Övrigt: S2 är fortfarande kung

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av petu, 4 okt 2011.

1. teal

teal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

En sak jag tänker på är varför folk är så engagerade i vilken telefon som är "bäst". Jag har en sgs2 idag och är nöjd men jag gillar verkligen layouten i iphone och tycker att deras display och upplösning är ruggigt bra. Att de nu får notification bar som android haft i ett par år gör den ju inte mindre intressant. Själva iOS 5 tycker jag är löjligt snyggt till skillnad från nästan allt som android har levererat.

Android har ju å andra sidan sin makalöst öppna stil med widgets, möjlighet att byta det mesta vilket är en stor fördel om man prioriterar det.

Jag kommer att köpa en en 4s mest av nyfikenhet, pilla på den en vecka eller två och föredrar jag min sgs 2 så går jag bara tillbaka.

Min drömtelefon som vore "bäst" vore iphone4s utseende, fast 4" display och deras retina. iOS fast med möjligheterna från android, widgets och sen det fördelaktiga med att bara plugga in en USB och sen kan man kopiera filer hur som helst utan problem. Sen är det klart.

2. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

fandroid warning, fandroid warning.

Finns väl inget benchmark test där iPhone 4s inte har slagit SGS2?
    Tittar vi bara på processorn så är ju A5:an underbar.

Vad som däremot ska bli intressant att se är hur S2:an presterar med ICS. Men i dagsläget ligger 4s överst på listan.

3. Bostrom

Bostrom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hehe man kan tro det men jag köper det som är bäst, har nyss gått över från iphone :) Fast nu gällde det ju testerna jag citerade...håller inte riktigt med om att man kan fastställa utifrån dem att 4s skulle vara snabbare...

4. Bostrom

Bostrom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jo det vore nog #1.

5. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Ios 5 nyttjar båda kärnorna, det gör inte gingerbread. Lär bli skillnad på det i ICS, kolla bara benchmarksen på tegra2 honeycomb plattor. Dubbelt så snabba i sunspider java, just pga. att båda kärnorna används :)

Last edited: 17 okt 2011
  6. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
  7. Oldskool

Oldskool Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Det är mycket felaktigheter i den här tråden.

SGS2 med originalROM (2.3.3 från april) är något långsammare än ip4S i CPU-testerna, i alla fall om man mäter med webbaserade sådana. Däremot med senaste ROM så är det en smula snabbare. Med custom ROM och överklock är den utan tvekan snabbare. Och med Ice Cream Sandwich så kommer den att dra ifrån rejält i sådana tester; Operativsystemet stödjer två kärnor och kör appar på båda kärnorna. Men en viss app (t.ex. din webbrowser) kan inte utnyttja mer än en kärna i taget förräns i ICS, då android får trådhantering. Alltså stora prestandavinster då.

Angående grafiktester: Det finns tester där ip4S har klart hörde tester. Dessa använder "offscreen-rendering", som innebär att man låter mobilen räkna på grafiken som om den skulle renderas på en 720p-skärm. Om man däremot testar på den faktiska skärmen på mobilen så är grafikprestandandan i SGS2 fortfarande högre.

Börjar man titta på enskilda deltest så kan man få vilka resultat som helst men SGS2 har högre total GL_benchmark score om man testar on-screen.

Jag orkar inte leta efter länkar överallt men om ni kollar upp det här så kommer ni se att det stämmer. "Låga" resultat för SGS2 om man kör gamla ROMS (före 2.3.5 uppdateringen) eller grafiktester som är utförda "offscreen".

Janne303 gillar detta.
  8. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Java kommer alltid vara långsammare än native språk.

Grafiken i iP4S ska iaf vara överlägsen SGS2, med eller utan ICS.

GT-I9100, Cognition S2 1.51, Black Android Theme

9. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    Synd bara att 3.5 skärm e för liten...

10. Oldskool

Oldskool Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Fel. Om Javakoden körs på en snabbare processor så kan det gå snabbare. T.ex. 2x1.2 GHz vs 2x0.8GHz.

Fel. Grafiken i ip4S är bara snabbare om du mäter Offscreen, dvs. mot en standard 720p skärm. Om du faktiskt gör en GL benchmark på skärmen som följer med telefonen så presterar SGS2 bättre överlag (eftersom den har färre pixlar att skyffla).
    Kolla själv:

GLBenchmark - Phone details comparsion

11. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Precis, men har S2:an det stödet nu? Nej, alltså är den inte den snabbaste på marknaden.

12. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Läskigt med alla fanboys i denna tråd, iphone 4s är betydligt snabbare än SGS2 när det kommer till spel. Den har ett mer polerat OS som inte drar lika mycket resurser. Kameran är antagligen också bättre än på SGS2.

13. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Tyvärr Androids största problem enligt mig. Java är precis som analsex, bara för att det funkar på alla kön betyder det inte att det är bra.

Sent from my Nexus S

14. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Precis, var mera en förklaring till varför det skiljer såpass i vissa test. Man ser tydlig skillnad på honeycomb plattor som nyttjar båda kärnorna, mkt bättre resultat i sunspider.

15. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Samtidigt är VM osv, en förutsättning för att det ska va såpass brett kompatibelt med det mesta. Det går att porta till typ vad som helst, vilket är en av anledningarna till att det har kunnat växa såpass fort.

16. crewz

crewz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ni får ursäkta men vilken larvig topic på tråd. Varför ska människan(pratar inte om alla då) vara; "Jag har android så därför är jag med i detta laget och ska kämpa emot det andra".

Börjar tröttna.. Vem vet vart vi hade varit i dagens läge utan att våra tillverkare hade konkurens. :)

17. petu

petu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

iPhone/Apple suger, nuff said.

Oldskool gillar detta.
  18. crewz

crewz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Alla har ju sin anledning till det och så kommer det alltid att vara. Men om ni försöker flytta på era egon och tänka som en tredjepart som kanske kör vanlig plattformstelefon från t.ex sony ericsson. Se det från ett annat perspektiv som om ni skulle precis skaffa en lur... vad väljer jag. Många kan inte tänka från utsidan.

No hatin'.. är enbart öppensinnad! :)

19. petu

petu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag undrar bara varför så många iphone-frälsta hänger här och baktalar S2 och Android. Har ni inget eget forum och hänga på? Samsung Galaxy S2 är fortfarande bäst och Galaxy S3 kommer pulvrisera iphone en gång för alla.

Oldskool och Janne303 gillar detta.
  20. NisseG

NisseG Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Och kostar dubbelt så mycket...