Fråga: S III jämfört med iPhone 4S?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Bella, 6 jun 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. cruZZade

    cruZZade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Ja, det händer mig ständigt :-( nu har jag börjat lära mig att inte hålla fingrarna vid volymen men istället så hittar jag inte powerknappen...

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  2. HazZzpektrum

    HazZzpektrum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tycker absolut knappen ska sitta på sidan i och med att telefonen är så stor. Testade HTC One X och där kommer man inte åt knappen utan att byta grepp :(

    Ang 4S vs S3:

    4S osar mycket högre kvalitet. Lyxigare, mer gedigna material. Gränssnittet är lite proffsigare.

    Kamera har jag inte jämfört detaljerat men upplevde att S3 får till lite mer naturtrogna färger och iPhone tar lite mjukare bilder.

    Skärm är inget snack, S3 är bättre. Färgerna är övermättade på S3 och har en kallare ton men kontrast, svärta och betraktningsvinklar är alla bättre på S3. Så är skärmen mycket större vilket hjälper det också.

    Prestanda vid normalt användande är nästan identiskt. 4S har lite bättre flyt i menyerna men S3 är väldigt, väldigt nära. Bara en kräsen kan se skillnaden. Vid spel verkar det variera, vissa spel flyter bättre på apple-enheterna och vissa bättre på S3. Tror det har lite med optimeringen att göra. Asphalt 7 har märkbart lägre framerate på S3 än på min iPad 2 och så borde det inte vara i om att S3an faktiskt är kraftigare.

    Gränssnitt är helt och hållet smaksak. Som sagt är 4S lite proffsigare (S3 jämfört skulle behövts poleras lite här och där, beror både på Touchwiz och Android) men S3 erbjuder så himla mycket mer valmöjligheter, funktioner och innovation. 4S jämfört framstår ganska endimensionell och tråkig i gränssnittet. 4S är lite enklare att navigera i men det skiljer inte mycket. S3 är smidigare på många sätt den med, hantering av multitasking är mycket bättre, det är lättare att hantera filer på telefonen och föra filer ut och in, mer genvägare tack vare widgets osv.

    Android i sig vs IOS kommer alltid vara äpplen och apelsiner. finns ingen anledning att bråka om det längre nu när S3 är så stabil i mjukvaran.

    När det gäller ljud fullständigt krossar 4S S3 på allt utom samtalskvalitet. Högtalaren är högre och fylligare på 4S och ljudet med hörlurar når mycket högre volym. Båda har riktigt bra D/A omvandlare i men något i S3 verkar blockera dB nivån. S3 brusar även lite medans 4S är fullständigt tyst.

    4S kan man säga är den rutinerade, proffsiga men blyge och konservative herren medans S3 är den betydligt mer vågade på alla sätt och vis, erbjuder mer men inte till samma kvalitet.

    Går inte att säga vilken som är bäst. Föredrar absolut S3 men vet många som föredrar iPhone och kvalitetskänslan man alltid får från Apple.
     
  3. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Ordet kvalitet används alltid ganska konstigt i telefondiskussionerna. Kvalitet syftar till att en produkts egenskaper uppfyller förväntningar och krav, och det kan vara allt från hållbarhet till prestanda till funktionalitet osv.

    Själv tycker jag det viktigaste är att göra helhetsbedömningen när det kommer till telefoner så jag skulle själv sällan primärt diskutera det på nivån av känslan när man håller i den (där jag skulle säga att en 4S har "exklusivare" material men sämre ergonomi). Helt enkelt så bör man definiera det lite mer, samt även vara medveten om att ordet lätt blir subjektivt med tanke på hur det är definierat.
     
  4. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Du vet antagligen det här, men jag tänkte bara skjuta in att de övermättade färgerna ser väldigt mycket bättre ut om man går in under Inställningar -> Display -> Skärmläge och väljer "Naturlig" istället för "Dynamisk". Hudtoner ser nästan bisarra ut när man kör med "Dynamisk" när man kört med "Naturlig" ett tag.
     
    senar gillar detta.
  5. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    En annan aspekt om man vill jämföra IP4s med S3/S2 är att IOS är så förbannat tråkigt. Sure de funkar å gör sin grej men de har ju i princip inte varit något nytt i operativsystemet ifrån grunden på en lång tid nu. En ganska underhållande video som berör detta ämne:

    http://youtu.be/39w0ha1TD6c

    Jon på TechnoBuffalo ger sin vy på Android Vs. IOS. Jag får nog hålla med honom. Jag skulle idag aldrig kunna se mig ha en iphone. De spelar ingen roll hur grym hårdvara etc den har, os:et har för många inlåsningar, tråkigheter.

    Kanske inte så mycket tekniska jämförelser i mitt inlägg här men ni andra har ju redan tagit upp de mesta. Här är lite mjukare värden att betänka också :)
     
  6. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Ni som inte har sett dom bör kolla in Wicked4U2C's video:sar på Youtube. Jag postade dom här på Swedroid för ett par månader sedan. Check it out! De är rätt intressant även om han har lite vinklade åsikter så är han ändå saklig och tar upp flera jämförelser som är rätt vettiga och bra att känna till.

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=70534
     
  7. HazZzpektrum

    HazZzpektrum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Nej, nej och nej. Naturlig läget förbättrar inget utan den verkar bara mixtra så att allt får en gråare ton. Standard må inte ge korrekta färger men betydligt mer korrekta än naturlig. Naturlig ser helt fel ut.

    Dynamisk är inget alternativ heller.

    Tråkigt, men sant.
     
  8. christianX0

    christianX0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2012
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Ledsen men där är du helt ute och cyklar.

    Kör med "naturlig" ett tag och det är omöjligt sen att ens titta på
    "standard"-läget, och allra helst då på foton.
     
  9. HazZzpektrum

    HazZzpektrum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag är högt erfaren inom bild och jämfört med hur det ska se ut anser jag att standard kommer närmare. Ingen av dem är perfekt men har hellre lite övermättade färger än gråare blekare färger.
     
  10. HazZzpektrum

    HazZzpektrum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Vill tillägga att jag kört naturlig ett tag nu för att vara säker och står fast vid min åsikt. Däremot håller jag med om att standard läget ser minst lika fel ut jämfört så där tar jag tillbaka.

    Den gråa tonen märks allra mest på blått, som får en nästan lila ton. Ljusare färger påverkas negativt medan mörkare ser mer naturligt ut. Svårt val vilket som är bäst.
     
  11. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Om jag jämför samma bild på telefonen och på en Eizo ColorEdge CG211 med AS-IPS-panel kalibrerad med Eizo ColorNavigator och en Eye-One Display 2 så står det rätt klart att "Naturlig" ger färger som ligger betydligt närmare monitorns än vad "Standard" gör. De röda tonerna och hudfärger är överdrivna till den grad att en väldigt stor del av dem försvinner i "max röd".

    Den lila ton du pratar om är tråkig, men hellre tråkig än katastrofal som det blir med "Standard". Abstrakta bilder till t.ex. bakgrund får ju en maffig stuns, men mer än så är det inte.
     
  12. HazZzpektrum

    HazZzpektrum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Håller nog med!
     
  13. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag har inte läst alla inlägg, så peka mig gärna rätt om frågan har uppkommit förut.

    I länken är det ju ganska klart att det är en pro Android som har gjort filmerna.
    Nu letar jag efter en som gjort samma sak fast är pro Ios, det hade varit kul att se vilka fördelar Apple fantaster lyfter fram gentemot Android.

    Någon som har en länk?
     
    Last edited: 24 aug 2012
  14. christianX0

    christianX0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2012
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Själv kör jag faktiskt Film-läget, tycker att det är enda läget som inte lägger till
    någon överskärpa, plus att det drar mindre batteri.
     
  15. rnk

    rnk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  16. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Om inlägget var riktat till mig så missförstår du frågan.

    Det jag var ute efter var en video som den du länkar till fast tvärtom för
    att skapa mig en uppfattning om hur Ios användare ser på Android.

    Det har inget med att göra hurvida jag gillar x eller y, utan av ren nyfikenhet.
     
  17. Magnus72

    Magnus72 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2011
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Njae jag har märkt i de flesta spel jag testat så fullständigt krossar Galaxy S3 Iphone 4s och även min Ipad 3.

    Asphalt 7 flyter på ypperligt på min Galaxy S3. Jag har tom tweakat spelet så det kan utnyttja Ipad 3 versionens effekter. Enkelt att göra så via en xml fil.

    Dock så kör väl Asphalt 7 i native på Ipad 3 så det blir en skyhög upplösning och därav lagg. Nova 3 flyter såklart bättre på min Ipad 3 om jag lirar det med Ipad 2 upplösning än vad det gör på min Galaxy S3.

    Men många andra spel. ta t.ex Modern Combat 3 flyter fasen på i 60fps känns det som konstant på Galaxy S3. På Iphone 4s var det spelet laggigt titt som tätt. Överlag när det kommer till ren spelprestanda är jag grymt nöjd med min Galaxy S3 och prestanda överlag tycker det flyter på bra i menyerna.
     
  18. nire431

    nire431 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Kommet nog aldrig att gå över till iPhone igen, alltid tyckt galaxy serien av Samsungs mobiler. Men Android har alltid hållt mig tillbaka så här alltid byt tillbaka till iPhone igen, men nu när jag har S3an så kommer jag nog aldrig gå tillbaka till iPhone igen. Får fortfarande den där känslan när man vaknar man blir lika glad att se den varje dag. Helt underbart telefon på alla sätt och vis.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
    Janne303 gillar detta.
  19. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 163
    Mottagna gillanden:
    630
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Alltså jag iofs inte använt en iphone speciellt många minuter men som jag förstår det så är IOS endast en enda stor App-drawer? Verkar inte finnas några widgets eller roliga hemskärmar, bara en enda lång lista över alla appar. Så vad är själva grejen med Iphone? Hur kul är det att hänga i app-drawern hela dagen?

    Många har kommenterat att flytet är så bra, men om en Android-launcher endast bestod av en applista med inga andra funktioner så skulle det nog flyta som i ios också tror jag.
     
    Last edited: 1 sept 2012
    brodiniozo, Janne303 och Incubus gillar detta.
  20. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    hur kul är det att hänga på hemskärmen hela dagen? håller med om att det är ett tråkigt upplägg i IOS men ditt argument grundas ju på att alla använder sin mobil hela tiden och bara hänger bland sina appar och inte använder internet etc :d
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.