S22 Ultra Snapdragon vs Pixel 6 Pro

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av inact_046, 18 jun 2022.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Enligt mig är Samsung S22 Ultra med Snapdragon 8 gen 1 och Pixel 6 Pro de bästa Androidtelefonerna som går att köpa just nu om prisvärdhet inte är en faktor utan man enbart vill ha det allra bästa. Jag tänkte därför att det kan vara intressant med en liten snabbrecension där jag bedömer dessa lurar mot varandra i ett antal av mig utvalda kategorier. Sen räknar vi ihop poängen och utser en vinnare.

    Jag tänkte börja med generella saker och avsluta med ett litet enklare kameratest (som läggs ut imorrn lördag eller söndag). Vi vet alltså inte vinnaren förrän kameratestet är publicerat då jag kommer dela ut poäng i olika kamerakategorier. Jag kommer även att använda GCam vid sidan om stock-kameran på S22 Ultra för att få ut max ur hårdvaran.

    Hoppas att ni kommer tycka att det här recensionskonceptet är en kul grej, och självklart blir det mycket subjektiva åsikter. Som potentiell köpare av någon av ovanstående mobiler kan du ju själv vikta resultatet efter dina behov.

    De olika grenarna

    Jag kommer jämföra lurarna på följande parametrar:
    1. Byggkvalitet
    2. Formfaktor/komfort
    3. Batteritid/laddning
    4. Prestanda vid hård belastning (spel/grafikappar/värmeutveckling)
    5. Vardagsprestanda (input lag, skifta appar, animationer)
    6. Mottagning (3G, 4G, 5G, wifi)
    7. Finesser/funktioner
    8. Kvalitetskänsla i operativsystem
    9. Bildskärm
    10. Always on display
    11. Högtalare
    12. Kamera - stillbild - huvudojektivet (1x)
    13. Kamera - stillbild - vidvinkelobjektivet
    14. Kamera - stillbild - zoom
    15. Kamera - video
    16. Kamera - kalibrering/pålitlighet/buggar/artefakter
    12-16 kommer alltså postas i ett separat inlägg lite senare.

    1. Byggkvalitet

    Det är ju en viss prisskillnad mellan dessa telefoner. Pixel 6 Pro går att få tag på för runt 9000kr ny vid import och S22 Ultra kostar 13990 i ordinarie pris innan eventuella rabatter från Benify och liknande. Trots detta är Pixel 6 Pro mycket välbyggd och har inga glipor eller andra allvarliga brister i byggkvaliteten. Det råder dock ingen tvekan om att S22 Ultra är snäppet vassare. Pixel 6 Pro har en stor plastkant på ovansidan (för antennerna) som inte ger det bästa kvalitetsintrycket. S22 Ultra har även en frostad glasbaksida som känns lyxigare. Det hade varit en vinst för S22 Ultra om det inte vore för den usla reptåligheten på displayen. Trots att båda har Gorilla Glass Victus har S22 Ultra många mikrorepor efter bara några månaders användning medans Pixeln skärm ser ut som ny. Allt sammanvägt ger ett oavgjort resultat.

    Vinnare: Oavgjort

    2. Formfaktor/komfort

    Pixel 6 Pro är hal som en tvål. Den är faktiskt så hal att om den ligger på en svagt sluttande yta så glider den ofta iväg, särskilt på tyg, trådlösa laddare och liknande. Det gör tyvärr att den också ligger sämre i handen och det är lättare att tappa den än S22 Ultra. Samsungen väger dock mer, 229 gram mot Pixelns 210 gram vilket känns i praktiken. Båda har kurvade skärmar vilket kan ställa till det när handflatan klämmer mot skärmen samtidigt som man försöker skriva eller interagera med gränssnittet. Jag upplever inte att någon av telefonerna är bättre på att känna av oavsiktlig inmatning än den andra. Ronden blir oavgjord.

    Vinnare: Oavgjort

    3. Batteritid/laddning

    Telefonerna har båda stora batterier på cirka 5000mAh och laddar hyfsat snabbt med 30W (Pixel 6 Pro) respektive 45W (S22 Ultra). Samsung har mer aggressiv batterioptimering i mjukvaran och dödar oftare bakgrundsappar samt placerar appar du använder mindre ofta i vila (vilket gör att de ej kan ta emot notifikationer med mera - ett klart minus). S22 Ultra ger ungefär en timme längre screen on time än Pixel 6 Pro vid motsvarande användningsmönster och laddar också snabbare vilket gör att den går vinnande ur denna ronden.

    Vinnare: S22 Ultra

    4. Prestanda vid hård belastning

    Pixel 6 Pro är bestyckad med Googles egna systemchipp Tensor medans Samsung använder det snabbaste chippet bland Android-telefoner just nu - Snapdragon 8 gen 1. Här är det faktiskt ingen match. Spelar du mycket krävande spel eller gör tyngre bildredigering med t.ex. Lightroom är Samsung tydligt snabbare, throttlar mindre (och senare) samt blir mindre varm än Pixel 6 Pro.

    Vinnare: S22 Ultra

    5. Vardagsprestanda

    Om vi istället jämför telefonerna på mer vardagliga sysslor som att skriva långa texter på tangentbordet eller bara surfa runt i webbläsaren är det ombytta roller. Pixel 6 Pro har den lägsta input lag (dvs tiden det tar från att du trycker på något på skärmen till att telefonen reagerar) av alla Android-telefoner jag testat hittills. Prestandan och känslan påminner mycket om hur iPhone 13 Pro Max känns. Allt händer direkt och det finns inget irriterande lagg. Båda telefonerna lider dock av att animationer och scroll hackar till ibland. Möjligen händer det något oftare på Pixeln men det påverkar ändå inte slutresultatet att den är den mest njutbara telefonen att använda för vardagliga sysslor.

    Vinnare: Pixel 6 Pro

    6. Mottagning

    Båda telefonerna är bestyckade med 5G men eftersom min S22 Ultra är importerad från Hong Kong har den inte stöd för alla bandkombinationer som används i Sverige (varken på 4G eller 5G). I praktiken märker jag dock ingen skillnad. De har jämförbar överföringshastighet enligt Bredbandskollen (i Uppsala och Stockholm) samt tappar mottagning på ungefär samma platser när jag tågpendlar mellan huvudstaden och Uppsala.

    Detsamma gäller Wifi. Ingen av telefonerna uppvisar några problem relaterad till hastighet eller räckvidd.

    Vinnare: Oavgjort

    7. Finesser

    Här är det väl ingen större tvekan om att Samsung drar det längsta strået. S-pen är en mycket användbar funktion för att rita på skärmdumpar eller göra snabba anteckningar. Den går dessutom att använda som fjärrutlösare till kameran vilket är suveränt när man fotograferar på stativ. Det finns också i princip obegränsat med anpassningsmöjligheter i operativsystemet.

    Pixeln förtjänar dock ett hedersomnämnande då den är betydligt mer funktionsspäckad än det såg ut för några år sedan. Pixel drops är unika funktioner som släpps med jämna mellanrum (tyvärr ibland bara för de marknader där Pixeln säljs, dvs inte för oss svenskar). Funktionen som lagrar all musik som spelas i din omgivning och dessutom visar den på always on display är briljant. Pixel har också fått ett mycket bra enhandsläge.

    Om Pixeln hade haft alla funktioner tillgängliga även för oss svenskar hade det blivit en jämnare match men ronden går till Samsung.

    Vinnare: S22 Ultra


    8. Kvalitetskänsla i operativsystem

    Detta är givetvis subjektivt, men enligt mig finns det inget som kommer i närheten av designen/upplevelsen av att använda Stock Android 12 på Pixel. Varenda element i designen är noga genomtänkt, finslipat och dessutom väldigt personligt med Material You som låter dig anpassa färgtemat efter din bakgrundsbild. One UI på Samsung ser nästan pinsamt gammaldags ut i jämförelse och det här påverkar faktiskt helhetsintrycket av att använda telefonerna mer än man kan tro. Användandet av haptisk feedback (vibrationer) genom hela operativsystemet är bättre på Pixeln och den har även en mycket trevligare presentation av notiser. Överlägsen seger för Pixeln.

    Vinnare: Pixel 6 Pro

    9. Bildskärm

    Samsung har alltid varit en av de allra bästa när det kommer till bildskärmar och S22 Ultra är givetvis inget undantag. Båda telefonerna har AMOLED-teknik med 1440p-upplösning (det måste dock aktiveras separat på S22 Ultra som går i 1080p som standard). Skärmarna har också 120hz vilket ger mjuk rörelse utan oskärpa vid snabb scroll.

    Kalibreringsmässigt är de dock väldigt annorlunda. Pixeln har ett bildskärmsläge kallat "Adaptive" med korrekta färger på bilder och webbsidor men samtidigt "pop" i bilden när du t.ex. spelar spel. S22 Ultra däremot har två lägen, "Vivid" eller "Natural" där endast Natural ger korrekta färger. Nackdelen med "Natural" visar sig när du spelar spel och hellre har lite mer "pop" i bilden än korrekta färger - det blir väldigt grådassigt och trist. Pixeln har alltså en fördel att den kan anpassa sig till innehållet. Det går dock inte att få Pixeln att se lika färgstark och kontrastrik ut som S22 Ultra oavsett vilket inställning du väljer. Om du inte bryr dig så mycket om färgkorrekthet utan vill ha den mest underhållande displayen är Samsung det självklara valet. För mig som redigerar mycket bilder och uppskattar att kalibreringen matchar min andratelefon bättre (iPhone 13 Pro Max) är faktiskt Pixeln det bästa valet.

    Betraktningsvinklarna är bra på båda men Pixeln har ett litet övertag då den har renare vitbalans även i vinkel. S22 Ultra får lite grönaktig/blåaktig tint när man vinklar den (minimalt, men ändå värt att nämna).

    Jag väljer ändå att låta ronden vara oavgjord eftersom båda har styrkor och svagheter.

    Vinnare: Oavgjort

    10. Always on display

    Det kanske kan tyckas löjligt att göra detta till en egen rond men för mig är det en mycket viktig funktion hos en Android-telefon. Att kunna se klockan, notiser och annan användbar info när telefonen ligger på bordet är mycket användbart. Samsung får ett litet plus för sin "edge lighting" som tydligt visar när en notis levereras. Pixeln å andra sidan har en stor och tydligt läsbar klocka som minimeras automatiskt när en notis levereras (vilket gör det enkelt att se om det har hänt något även om du missat tillfället när notisen levererades). Dessutom visar Pixeln profilbilder direkt på låsskärmen om du får en notis från en meddelande-app. Att Pixeln dessutom kan visa artist och låttitel på musik som spelas i din omgivning (t.ex. när du sitter på en restaurang och hör en bra låt spelas) är grymt. Always on display på Pixeln är en mycket bra funktion och en självklar seger i denna rond.

    Vinnare: Pixel 6 Pro


    11. Högtalare

    Tidigare har jag tyckt att Samsungen har låtit bättre ur de inbyggda högtalarna men nu när jag testar telefonerna igen är det faktiskt Pixeln som har mest omfång och komplett ljudbild. Samsung har verkligen inte lyckats med högtalarna i år som låter klart mer pipigt/tutigt. En oväntad seger för Pixeln men det är solklart när man jämför sida vid sida.

    Vinnare: Pixel 6 Pro


    Sammanfattning innan kameratestet

    Ställningen innan vi ger oss in i kameratestet är 6 poäng till Pixel 6 Pro och 5 poäng till S22 Ultra. En slutgiltig vinnare annonseras när vi hårdtestat kameran i olika scenarion.
     
    Last edited: 19 jun 2022
    Jimmy 76, AndliN, Chub och 24 andra gillar detta.
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Tack för trevlig läsning såhär på morgonkvisten till frukosten @Magellan1378@Magellan1378 :)
     
    Kristy, inact_046 och P.F gillar detta.
  3. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Dags för kameratest!

    Eftersom S22 Ultra är bestyckad med Snapdragon-systemchipp är samtliga bilder i detta test tagna med Gcam. Jag använder AGC V8 med en konfiguration jag själv gjort.

    Jag kommer utse en vinnare för såväl dagljusbilder, det går alltså att få totalt två poäng för respektive brännvidd.

    12a. Huvudobjektiv (1x) - dagsljus

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (1x, 24mm, f/1.78, ISO 29, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (1x, 23mm, 0.01s, f/1.7, ISO 78, 12MP)

    Kommentar: Något som kommer vara tydligt under hela detta testet är att S22 Ultras 1x-objektiv är mer wide än Pixel 6 Pro. Den fångar alltså ett bredare perspektiv. Bilderna är tagna från samma avstånd. Här är det tydligt att S22 Ultra med Gcam lyckas bättre med att fånga kontrasten i pistillerna (blommans mitt). Pixeln fångar ljuset bättre. Båda har mycket tilltalande bokeh (bakgrundsoskärpa) tack vare stora sensorer.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (1x, 24mm, f/1.78, ISO 18, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (1x, 23mm, f/1.7, ISO 51, 12MP)

    Kommentar: Pixeln har det bästa djupet i bilden tack vare mer påtaglig bakgrundsoskärpa. Färgerna är dock inte riktigt rätt på någon av bilderna. S22 Ultra är lite närmare verkligheten då Pixeln plockar upp för mycket blått.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (1x, 24mm, f/1.78, ISO 32, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (1x, 23mm, f/1.7, ISO 54, 12MP)

    Kommentar: Rött och grönt lyckas båda kamerorna bra med. Pixeln misslyckas helt med de lila blommorna som får ett kraftigt blåaktigt stick i sig. S22 Ultra är dessutom den mest dynamiska med mindre överexponering i himlen. Detalj/skärpemässigt har Pixeln ett litet övertag.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (1x, 24mm, f/1.78, ISO 45, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (1x, 23mm, f/1.7, ISO 51, 12MP)

    Kommentar: Repris på tidigare slutsatser - Pixeln är lite för blå/kall i sin färgåtergivning. Bra detaljnivå på båda men ett litet övertag för S22 Ultra.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (1x, 24mm, f/1.78, ISO 40, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (1x, 23mm, f/1.7, ISO 45, 12MP)

    Kommentar: Ett av Pixelns största optiska problem är att starkt ljus, t.ex. solen, skapar kraftiga "lens flares" vilket tydligt syns på denna bild. Optiken i S22 Ultra är bättre och hanterar ljuset bättre. Pixeln "poppar" lite mer i färgerna.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (1x, 24mm, f/1.78, ISO 43, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (1x, 23mm, f/1.7, ISO 47, 12MP)

    Kommentar: Här är det mest färghanteringen som skiljer. Pixeln har mer saturation i himmelen och på kyrkan medans S22 Ultra är något mer verklighetstrogen. Skärpemässigt är de jämförbara.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (1x, 24mm, f/1.78, ISO 40, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (1x, 23mm, 0.01s, f/1.7, ISO 44, 12MP)

    Kommentar: Ytterligare ett exempel på Pixelns kallare exponering där lite av solnedgångens varma ljus går förlorat och blomman blir lite blåare än den upplevs i verkligheten. S22 Ultra är mer korrekt.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (1x, 24mm, 0.01s, f/1.78, ISO 45, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (1x, 23mm, 0.02s, f/1.7, ISO 111, 12MP)

    Kommentar: Man kan verkligen se på denna bild att det är "samma" mjukvara som efterbehandlar bilderna. Detaljnivå och färgåtergivning är snarlik och det är svårt att utse en vinnare. S22 Ultra har lite mer tryck i kontrast och fångar ljuset lite bättre men Pixeln lyckas bäst med att återge de korrekta färgerna på de gröna delarna av bilden.

    Dagljusbilderna med 1x-objektivet visar tydligt på Pixelns vitbalansproblematik - det blir nästan alltid för kallt och blåtoner överdrivs. Pixelns fördel är att den ofta har en snyggare bokeh (bakgrundsoskärpa) vilket ger ett härligt djup i bilderna. Skärpemässigt är dessa kameror väldigt snarlika i sin prestanda. Jag måste ändå ge vinsten till S22 Ultra av två huvudsakliga anledningar - bättre hantering av lens flares (bättre optisk prestanda) och mer korrekt färgåtergivning.

    Vinnare: S22 Ultra

    12b - Huvudobjektiv (1x) - bilder i svagt ljus

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (1x, 24mm, 0.86s, f/1.78, ISO 38, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (1x, 23mm, 0.1s, f/1.7, ISO 1044, 12MP)

    Kommentar: Båda bilderna är tagna med Night Sight och har mycket detaljer och bra skärpa. Pixelns bild har ett tydligt grönblått stick (turkos tint) och lite mer brusreducering än S22 Ultra vilket ger en liten "målad" känsla i molnen och mindre textur. Det verkliga ljuset fångas bäst av S22 Ultra. Pixeln har något mer detaljer i bildens mörka delar.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (1x, 24mm, 0.09s, f/1.78, ISO 39, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (1x, 23mm, 0.68s, f/1.7, ISO 45, 12MP)

    Kommentar: Två bra bilder med snarlik brus- och detaljprestanda. S22 Ultra har lite mer kontrast i bilden vilket ger ett mer effektfullt slutresultat.

    Bilderna i mörker blir riktigt bra med båda kamerorna men Pixelns problem att fånga korrekta färger kvarstår. Pixeln lyckas dock med exponeringen lite bättre och hittar mer detaljer i bildernas mörka partier. Ronden blir därför oavgjord.

    Vinnare: Oavgjort

    13a - Ultravidvinkel - dagsljus

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (0.7x, 16mm, 0.02s, f/2.28, ISO 53, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (0.6x, 14mm, 0.01s, f/2.28, ISO 107, 12MP)

    Kommentar: Att S22 Ultra har ett större synfält på sin ultrawide syns klart och tydligt här - mer av omgivningen fångas i bilden. Kalibreringsmässigt är ultrawide lite annorlunda än wide (1x) då Pixeln faktiskt har de mest korrekta färgerna och något varmare ton än S22 Ultra. Skärpemässigt är de jämförbara.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (0.7x, 16mm, f/2.28, ISO 50, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (0.6x, 14mm, f/2.28, ISO 50, 12MP)

    Kommentar: Två skarpa ultrawide med bra kvalitet. Den största skillnaden är att S22 Ultra fångar mer av byggnaden tack vare den lägre brännvidden på objektivet vilket såklart är ett stort plus.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (0.7x, 16mm, f/2.28, ISO 50, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (0.6x, 14mm, f/2.28, ISO 52, 12MP)

    Kommentar: Pixeln fångar färgerna bäst (det varma solnedgångsljuset) och har också lite mer kontrast vilket ger en mer tilltalande bild.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (0.7x, 16mm, f/2.28, ISO 47, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (0.6x, 14mm, f/2.28, ISO 47, 12MP)

    Kommentar: Bortsett från att S22 Ultra fångar mer av kyrkan tack vare den mer vidvinkliga optiken så är Pixeln klart bäst här. Mer dynamik i bilden.

    Ännu en oavgjord rond. Pixeln vinner på mer dynamik/kontrast och snäppet bättre färgkorrekthet men S22 Ultra vinner på ett mer vidvinkligt objektiv som fångar mer av omgivningen.

    Vinnare: Oavgjort

    13b - Ultravidvikel - bilder i svagt ljus

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (0.7x, 16mm, 1s, f/2.28, ISO 127, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (0.6x, 14mm, 1.03s, f/2.28, ISO 45, 12MP)

    Kommentar: Vi känner igen den lite turkosaktiga tonen i Pixelbilden från samma scenario på 1x/huvudobjektivet. I övrigt är det två mycket bra och användbara ultrawide i dåligt ljus med fina detaljer.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (0.7x, 16mm, 0.06s, f/2.28, ISO 80, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (0.6x, 14mm, 0.48s, f/2.28, ISO 45, 12MP)

    Kommentar: S22 Ultra har lite mer kontrast i bilden vilket ger mer dramatik. Även skärpan är snäppet bättre på S22 Ultra. Pixeln är lite för kall och fångar inte ljuset från fjärilen lika realistiskt som S22 Ultra.

    När ljuset blir sämre är S22 Ultra bättre än Pixel med mer korrekta färger och snäppet bättre skärpa. Det i kombination med att den fångar betydligt mer av bilden gör att ultrawide-ronden i dåligt ljus går till S22 Ultra.

    Vinnare: S22 Ultra

    --

    S22 Ultra säkrar 3 poäng medans Pixeln får nöja sig med 1 poäng efter att vi granskat bilder från ultrawide och wide. Imorrn fortsätter kameratestet med bilder från zoomobjektiven. Stay tuned!
     
    Chub, Timpppa, Kristy och 9 andra gillar detta.
  4. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Dags för lite zoomtest. Här är telefonerna lite olika bestyckade. S22 Ultra har två zoomkameror, en med 3x förstoring och en med 10x. Sensorernas upplösning är 12 respektive 10 megapixlar, vilket gör att kvaliteten och skärpan vid digital zoom snabbt blir sämre. Pixel 6 Pro har bara en zoomkamera med 4x förstoring men sensorn är på hela 48 megapixlar vilket ger ett större utrymme för digital zoom utan lika påtaglig kvalitetsförsämring.

    I praktiken innebär det att alla bilder du tar med S22 Ultra mellan 1x och 3x kommer ha digital zoom från 1x-kameran. Eftersom den är högupplöst blir resultatet ganska bra. Värre är det mellan 3x och 10x där det är betydligt vanligare att man zoomar. Jag gillar att fotografera runt 5x och det ger en ganska kraftig digital zoom från Samsung. Jag hade personligen hellre sett att den andra brännvidden var runt 5x med en högupplöst sensor som klarade digital zoom lite bättre.

    Pixeln har ett ganska stort område mellan 1x och 4x som hanteras med digital zoom från 1x-kameran. Det funkar helt okej, men det är inte helt optimalt för porträttfotografering där man gärna lägger sig nånstans runt 2.5-3x. Däremot är Pixeln närmare sin optiska brännvidd i det viktiga området runt 5x och kvaliteten håller faktiskt ganska bra hela vägen upp mot 10x som ni kommer se i testbilderna.

    På pappret gillar jag alltså Pixelns specifikationer bättre - högre upplösning på sensorn och en optisk brännvidd som ligger bättre till för den vanligaste typen av zoomfotografering.

    14a - Zoom - dagsljus

    Vi börjar med att testa båda kamerorna vid brännvidden 3x. Detta innebär att Pixeln zoomar digitalt från 1x-objektivet medans S22 Ultra använder en optiskt perfekt brännvidd från sin första zoomkamera. Observera att utsnittet inte blir helt 100% identiskt då Pixelns 1x-objektiv har lite mer förstoring redan från början än S22 Ultra vilket gör att beräkningen av zoomnivån inte blir exakt likadan.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (1x, 24mm, f/1.78, ISO 45, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (3x, 67mm, f/2.53, ISO 52, 9.98MP)

    0a44a4df64ac89acfcff0e47825770bb.jpg

    Kommentar: Det är ingen tvekan om att hoppet från 1x till 3x med digital zoom är till stor nackdel för Pixeln som tappar mycket detaljer och skärpa, även om bilden fungerar helt okej för att titta på i mobilskärm eller posta på Instagram/Facebook. Färgmässigt är båda relativt korrekta men S22 Ultra har ett litet övertag i hur den hanterar gröna färger (mindre blåstick). Fotograferar du mycket i 3x är det ingen tvekan att du ska välja S22 Ultra framför Pixeln.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (4x, 104mm, f/3.61, ISO 32, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (3x, 67mm, f/2.53, ISO 51, 9.98MP)

    73b616a7a96740eb55f440f7552aa6a1.jpg

    Kommentar: Hoppar vi istället upp ett snäpp till 4x blir det ombytta roller. Nu är det Samsung som zoomar digitalt och eftersom sensorn bara är 12 megapixlar går kvaliteten ner ganska snabbt även fast det bara handlar om cirka 1.4 gångers förstoring. Bilden från Samsung är dock fullt användbar. Färgmässigt blir nu Pixeln lite mer korrekt tack vare att 4x-kameran inte har lika kall vitbalans/blåstick.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (4x, 104mm, f/3.61, ISO 33, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (3x, 67mm, f/2.53, ISO 81, 9.98MP)

    7b00e2b51dbffad864f94666787b0cf3.jpg

    Kommentar: Fortsätter vi till 5x så introduceras digital zoom för båda kamerorna, men givetvis betydligt mindre på Pixeln eftersom den är närmare en äkta optisk brännvidd. Den högre upplösningen på Pixelns zoomsensor gör också sitt. Pixeln är bäst vid 5x men Samsung hänger på helt okej tack vare GCams grymma uppskalningsalgoritmer.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (4x, 104mm, f/3.61, ISO 30, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (10x, 230mm, f/4.59, ISO 71, 9.98MP)

    aacc8aec1dd8b0afd2f4014e55adccc6.jpg

    Kommentar: Vid 10x byter Samsung till sin sista zoomkamera och når en perfekt optisk brännvidd vilket såklart gör att bilden blir skarpare och bättre överlag. Pixeln zoomar hela vägen från 4x till 10x med digital uppskalning vilket ger en oljemålningseffekt. Skillnaden är dock mindre än man kan förvänta sig och tack vare Pixelns högupplösta sensor blir resultatet faktiskt helt okej hela vägen upp till 10x. Av de fyra kamerorna på S22 Ultra är 10x den sämsta rent tekniskt med en sensor på endast 10 megapixlar och inte den allra bästa skärpan i objektivet. Men självklart ska du välja S22 Ultra om du kommer att fotografera mycket vid 10x eller över.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (4x, 104mm, f/3.61, ISO 31, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (3x, 67mm, f/2.53, ISO 51, 9.98MP)

    8a9f8e7b909eb04536b929cf72f076e0.jpg

    Kommentar: En bild som visar hur snarlikt dessa två kameror presterar runt 4x tack vare GCams utmärkta uppskalningsalgoritm på S22 Ultra. Det är först när man kollar på bilden på en datorskärm eller zoomar in på detaljerna som man märker Pixelns övertag här.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (4x, 104mm, f/3.61, ISO 32, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (10x, 230mm, f/4.59, ISO 66, 9.98MP)

    76c243c69d39118526b6b1bd26cdf07e.jpg

    Kommentar: Ombytta roller igen då, här vid 10x och Samsung har de optiska fördelarna vilket märks på detaljnivån när vi granskar bilden lite mer detaljerat. Men åter igen en eloge till Pixel 6 Pro som klarar att gå från 4x till 10x med digital zoom och presterar ändå ett helt hyfsat resultat som på en mindre skärm ser ganska snarlikt ut S22 Ultras 10x-kamera. Färgåtergivningen är dock snäppet mer korrekt på S22 Ultra, särskilt när vi jämför de gula blommorna på träden.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (4x, 104mm, f/3.61, ISO 25, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (3x, 67mm, f/2.53, ISO 55, 9.98MP)

    Kommentar: När solen börjar gå ner får Pixelns automatiska vitbalans fnatt och producerar en bild som inte alls liknar verkligheten med alldeles för varma färgtoner. S22 Ultra GCam är mer korrekt även om den är gränsfall för kall. Den är iaf närmast verkligheten.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (4x, 104mm, 0.02s, f/3.61, ISO 34, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (10x, 230mm, 0.01s, f/4.59, ISO 132, 9.98MP)

    Kommentar: Ett till exempel på hur bra Pixeln kan zooma till 10x digitalt och behålla detaljer. Självklart är S22 Ultra snäppet skarpare och mer detaljerad men det är mindre skillnad än man kan förvänta sig.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (4x, 104mm, 0.01s, f/3.61, ISO 32, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (3x, 67mm, f/2.53, ISO 52, 9.98MP)

    0079f2845759ef331f69c1cef8e803f9.jpg

    Kommentar: Digital zoom från 3x till 4x på Samsung med ganska goda resultat. Dock tar Pixeln den bästa bilden tack vare lite mer tryck i färgerna och snyggare bakgrundsoskärpa.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (4x, 104mm, f/3.61, ISO 29, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (3x, 67mm, f/2.53, ISO 53, 9.98MP)

    Kommentar: Väldigt snarlika bilder. Pixeln är lite skarpare och mer detaljrik men S22 Ultra fångar färgerna lite bättre (mindre kall vitbalans).

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (4x, 104mm, 0.04s, f/3.61, ISO 167, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (3x, 67mm, 0.02s, f/2.53, ISO 61, 9.98MP)

    Kommentar: Här ser vi att Pixeln har sämre kontroll över det dynamiska omfånget (lite överexponerat utanför fönstret). Bokeh är dock klart snyggast på Pixel och bilden är också skarpare och mer detaljrik.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (4x, 104mm, 0.01s, f/3.61, ISO 288, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (3x, 67mm, 0.01s, f/2.53, ISO 59, 9.98MP)

    Kommentar: Precis som i förra bilden misslyckas Pixeln med exponeringen och det finns flera områden på kyrkans fasad som är utfrätta. Himmelen är också överexponerad. S22 Ultra GCam lyckas perfekt med exponeringen.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (4x, 104mm, f/3.61, ISO 38, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (3x, 67mm, f/2.53, ISO 45, 9.98MP)

    Kommentar: Ytterligare ett krävande scenario för exponeringen i kamerorna. Här lyckas Pixeln hantera ljuset bättre och exponeringarna är väldigt snarlika färgmässigt. S22 Ultra är dock klart brusigare och har färre detaljer.

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (4x, 104mm, 0.01s, f/3.61, ISO 28, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (3x, 67mm, f/2.53, ISO 57, 9.98MP)

    Kommentar: Här föredrar jag Pixelns mer kontrastrika bild bäst. Båda kamerorna lyckas bra med exponeringen av himlen och förgrunden. Brusprestanda och skärpa är bäst på Pixeln.

    Sammanfattar vi dagsljustestet av zoomkamerorna kan man säga att båda mobilerna lyckas bra med digital zoom i respektive områden där det saknas optisk täckning. Pixeln tar fullt godkända bilder hela vägen upp till 10x men har en svaghet runt 3x där det blir mycket digital zoom från 1x-objektivet, vilket kan vara till stor nackdel om du fotograferar mycket porträtt. S22 Ultra hanterar bilder upp till cirka 4x bra och vinner såklart om man går över 10x zoom men svagheten ligger runt 5x som tyvärr är det område där jag personligen fotograferar mest. Det är absolut ingen brakseger för Pixeln, men det går inte att blunda för att de har valt en mer vettig konfiguration gällande brännvidd och sensorupplösning.

    Vinnare: Pixel 6 Pro

    Pixeln knappar alltså in och säkrar en poäng. Inför "zoom i dåligt ljus"-testet är ställningen 8-8... Spännande... Stay tuned!
     
    nuco, jimmyle, Chub och 6 andra gillar detta.