Rykte kameran

Diskussion i 'P20-serien' startad av Herrn, 21 mar 2018.

  1. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
  2. Dingus

    Dingus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2012
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har inte läst än men reserverar min ”skepticism”. De har placerat Samsung högst förut men är verkligen inte nöjd med deras kamera efter jag hade en Note 8. Jag delar inte deras kriterier på hur en bra kamera ska vara.
     
    oket och Timpppa gillar detta.
  4. Dingus

    Dingus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2012
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Läs den gärna kritiskt som en fackman och se vad du tycker om resultatet. Vore kul om det här innebär ett litet skifte för mobilkameror som språnget till v10.
     
    dannejanne gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kolla på testerbilderna på dxomark. Vissa bilder är riktigt imponerande, t.ex. den här bilden i dunkel belysning: https://cdn.dxomark.com/wp-content/uploads/2018/03/15_HuaweiP20Pro.jpg
    I vissa av bildparen föredrar jag dock Pixel 2 över P20 Pro, t.ex. bokehfotot på tjejen som sitter i en bar. Färgerna ser där urvattnade ut på P20 och hudtonen i ansiktet ser utsmetad ut jämfört med Pixel.
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ska titta lite på bilder imorgon när jag har tillgång till dator på mobil är det då hopplöst att dra några egentliga slutsatser [emoji846]
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har tittat igenom lite bilder nu och visst ser det bra ut men inte det bästa jag har sett. Jag ser för mycket noise reduction överlag vilket de allra flesta mobiler idag har speciellt Samsung. Men noterade exakt samma sak som @flipp@flipp angånde porträtten i low light P20 har den ljusaste bilden men zoomar man in ser den absolut sämst ut och ser ut som en vattenmålning pga all brusrecucering så egentligen är både iPhone X och Pixel bättre på just den bilden. Det syns till även på fotona i fullt dagsljus.

    Överdriven brusreducering är överlag det som sabbar mest på mobiler idag. Tillverkarna är så rädda för brus och allt måste se så "rent" ut men det är bara fusk. Det är det jag gillar med min V10 den behåller mycket av bruset men också mycket detaljer bevaras på samma gång. Så jag håller nog den i topp fortfarande utan några vetenskapliga bevis.
     
    oket gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag håller helt med. Något jag gillar med google camera hdr+ är att de satsat på detaljer istället för brusreducering, har inte förstått tjusningen med brusreducering. Dock måste jag ändå säga att P20 Pro ser ut att ha tagit ett rejält kliv framåt på kamerafronten, speciellt i dunkel belysning. Just mörkerprestandan tycker jag är otroligt viktig, speciellt om man bor i norra Sverige.
     
    Droid82 och Timpppa gillar detta.
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Absolut de har gjort stora framsteg nu. Mörkerprestandan ser överlag en hel del bättre ut än på X till exempel men X har inte speciellt ren bildkvalité till att börja med ens i bättre ljus. Känns nästan som min gamla 6s Plus hade renare bilder men måste kolla vidare angående det. Men det ser lovande ut för Huawei.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Frågan är varför dxomark-folket lägger så stor vikt vid brusreducering kontra detaljer. Är det en smakfråga bland fotoentusiaster? Eller kan man tänka sig en bias här? T.ex. att de tweakat betygssystemet för att gynna vissa tillverkare som betalar bra för deras tester?
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Vill inte bli för konspiratorisk angående saken men jag vet faktiskt inte hur de prioriterar riktigt om jag ska vara ärlig. Men som jag sagt förut känns det som mobiler kör ett eget race med andra kriterier än att fotografera med riktig professionell utrustning. Så lite brus som möjligt har ju alltid varit önskvärt och det som de flesta föredrar men inte på bekostnad på för mycket detaljer. Man får helt enkelt ta steget upp till fullformat om man är seriös med brusnivån samt detaljer sen jobba med det så mycket som möjligt själv med RAW. Skärpan är ju också en annan sak som värderas annnorlunda övelag på mobiler. Det mesta är överskärpt till den nivå att det uppstår massvis med artefakter. Detta anses också vara något dåligt bland seriösare fotografer. Hellre en bild som framstår som mjuk sen lägga på skärpa själv om det behövs annars är massa information förlorad som inte går att få tillbaka.

    Men man får nog vänja sig att det kommer skilja sig mellan mobiler och systemkameror på de visen. Mobilerna är på något vis gjorda för att skapa mer färdiga foton som tilltalar massan och är inte speciellt neutrala på något sätt eller vis i sin bildbehandling. Det är det som LG gjorde så bra med sina tidigare mobiler.
     
    oket och flipp gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, du har nog rätt. Dock har jag svårt att förstå att den stora massan skulle tilltalas mer av den vänstra jämfört med den högra bilden nedan:
    [​IMG]
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ingen vid sitt sinnes fulla bruk skulle föredra den vänstra [emoji3] Onaturliga färger och detaljer brusreducerade!
     
    easycure1974 och flipp gillar detta.
  14. Dingus

    Dingus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2012
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Jisses vilken stor skillnad det är på brusreduceringen. Går den att ställa in manuellt? Jag fotar mestadels ungarna och det är skönt att känna sig duktig (jag går på det, erkänner) med lite aktiv brusreduceringen, men det där är ju inget annat än överdrift.
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej sånt kan man tyvärr aldrig få kontroll över själv dessvärre. Går dock om man kan fota i RAW och sköta all redigering själv.
     
  16. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har beställt en P20 Pro , men en sån där bild gör att man blir lite tveksam. Hade en Mate 10 Pro innan och den smetade också ut alla detaljer och hade icke verklighetstrogna färger. Så man blir lite skeptisk när man ser denna bild. Att vissa tillverkare ska vara så rädda för brus så de ska smeta ut allt istället
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Samtidigt verkar den kunna prestera rätt bra. I mörkerbilden inne i stan till exempel där slår den Pixel i alla fall. Pixel har mycket mera brus men nödvändigtvis inte mer detaljer heller på samma gång. Bildkvalitén är helt enkelt rätt dålig på Pixeln på den bilden trodde faktiskt Pixel var bättre i den typen av mörker. P20 och iPhone ligger rätt lika i kvalité på den bilden men P20 lägger på mycket mera skärpa och framstår som skarpare fast artefakter framstår istället.
     
  18. secccutor

    secccutor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2016
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 11 Lite 5G
  19. Droid82

    Droid82 Guest

    De allra flesta bilder som läggs upp på instagram/snapchat/facebook osv är väl idag upplagda efter att de körts genom minst ett "beautifying-filter" (för att inte tala om photoshop och andra motsvarande program) så jag tror faktiskt att den stora massan föredrar den vänstra bilden, hur konstigt det än låter för en "purist" som är intresserad av fotografi på ett annat sätt än gemene man och gemene kvinnas selfie-snappande. Det är åtminstone min bild av den stora massan. :)
     
    oket gillar detta.
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det är ju för att många är så rädda för att visa sina lilla små personliga skavanker i ansiktet och vill se 10 år yngre ut på foton än vad man egentligen är [emoji2]
     
    Droid82 gillar detta.