Problem: S2+ udda batteriproblem

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Biopower, 12 maj 2013.

  1. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Började fråga i köprådsdelen men tror jag får bättre hjälp här.

    Köpte en S2+ i torsdags och har redan en fråga ang batterimätaren. Har laddat den fullt en gång, natten mellan torsdag och fredag. Har sedan dess ringt ca 10 min, haft bt, wifi, gps, sync igång. Syncar enbart mail än så länge. Surfat ca 5 min, ladddat ner kanske 10 appar och testat dem.
    Efter drygt ett dygn har jag 72% kvar. Detta kan inte vara möjligt va?! När jag tog ut den ur laddaren stod den på 100% i flera timmar, använde den ytterst lite visserligen men ändå.

    Två dygn och nere på 38%. Har knappt rört telefonen sista dygnet. Bara laddat ner nån app och fixat lite.

    En skum sak är att det står att jag tog den ur laddaren för 1d 15tim sedan när det egentligen är 2d 1tim?!

    Kan det vara något fel i kalibreringen av batteriet? Borde jag gå tillbaka med den?
     
  2. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Den skärper sig efter ett par laddningar till. Dock hade jag hållt ett öga på tiden sedan senaste laddningen, om usb-porten krånglar är det ju läge för reklamation men som sagt, ge den ett tag att komma igång.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  3. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Hur lång tid har man på sig att doa telefonen?
     
  4. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    7 dagar.
     
  5. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Ok tack. Har den på laddning nu oxh ska se vad som händer när den är klar. Tiden sedan laddning borde ju stämma precis när man tar ur den tycker man?!
     
  6. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Vissa wifiroutrar dra sjukt mycket ström också. Om du har data på ditt abonnemang prova att ställa om så mobilen bara ansluter till wifi när du aktivt använder luren men att den annars kör via 3g istället.

    Värt att prova iaf om batteriet drar ur snabbt.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  7. anton_mjor

    anton_mjor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Du har bra batteritid, vad är problemet? När min telefon var doa funkade den i 10 min och sen låste den sig.
     
  8. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Efter ett par dagars användning verkar batteriförbrukningen vara normal. Efter en arbetsdag med lite mailande och snackande så brukar jag ha ca 50% kvar. Däremot så har det hänt att telefonen inte märker att man drar ut laddkabeln och laddsymbolen fortfarande lyser. Har testat flera laddare med samma resultat. Kan ta flera timmar innan den fattat att den inte laddar längre.
     
  9. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    USB-kontakten - Tecken på att du har fel på USB-kontakten kan vara dessa (i viss kombination med varandra eller som separata fel:

    - Vlingo Voice Service dyker upp vid enkel knapptryckning på hemknappen (skall egentligen komma upp vid dubbel knapptryckning).
    - Mobilen tar inte laddning eller så tror den att den hela tiden laddar (den indikerar att den laddar när mobilen ej är inpluggad).
    - Batteriet dräneras väldigt snabbt.
    - Batteriprocenten kan "hoppa" flera procent (över 20% typ) under den tiden du bara startat om mobilen! (Du stänger av den med 80% och minuten efter när du startar mobilen så är du nere på 50% plötsligt).

    OM din mobil är nyare än 2 år (vilket alla i skrivande stund bör vara då mobilen lanserades sommaren 2011 om jag inte minns fel?) så kan du givetvis lämna in den på garanti. Och stå upp för dig själv, detta är ett känt problem vilket Samsung gott och väl kan kosta på sig att fixa! Kolla med Samsung vart närmaste auktoriserade verkstad finns, annars vänder du dig till återförsäljaren (tar dock längre tid generellt sett). Bor du i Stockholm rekommenderar jag Mobilbyrån på Södermalm!

    Om du vill pröva fixa USB-kontakten själv kan du pröva följande: (OBS. Ha mobilen avstängd och batteriet urdraget tack, vill inte förstöra din mobil :P)...

    1. Gör rent kontakten inuti mobilen med en liten borste - eller om du har, luft på burk/kompressor (UTAN dimmsmörjning, du vill inte ha olja i USB-kontakten)

    2. Ta en smal kniv (brukar jag göra iaf) eller nånting annat smalt och böj plattan (den med koppartrådarna på) inuti USB-porten "mot skärmen".

    3. Ta lite tvättbensin av något slag (nånting som passar bra för elektronik) på en mellanrumstandborste (eller annan smal borste) och tvätta av koppartrådarna på ovannämnda platta!

    Om du vill byta ut USB-kontakten själv så finns det flera trådar om detta här på Swedroid! T.ex: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=90713
     
    bosi gillar detta.