt mycket om s10+ förutom att den är smartare. Den har nämligen faceid som även klarar av att låsa upp luren i mörker vilket är väldigt bra ju för att vara så liten.

    Inga knasiga ljud ifall man skulle trycka för hårt på luren eller hålla med båda händerna och ”vrida” på den.

    Skärm

    Väldigt behaglig skärm att titta på och fina färger som verkligen poppar. Med darkmode smälter allt ihop och färgerna sticker ut bra med amoled-skärmen där svart verkligen är svart.

    Mitt exemplar lider tyvärr utav att skärmen har lite brus vid lägre ljusstyrka, påminner lite om tidigare amoled-skärmar som behövde full ljusstyrka för att se bra ut men eftersom de andra pilottestare har klarat sig ifrån detta så antar jag hade lite otur bara men värt att notera tycker jag.

    654F36EE-5ABF-4617-9237-631388B4610A.jpeg

    Prestanda

    Ett monster som bara kan bli bättre med tiden, jag har testat flera olika spel och det flöt på utan bekymmer. 90hz skärmen får hela luren att kännas som en dröm med skärmens mjuka kanter. Det blir liksom komplett med mjuka kanter och dess höga refresh rate.

    Man kan se det som när man tecknar en figur på papper och drar med fingret mellan sidorna för att se figuren röra sig. Föreställ er att det istället är fler sidor av papper med figuren så figuren rör sig mjukare, det är skillnaden mellan 60 och 90.

    Jag har inte märkt några påtagliga framedrops under min användning och luren har inte heller blivit varm för att gå ner till 60hz. Att gå in på aftonbladet med 90hz är en go känsla, istället för att det ska hacka lite under inhämtning av sidan så sker det var för sig.

    Det betyder att när jag skrollar så blir det inte såna där små hack där skrollen stannar till lite under dess gång utan det skrollar på mjukt och fint.

    Något mer positivt att säga är att 90hz verkar gälla i alla appar man kör i, det är 90hz konstant men kanske finns någon app eller spel som går ner till 60hz, inget jag har stött på under mitt test iallafall!


    Batteritid

    Det är här P40 Pro skiner, oavsett om jag kör 60 eller 90hz har jag märkt att batteritiden håller sig oerhört bra. Under mitt test kom jag fram till att jag kan få runt 5 timmar med cirka 39% batteritid kvar. Då har jag kört 90hz hela vägen med 4g, bluetooth, wifi och smart resolution. Smart resolution anpassar skärmupplösningen automatisk vid behov för att spara batteritid.

    Men det är inte allt, laddningen går så fort att jag hinner gå och fixa om mig på kanske 20 minuter för att sedan ha batteri som räcker hela dagen även om jag inte laddat upp till 100. Det här är Pro, där man inte behöver stänga av massa saker för att batteritiden ska räcka, där man inte behöver räkna hur många procent kvar man har utan här är det bara tuta och köra.

    64DD35C6-1186-4452-8F00-36BA6D601AC9.jpeg

    Kamera

    Det här är en rolig kamera att ha med sig överallt, speciellt på semestern. Det går att fota vid alla tillfällen, även när ljuset har lagt sig. Jag märkte att jag började gilla att stanna upp och bara fota saker, vid sidan om har jag en Xs max som också tar bra bilder.

    Dock är P40 Pro lite annorlunda, det är spännande för resultatet kan sluta hur som helst medan min iPhone ger det jag förväntar mig.

    Lägger man lite tid och tar flera bilder kan man få riktigt fina, det är på natten denna kamera skiner bäst bland övriga lurar. Den har så pass bra kamera att jag inte behövt använda nattläget en enda gång, det räcker med point and shoot.

    Dock tenderar mjukvaran att göra bilderna för ljust ibland, det funkar vid vissa tillfällen men annars får man ta PRO MODE och redigera lite själv. Upp till var och en men möjligheten finns!

    90F8DFD9-4919-4534-8885-35F50B7D84F9.jpeg

    E2D2609F-1581-4288-93B2-3473DADF1AA0.jpeg

    D50352F8-6B0C-4BC1-AD75-A341517B3B14.jpeg

    DAD3E47E-C989-4700-AFDB-9EFAA47D55E8.jpeg

    Mjukvara

    Nu kommer delen jag fokuserat på mest, nämligen mjukvaran. Jag är själv en utvecklare så det är nog denna punkt jag kan ge bäst åsikt om också. Den funkar bra men designen skiljer sig lite mellan apparna, tar man t.ex musikappen så skiljer sig designen som i appen inställningar.

    E6F5CFE4-5DB2-4E68-BDDF-94640DA4CFA6.jpeg

    BA276072-805B-42D2-B291-FAE721360C9D.jpeg

    EA5CA85D-D06B-43B2-B825-A8AB088ED0ED.jpeg

    Även när man drar ner notifikationsfältet skiljer sig den blåa färgen på ikonerna ifrån den dynamiska tonen som finns på ikonerna i inställningar. Det finns en del buggar som att text inte syns i dark mode, att hitta t.ex Always On Display ligger under Home screen & wallpaper istället för Display eller en egen kategori som lockscreen?

    Att byta font tar flera steg, Settings -> Home Screen -> Themes (som öppnar en ny app) -> Me -> Customize -> Text style. Jag är väldigt van vid olika design språk när jag utvecklar men även detta kändes onödigt svårt!

    En annan detalj är t.ex att byta från att alla appar syns på hemskärmen till en applåda. På hemskärmen när man nyper ihop med två fingrar så finns det en ikon som heter Home screen settings. Där finns inte valet för att välja mellan att ha applåda eller alla appar på hemskärmen.

    Logiskt sätt borde den ligga där men nej, man får gå in till appen inställningar, Home screen & wallpaper -> Home screen style för att ändra det.

    Det här krockar lite med designspråket som huawei har där allt ska flyta som vatten, inga vassa kanter, 90hz och så kommer vi till mjukvaran som helt enkelt inte har samma flyt.

    Huawei har garanterat lite kvar att jobba på med EMUI men det finns även bra saker att säga. Tidigare hade huawei svårt med notiser eftersom appar stängdes väldigt tidigt för att hålla bra batteritid, det verkar åtgärdat här för jag får mina notiser utan problem samt grym batteritid.

    En liten detalj om pushnotiser är att messenger, telegram, facebook och snapchat ger notiser. Det verkar som att huawei har en egen tjänst för pushnotiser, hur den tjänsten funkar kan jag inte svara på just nu men det verkar som att en del appar kan få pushnotiser vilket är väldigt positivt.

    Anledning till att jag tar upp angående pushnotiser är för att google införde i android 8 (?) om jag minns rätt att det ska gå via deras egna tjänst.

    Gestures kan finslipas lite till. Det är inte perfekt flyt varje gång, om du tex vill få fram alla dina appar så dyker den ibland upp utan animation eller väldigt ofta. Det kan även bugga till att du fastnar på första appen och ibland hoppar du till andra appen.
    Appar & Appgallery

    Med min tidigare erfarenhet av att köra utan google kunde jag snabbt hämta hem Aurora Store som är ett populärt alternativ till Google Play. Det behövs inget konto eller google services för att tjänsten skall fungera, och Aurora använder Google Play som källa, dvs alla appar finns att nå. Ett par klick och mina vanliga appar var installerad på min P40 Pro.

    Ett annat sätt som dök upp lite senare är appen MoreApps. Väldigt populär i AppGallery och det påminner mycket om playstore. Med MoreApps finns de flesta appar man kan tänka sig samt en flik för att uppdatera appar. Det är enklare än vad man tror och när man väl har kommit igång går det undan.

    Något jag trodde vi skulle stöta på var pushnotiser (att mobilen plingar till med meddelande när appen inte körs) men det visade sig att sociala appar som messenger, facebook, telegram och snapchat är fixat och fungerar. Både telegram och snapchat finns att ladda ner ifrån AppGallery.

    Några appar som jag inte kunde starta alls var ebay, blocket och tradera. Blocket löste sig med att det fanns som quickapp som finns i AppGallery, en webbversion av appen fast i en egen app. Resten löste jag med att använda webbläsaren.

    Blev även tipsad av Nicole om en bra app för kartor som heter HERE WeGo Maps som dök upp i AppGallery rätt nyligen. Jag har provat appen lite kort och det innehåller det mesta man kan tänka sig. Vid start av appen finns en liten ruta som kan dras upp och då syns tidtabeller för bussar och tåg i närheten vilket är grymt bra. En liten viktig detalj för mig är dark mode och visst finns det här med, darkmode, röstnavigering, live-trafik, offline-mode och bäst av allt? Gratis!

    Tillsammans med forumet har jag skapat en tråd med en lista på vilka appar som funkar och inte funkar. Rekommenderar varmt att kika på denna tråd om du är nyfiken på hur det egentligen ser ut med appar till P40 Pro utan Google, kanske blir du positivt överraskad :-)

    Nedanför är bilder på hur MoreApps ser ut.

    CE2EACDD-4A47-42BB-A0A5-0FF3FBF08E98.jpeg

    33B5EE0A-917E-4202-A735-DA78E2F13C6C.jpeg

    0917AD27-A07C-4E14-B626-EF23AAF219AD.jpeg

    Slutsats

    Yes yes yes till huawei som kör sitt eget race och står på. Det är riktigt tråkigt hur det slutade men tänker man efter kanske detta är den rätta vägen trots allt. Varför ska företag vara beroende utav tjänster som enkelt kan dras bort av politik?

    Huawei har visat att de är seriösa med att införa BankID och Swish. AppGallery kan installeras på vilken android-enhet som helst, även om enheten inte är ifrån huawei. Tid och tålamod och det kan bli riktigt bra längre fram när det gäller appbud i AppGallery.

    P40 Pro är en premium lur som både känns och ser bra ut. Mjuka kanter och riktigt skön att swipa. Batteritiden håller hela dagen trots allting på med 90hz skärm. Att ladda går så fort att jag laddar när jag vaknar istället. Tar en god frukost och fixa mig, P40 Pro är redo för min äventyr!

    Det är lätt att man förknippar google med playstore och att appar inte längre finns eller går att få tag på till huawei men det stämmer absolut inte. Följ gärna tråden på forumet där vi har en lista på populära appar och hur man installerar dessa.

    Det blev lite mycket om huawei och dess märke nu men det hör ihop med att P40 Pro i princip blir deras första premium lur i Sverige utan tillgång till google-tjänster. Jag håller tummarna och hoppas huawei lyckas skapa en ny trend där företag blir mindre beroende utav dessa tjänster och att fler kanske följer samma spår.

    Tack för att du läste min recension, ha en trevlig dag och ta hand om dig! :-*
     
    Last edited: 27 apr 2020
    Oshotta2, Egil, poipen och 12 andra gillar detta.
  2. Tremere

    Tremere Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Tack. Jag va lite osäker om det blir en p40 pro efter jag haft huawei sen mate 10 pro. Tjejen fick min p30 pro för en vecka sen. Nu kör jag med note 10+. Men gillar inte Samsung, tycker att p30 e mycket bättre.

    Men har kollat igenom dom flesta recensioner på tuben gällande p40n. Men din recession gjorde så det blir ett garanterat köp av p40 pro.
     
    Appelquist, atreyuswe och RuffyMan gillar detta.
  3. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Som du skriver, vara fri och inte låst till google eller Apple det har jag försökt köra på länge. Jag tvivlar inte att Huawei kommer få in dom populäraste apparna. Jag bestämde mig för P40 Pro efter schema appen funkade :) Använder mig inte av googles appar, förutom Youtube och Chorme då.
     
    RuffyMan gillar detta.
  4. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    [emoji92][emoji92][emoji7][emoji390]
     
    RuffyMan gillar detta.