Fråga: S III jämfört med iPhone 4S?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Bella, 6 jun 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Att använda internet på en 3.5" skärm är ingen höjdare enligt mig, även om det är den berömda sk. "retina" upplösningen. De "flesta" har nog ingen aning och nöjer sig med enkelheten som finns i iOS tror jag. dvs. de tycker det är helt fantastiskt att kunna surfa med sin mobil in på mobila sidan av aftonbladet.
     
    brodiniozo gillar detta.
  2. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Kört en 4s ett par dagar - eftersom så många har dem är väldigt mycket på webben anpassat och det finns specialsidor, och de funkar väldigt bra.

    Safari är dock usel, allt scrollande och att man måste till toppen för att nå adressfältet suger.

    Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
     
  3. vic viper

    vic viper Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Intressant att se när man är ute på stan och kollar noga på alla som ha en telefon framme, och i minst 8 fall av 10 är det en iphone, oftast vit och beroende på innehavarens ålder brukar det även vara mer regel än undantag att den är belamrad med ett apfult hardcase med rosa glitter eller en stor blaffig silikonbumper, självklart för att försöka skapa en illusion om att vara unik med världens vanligaste telefon eller för att inte riskera hela tiden spräcka glasen genom att ha den i fickan.

    Köpte själv den allra första iphonen, importerade från US och var tvungen att jailbreaka för att funka på Svenska nät, hade den i tre veckor innan jag tröttnade på alla dess begränsningar, och vad har förändrats sedan dess?, verkligen inte mycket.

    Jag tror att det är ren okunskap som gör att så många väljer iphone, tjejer som får höra, "klart du ska ha en iphone, det är den bästa telefonen" plus att den tilltalar många rent estetiskt.
    En kvinnlig "vän" skrev nyligen på facebook att hennes iphone var på rep och hon hade fått "nån annan" smartphone som lånetelefon, och hon bad folk att inte ringa henne för hon fattade inte hur man använde telefonen o_O

    Personligen tycker jag att en iphone är lika spännande som en silvergrå V70 och ser nästan ner på folk som väljer dem för att de inte förstår bättre.
     
    stefan1, Samsung Galaxy, Ascii och 5 andra gillar detta.
  4. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    ett tips: trycker du på notifieringslisten högst upp (alltså där klockan står) så hamnar du längst upp vart du än är, må det vara safari eller spotify! håller dock med om att safari överlag inte är en dröm.
     
  5. cruZZade

    cruZZade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Det är knappast därför iPhone säljer i så stora mängder och den enda som ser dum ut här är ju du, om du "nästan ser ned på folk som väljer dem för att de inte förstår bättre". Är du 14 år gammal eller?
     
  6. vic viper

    vic viper Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    @cruZZade,
    Men du som verkar sitta inne med all Apple expertis, varför inte istället ge din förklaring till varför de kan sälja massor av telefoner med lägre prestanda till långt högre priser?
     
    brodiniozo gillar detta.
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    För att den generella konsumenten bryr sig allt som oftast inte vad som sitter i den. Det de bryr sig om är att många har den och avgudar den och de vill vara en i mängden.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
    brodiniozo gillar detta.
  8. cruZZade

    cruZZade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Umm va? Jag ägde fram till för ca en månad sen iPhone 4S och den är rappare än SGS3, som väl får anses vara den snabbaste Androidtelefonen, så vet faktiskt inte alls var du fått för dig att 4S har låg prestanda...? Specs är helt värdelöst i sammanhanget när det är två helt olika ekosystem och benchmarks säger inte särskilt mycket heller. I real world-användning är 4S märkbart snabbare.

    iPhone 4S säljer därför att den är snabb som fan, har ett extremt stabilt operativsystem som är användarvänligt och logiskt, har en grym kamera, ett gigantiskt ekosystem som spänner över allt från bilstereos till träningsprylar, ett väldigt bra ljudchip/mjukvara och en riktigt bra skärm. Många uppskattar också designen.

    Jag är supernöjd över min SGS3 men jag bytte inte för att jag tycker att 4S:en är sämre. Man kan tycka hur mycket som helst om iOS som ekosystem, om Apple som företag etc. Men påstår man att det är en dålig telefon så visar man enbart på bristande kunskap i frågan.
     
    bpl gillar detta.
  9. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Om Iphone är så väldigt bra som du säger, varför skaffade du en S3'a?

    this massage was send in symbiosis between tapatalk & my S3
     
    brodiniozo gillar detta.
  10. cruZZade

    cruZZade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Vill köra med något annorlunda ett tag, omväxling förnöjer :) Jag har noll märkes- eller produktlojalitet, jag väljer den som kan erbjuda mig det mest attraktiva för tillfället. Sen om nästa telefon också blir en Android får tiden avgöra och vilka alternativ som finns den dagen. Min värld är inte svart och vit :)
     
  11. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Ok, då vet jag.

    this massage was send in symbiosis between tapatalk & my S3
     
  12. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Stabiliteten i operativsystemet går ju dock inte över hela användningsområdet då den enda oberoende undersökningen jag sett visade att appar kraschade oftare på iOS än på Android. Sedan tycker jag också att systemet tappar lite i användarvänlighet/logik när apparna inte har någon enhetlig linje och man kan få t ex en bakåtknapp att sitta i vilket som helst av de fyra hörnen i en godtycklig app. Det finns ju en rad andra saker som är krångligare också, som t ex hur man kan använda appar som inte är standardappar, hur man kan behandla bifogade filer i mail, osv.

    Detta är inte ett argument för att iPhone är dålig utan bara en annan vinkel på ett par av punkterna du tog upp.
     
  13. cruZZade

    cruZZade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Har varit med om två appcrasher i Android än så länge och väldigt många fler i iOS, men så har jag haft 4S sen december också. Ställer mig själv tveksam till om tredjepartsapplikationer kan vara en benchmark beträffande os-stabilitet dock. Jag tycker däremot att iOS har klart tydligare enhetlighet, du är nog den första jag någonsin läst som tycker annorlunda, det är ju annars en vanlig kritik mot Android. Har man väl lärt sig att inställningarna är utspridda mellan programmen och "huvudinställningarna" på Android vet man ju dock att inställningen åtminstone finns på en av två ställen. På iPhone finns det alltid på ett och samma ställe.

    Håller dock med om att stödet för att använda alternativa lösningar är klart sämre i iOS och en filhanterare existerar i princip inte. Väljer man Android får man offra vissa saker och väljer man iOS får man offra annat, som allt annat här i livet :)
     
  14. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag sade inte att iOS var mindre stabilt, jag sade bara att dess egna stabilitet (som jag dock inte kan uttala mig så mycket om personligen) inte nödvändigtvis sträcker sig över hela upplevelsen eftersom appar är en stor del av en smartphone, inte minst iOS som nog har minst antal inbyggda funktioner av de tre stora operativsystemen.

    Vad gäller spridningen av t ex appars bakåtknapp osv så har jag observerat det en del själv men främst hört det från långtida iPhone-användare som övergått till Android.

    Och ja, visst får man offra lite saker nästan oavsett vad man gör. Med det jag skrev ville jag mest visa att jag tycker att diskussionen kring hur lätta systemen är att använda ibland går mycket på gamla meriter då Android faktiskt gör en hel del saker lättare än iOS nuförtiden. Jag skulle helt enkelt säga att båda systemen är lättanvända och att de har olika styrkor på den punkten. :)
     
  15. Magnus72

    Magnus72 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2011
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Håller med om att Iphone 4s är rapp, jag var också nöjd med min Iphone 4s men skärmen gick mig till slut på nerverna, för liten helt enkelt.

    Dessutom saknade jag att kunna lira DOS emulator på telefon min eller N64 emulator så valet fölll till Android igen. Hade en LG O2X tidigare, sjuka är ändå att Gamelofts Tintin har bättre framerate på på min gamla LG O2X än min SGS 3 och då sitter det ändå ett Tegra 2 chip i LG O2X.

    Men såklart har det med optimering att göra. Bästa hade ändå varit ifall Samsung valt att slänga in PowerVR SGX 543MP4+ istället för Quad Core Mali GPU:n då PowerVR SGX 543MP4+ är snabbare och sitter både i Ipad 3 och PS Vita.
     
  16. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Hade Apple släppt en iPhone 5 med minst 4" skärm i mars när jag tröttnade på 4:an så hade jag säkert haft en sån nu

    Gillar min S3 skarpt, absolut. Men har upptäckt att mitt användande är ungefär såhär

    Kolla facebook 2 gånger / timme
    Surfa 10 hemsidor om dagen, oftast aftonbladet och lokaltidningen
    Lyssnar på ljudbok via headset
    Ringer eventuellt ett samtal och några enstaka sms

    Har man den typ av användning så är iOS förbaskat simpelt, okomplicerat och bra
    Det är något med känslan av Apples produkter som lockar. Nästan tyvärr faktiskt

    Men som jag sa, jag gillar min S3 skarpt, och lär behålla den bra länge.
     
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Rämt skumt att Samsung fortfarande väljer att köra med Mali400, den som sitter i de flesta internationella Samsungmobiler. Jag hade mycket hellre velat ha något fyrkärning at qualcomm då det är mer dokumenterat än exynos och mali.

    (i stort sett allt från Qualcomm är dokumenterat och upplagt på codeaurora)
     
  18. vic viper

    vic viper Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER




    Om du läser mitt inlägg en gång till utan att hoppa över varannan rad ser du säkert att jag aldrig påstått att telefonen är dålig.

    Säljargumenten du rabblar upp stämmer säkert in på de flesta här inne dvs. teknik och prylbögar som du och jag, men hur många egentliga användare handlar det om totalt? gissningsvis inte särskilt många,
    jag har svårt att tänka mig att Josefin 16 och Margareta 52 väljer en iphone pg.a det du nämner ovan.

    Möjligtvis att det du kallar "ekosystem" kan påverka en del men jag hävdar fortfarande att majoriteten av iphoneanvändarna köper den pg.a okunskap, och grupptryck.
     
  19. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Många verkar välja iPhone för det på något vänster vill ha en telefon "som bara funkar", hur de nu fått den uppfattningen. En androidmobil "bara fungerar" också.
     
  20. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Jag har väl inget emot iphone. *neutral.
    Men Apple har jag väldigt mycket emot. Finns det något äckligare företag i världen, en typ av religon som hjärntvättar sina användare och sätter vilkor för vilka program användarna får köra på sina produkter.

    this massage was send in symbiosis between tapatalk & my S3
     
    Davil, DrT, Incubus och 1 annan gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.