Övrigt: S2 är fortfarande kung

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av petu, 4 okt 2011.

1. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Gameloft har varit tvungna att släppa spelen på sin egna sida då det inte gått att ladda ner olika APK:er beroende på mobil som besöker android market.

Skärmstorleken är en tradeoff/smaksak. Lättare att se i spel resp. tar mer plats i fickan.

2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Tjau.. att piska iPhånen var ju ingen större match...;)

Moderat överklockad samt med båda kärnorna "online"....

Kanske trampa gasen i botten och piska nån mer....:teeth:

3. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Shadowgun går inte att spela. Inte ens med chainfire. Och det är troligt att det blir mer sånt i framtiden då Nvidia betalar utvecklare för exklusiva Tegra optimerade spel. Leder bara till mer fragmentation

4. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Jag anser just att iPhone inte är så bra som den kostar, däremot både iPod och iPad har en rätt rimlig prissättning.
    Sen så kan jag själv inte ha en iPhone just för att jag inte klarar av det tråkiga ui:t, tänk på att det är vad jag tycker.

Ip4 flyter på bättre än min s2 inget snack om saken, dock så är blir det en annan femma om jag skulle ha cm i den som jag hade i min förra.

Har själv en iPad 2 så jag vet att A5 processorn är snabb, har inget emot iPhone vad gäller hårdvara utan det hela är pris och mjukvara för min del.

Sammanfattningsvis så skulle jag alltid välja en android över en iPhone.

Men nu vill jag se vad s2:an kan prestera med ics, borde ju vara lika snabb som galaxy nexus

5. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Skönt att träffa någon som kan se saker för vad dem är. Du är en sällsynt sort.

Jag skulle tro att S2:an blir snabbare än galaxy nexus med ICS, iaf på cpu delen. Den lägre upplösningen lär ju även medföra att grafikdelarna flyter på bättre.

6. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Herregud vilken löjlig tråd.

Nog för att det finns fanboys, men dagen Galaxy S2 är bättre än iPhone 4S är inte kommen. Det är bara att inse att iOS 5 är betydligt bättre anpassat för modern hårdvara än vad Gingerbread är. iPhone 4S presterar bättre - punkt.

Detta kan mycket väl ändras i ICS, men så långt har vi inte kommit än. Får SII ICS innan årsskiftet? Troligtvis inte. En bit in på 2012? Nästan säkert.

Fram tills dess är iPhone 4S den snabbaste telefonen på marknaden och annat går inte att säga. I en fanboys ögon är det säkert möjligt att Galaxy S2 är bättre och iPhone 4S är patetisk, men fanboys åsikter är värda ungefär lika mycket som en hundskit i matlådan.

Väx upp.

7. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Va kör du för klock?

Inte lyckats komma under 1000ms än, förvisso på bara en kärna.

https://swedroid.se/forum/post773738-91/

8. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Tråden kanske blir löjlig med alla löjliga påståenden? T ex att iPhone 4S skulle prestera bättre än SGS II. Visst på några punkter gör den det, men då ska man veta att ip4s är ett halvår nyare och kostar 7,5 papp vilket är sinnessjukt overpriced. När SGS II får ICS tror jag att den överlag kommer vara mycket bättre än ip4s, fast å andra sidan tycker jag den är det även utan...Dessutom har vi inte sett så många tester ännu. Det verkar som väldigt många åsikter baseras på ett väldigt vinklat test vi såg där det mättes "browser performance" och ett GPU test, områden iPhone 4S ÄR bättre på. Däremot har jag sett två kameratester där SGS II är bättre, trots att kameran är äldre :)

Personligen tycker jag iPhone 4S är ett skämt, släppt för att mjölka pengar av sin skara fanboys. Skärmen är fortfarande på tok för liten för att konkurrera med de bästa Androidtelefonerna och framförallt de som snart kommer komma. Skillnaden mot iPhone 4 är liten, och Siri verkar vara en totalt meningslös funktion..

9. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    På vilket sätt spelar en mobiltelefons ålder för roll? På vilket sätt påverkar det? Gällande priset så säger jag bara att iPhone 4S såldes i över 4 miljoner ex första helgen - mer än någon annan mobil. Skulle en sinnessjukt overpriced telefon gjort det? Uppenbarligen inte. Apple har skapat en produkt som folk är beredda att betala mer än konkurrenternas. Det innebär inte att den är för dyr. Att den dessutom inte kostar mer än exempelvis S2 om man köper med abbonemang via teleoperatör säger dessutom en hel del om genom vilka kanaler Apple helst säljer sina telefoner.

Det "vinklade" testet är kompilerat av Anandtech. Anandtech är kanske den mest kompetenta och respekterade tech-sajten på nätet. Jag har inte sett några jämförelser mellan kamerorna, du får gärna länka.

Hur mjölkar de sina fanboys? iPhone 4 ersätts med en snabbare, lika dyr modell. Win-win om du är ute efter en iPhone. Att skärmen är för liten får stå för dig, jag tycker exempelvis att min Desires 3.7:a är alldeles lagom och 0.2" mindre hade förmodligen inte gjort någon skillnad.

Jag försöker se på iPhone 4S vs Galaxy S2 ur ett objektivt perspektiv, men jag är fullt medveten om att majoriteten som hänger på ett fan-forum inte klarar av eller vill göra det. Den här löjliga tråden är ett utmärkt exempel på det.

10. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Ios är skräddarsydd för iphone´s hårdvara. Ios får ut maximal prestanda av dess hårdvara.
    Android är inte skräddarsydd för sgs2 därav får android inte ut maximal prestanda av våra lurar. Jag tror inte ens att ICS kommer kunna göra det, men den kommer iaf passera iphone.
    Hårdvaru- och OSmässigt är sgs2 och android överlägset iphone och ios.
    Men kombinationen hårdvara + OS har apple ett litet försprång, det borde alla inse.

11. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Grafikdelen i Galaxy Nexus (PowerVR SGX 540) är långsammare än den i SGS2 (ARM Mali-400 MP) även i samma upplösning. Det är samma grafikdel i SGS1 som i Galaxy Nexus (antagligen överklockad).

Last edited: 20 okt 2011
  12. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

AnandTech - Samsung Galaxy S 2 (International) Review - The Best, Redefined

Scrolla ner till "Mobile SoC GPU Comparison", SGS2 kör med Mali-400MP4, i A5-SoCen sitter det PowerVR SGX 543MP2, i SGS1/Galaxy Nexus sitter det PowerVR SGX 540.

Anser du fortfarande att "androidlurarna" hårdvarumässigt är överlägsna iPhone?

13. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Och hur vet du att den är långsammare än Mali-400? Högre klock gör att den blir kraftfullare. Omöjligt att säga om den är bättre eller inte förrän vi har sett ordentliga tester.

14. Grusburk

Grusburk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Haha sure jag är en android fanboy, men i detta fallet leder iphone 4s , och den vinner i de tester som visats, när ics kommer så kan vi säkert dra en jämnare jämförelse mellan mobilerna, då vi kan utnyttja dualcoren till vår sgs2, men tills dess vinner iphone i prestanda. Kolla tidigare i tråden där jag skickade en länk till tester som väldigt många inte sett innan.

Iphone 4s leder just nu, den som lever får se vem som vinner detta race tillslut, men den stora skillnaden är att vi kan överklocka våra mobiler samt underklocka. Så när ICS kommer och någon överklockar sin mobil till 1.6 ghz så kommer nog sgs2 iaf vinna i cpun, men grafiken tror jag knappast att sgs2 kan vinna i då iphone 4s har helt galen gpu.

Edit: Hittade länken http://www.sweclockers.com/nyhet/14588-apple-iphone-4s-i-prestandatest-klar-samsung-galaxy-s-2

Last edited: 20 okt 2011
  15. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Det där såg ut som grekiska för mig men om jag har förstått det rätt så säger tabellen att sgs2 chippet x 4 är fortfarande klenare än ipad 2 chippet, i teorin. Imponerande faktiskt.

Men det står även; "Although MADs are quite common in shader execution, they aren't the end all be all - we need to look at application performance to really see how it stacks up."
    Så tabellen är ren BS med andra ord.

Nu är jag inte så intresserad av vilken hårdvara som är bäst. Jag är intresserad av vad som passar Mig bäst och det är friheten att ta kontroll över min mobil till 100%.

Och svar på din fråga; Ja, jag tycker fortfarande att android spöar skiten av apple. :)

16. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Saxat från wikipedia: "Graphics PowerVR SGX540 @ 384 MHz"
    Galaxy Nexus - Wikipedia, the free encyclopedia

Det enda jag har hittat om Mali-400 är: "The Mali-400 is targeted at 275MHz operation" AnandTech - Samsung Galaxy S 2 (International) Review - The Best, Redefined

Mao, det vi har att gå på pekar på att SGX540 @ 384MHz ~ 6,144GFLOPS samtidigt som Mali-400 i SGS2 ~ 9,9GFLOPS.

Läs resten av testet så ser du att Exynos (SGS2) inte rår på A5 när det kommer till spel.

17. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Sen så glömmer vi inte kasta lite salt på det där, eller har dom en källa i artikeln? Med tanke på att vem som helst kan ändra i Wikipedia, men påstår inte att detta är fel.

Ot: synd att dom inte stoppa i sgx543 i galaxy nexus.

18. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vad är det du inte litar på? OMAP 4460 kan du läsa om på Texas Instruments hemsida.

19. poipoi

poipoi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Varför ska det alltid bli nån slags tävling så fort en ny mobil släpps .. Kan man inte bara va nöjd med mobilen som det är. Det är trots allt en telefon :P

Janne303 gillar detta.
  20. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Word!

Off topic:
    Kommer personligen att sälja min SGS2 och skaffa G Nexus trots att SGS2 har betydligt bättre prestanda.