S23 Ultra Tre

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av jontebula, 2 feb 2023.

  1. jontebula

    jontebula Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2020
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    31
    Förbokade S23 Ultra 512GB idag den gröna. Bytte till TRE abonnemang från Halebop och får 20GB data och 5G. Någon som har erfarenhet om TRE är ok? Hört att det är dåligt utaför stan å de. Men idag kanske det är ok och diger fint med 5G abonnemang.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Generellt kan man väl säga att så länge du inte befinner dig utanför städer norr om Gävle typ är det bara de vanliga skillnaderna som kan finnas mellan operatörerna.

    På vissa ställen har Tre bättre täckning än de andra, på andra ställen har Telia bäst osv. Kapacitetsmässigt i nätet ligger Tre bra till.
     
  3. jontebula

    jontebula Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2020
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    31
    Hört att 3 är dåligt hela tiden. Men sen ser jag tester att det vinner och nu du m.fl att 3 inte är så dåligt. Då kanske det menas att dom som haft 3 förr så var 3 dåligt då asså förr men att nu 2023 är 3 bra och ryckt upp sig lagt mer pengar på att bli stabilare snabbare m.m

    Enda jag ser just nu är att 3 inte har 5G I Kalmar men 4G+ eller slött 5G på 70-90mbit lär man endå inte märka skillnad ju. Får ut ca 70-80 Mbit idag med Halebop på 5G men får inte det snabba 5G+ i Kalmar.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ser man till hela Sverige så har Tre sämre täckning än övriga operatörer. Men som alltid, det är väldigt individuellt det har med täckning
     
    katho och Kristy gillar detta.
  5. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    627
    Mottagna gillanden:
    514
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Med tre brukar hastigheten vara helt okej så länge man har täckning. Med andra operatörer kan det var lite tvärtom. Bara för att du har täckning så kanske inte kapaciteten räcker till. Detta beror naturligtvis var du befinner dig men tre är bra i storstäderna eftersom de har mer frekvensutrymme/kund det gör att hastigheten blir bättre. Sedan finns det självklart undantag t.ex. vid tillfälliga evenemang så kan nätet också bli överbelastat. Värderar du täckning eller hastighet högst?
     
  6. jontebula

    jontebula Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2020
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    31
    Täckning
     
  7. ksss

    ksss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    3 och hallon har bra täckning från någonstans Gävle och sen snett neråt norr om Göteborg vad gäller 4g. Kollat täckningskartorna en hel del, och i många fall bättre täckning än Telia, enligt kartorna då. Jag håller mig runt kalmar mest, 15 mils omkrets och har lika mycket icke täckning med jobbluren som är Telia som med min egna med Hallon där jag har varit. Aldrig varit några problem för mig med Hallon. Norr om Gävle, glöm Hallon och 3 förutom längs med kusten och typ Åre. Helt vitt i princip på kartan för 3....
    5g är en tråkig historia också. 3:s när är i princip obefintligt. Några små punkter bara för 4-5 städer.
    Länkar till täckningskartorna så kan ni testa själva med de olika banden som finns

    Täckningskarta - Sök täckning för 3G, 4G, 5G, 5G+ | Tre
    Täckningskartor - Telia.se
     
    jnsson gillar detta.
  8. jontebula

    jontebula Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2020
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    31
    Läst att 5G utbyggnad är klar 2025 och då ska det täcka 90% tror du då Kalmar har 5G med 3?
     
  9. ksss

    ksss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Helt omöjligt för mig att svara på, då jag inte alls är i branchen. Vet inte alls hur mycket man måste fixa i stationerna.

    Telia måste vara nära 90% täckning redan nu, och de har ju kört hårt i drygt 2 år med utbyggnad tror jag. Vi köper in Teliatjänster på bolaget och Telia säljaren vid årliga genomgången har talat sig varm för 5g och har för mig jag har hört tugget 2ggr. Kan dock vara 3 ggr med.
    Jag tror täckning räknas på befolkningen, 90% av befolkningen. Så har det beräknats innan på både 3g och 4g. Annars skulle ju aldrig 3 klarat sig med de stora vita områdena de har i norr.
    Så omöjligt är det ju inte för 3 att fixa det. Då är bara frågan vart Kalmar hamnar i prio listan :-)
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det finns både befolkningstäckning och yttäckning.
    upload_2023-2-5_9-40-34.png
    Detta kan inte vara 90% täckning, varken yt eller befolkningstäckning
     
    Kristy gillar detta.
  11. ksss

    ksss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Nä, så är det ju. Men vad gäller täckning och 90% av befolkningen, så är de väl halvvägs iaf?
    Stockholm med närområden norrut, söderut och öster ut, i pincip hela Malmöregionen. Stora delar av kusten norrut som ändå är rätt folkrika. Jönköpingsområdet och Linköping. Det är några miljoner.
    Saknas gör Göteborg (mysko att de fått så lite 5g), Norrköping och Stockholm västerut men det är ändå ganska liten yta att få täckning på. Fixar de detta så måste de vara nära 90% av befolkningen.

    Jämfört man det med Tele2, Telenor och 3 så har de ju bara några prickar med 5g på sina täckningskartor. Man måste zooma in för att se att de har 5g på några få ställen.

    Ok. var tvungen att kolla på PTS sida angående kraven. För mycket för att jag skulle orka med och läsa och förstå allt :-)
    Men, för 2.6GHz finns inga krav alls. 2.1 Ghz och 1800Mhz finns några krav, men i princip är de inaktuella då de tidigare kraven som fanns är vida överstigna.
    Så, för snabb 5g så är det upp till operatören var man vill bygga ut. Handlar som vanligt om utgifter och inkomster.

    Täckningskrav | PTS

    Edit: la till länk till källan för täckningskrav.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Räknar man hela Stockholmsområdet så är det södra Stockholm samt centrala delar som har 5G
    upload_2023-2-5_15-9-13.png
    5G finns t.ex. inte där jag bor med Telia, men Tele2 har haft 5G här i över 1 år nu.
    Mja, jag tror inte på 50%.
    Tele2 har mer 5G i västra samt norra Stockholm jämfört med Telia.
     
  13. ksss

    ksss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Kanske inte 50%, är ju gissningar, och det finns luckor överallt vad gäller täckning.
    Men som sagt, spelar ingen roll. Finns som sagt inga krav, så de gör som de vill.

    Men frågan var 3 och 5g som @jontebula undrade över, och tja, enligt täckningskartorna så är ändå Telia i en helt annan liga vad gäller 5g täckning i Sverige totalt sett, oavsett om vi jämför med täckning på befolkning eller yta. Så frågan är huruvida 3 faktiskt kan hålla 90% täckning innan 2025?
    Så här ser det ut idag för 3. Rätt tunt får jag ändå säga.

    3.png
     
    stelex gillar detta.
  14. jontebula

    jontebula Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2020
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    31
    Måste väl endå betyda 90% 5G för befolkningen även med 3 och inte bara att denna mätning är hos Telia och allt endast hadlar om att 3 måste betala Telia för att uppnå 90% ?
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Operatörerna bestämmer själva hur de vill marknadsföra, men jag har för mig att 3 vill ha 90% befolkningstäckning, däremot kommer jag inte ihåg när.
     
  16. jontebula

    jontebula Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2020
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    31
    Då borde vi ju ha 5G 2025 i Kalmar ju om dom ska täcka 90% av alla kunder ju.
     
  17. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    627
    Mottagna gillanden:
    514
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Strategin skiljer sig extremt mellan operatörerna. Tre har i huvudsak satsat på 5G i frekvensband 3500 MHz (C-band) och Telia har slått på 5G i 700 MHz, bortsett från storstäderna och i större tätorter där man bygger med C-band. Tittar man på Tres utbyggnadsplaner kommande tiden så kommer 5G vara utbyggt i mindre städer också, gissningsvis med 700 MHz. Jag har läst att Tre har målet inställt att täcka tätorter/städer med mer än 20 000 invånare primärt och Kalmar borde räknas in bland dem. Vad är det som drar med 5G? Du kommer få minst lika bra upplevelse i 4G om du använder telefonen någorlunda normalt som idag. Dessutom kommer din telefons batteri hålla sig längre då avståndet till 5G masterna fortfarande är långt.
     
    Kristy gillar detta.
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tre har inget tillstånd för 700MHz. De bygger idag ut 5G på, framförallt, 3,5GHz. I samband med ny utbyggnad av 4G och 5G samt uppgradering av 4G-nätet byts hårdvaran ut till sådan som klarar att köra 4G och 5G på samma frekvens med spektrum delning. Det gör att det är förhållandevis enkelt för Tre att köra igång 5G på en annan frekvens med den nya utrustningen.

    I dag kör de utöver 5G på 3,5Ghz även 5G på 2100MHz med utrustning från Ericsson. Det 5G som lanserades för något år sedan var med utrustning från Huawei och även det på 2100MHz, detta borde dock vara helt borta snart i och med att all den utrustningen tas bort.

    5G Spectrum Sharing - Increase your 5g Coverage - Ericsson
     
    Kristy och 4ndroidz gillar detta.
  19. ksss

    ksss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Jag tror som de ovan att det nog ändå kommer gå rätt snabbt med 5g utbyggnaden. Idag är ju Telia överlägsna på 5g, En stor konkurrensfördel, iaf markandsföringsmässigt då jag själv inte märker någon skillnad mellan 4 och 5g för det jag gör.
    De andra nätleverantörerna ligger ganska jämt i dålig täckningsgrad, och kommer någon efter i den gruppen när de bygger ut lär den leverantören tappa kunder, så det kommer inte hända.
    Rätt snart lär det nog smälla till för denna gruppen med vad gäller täckningsgrad. De får ju inte tappa för mycket till Telia!
     
  20. jontebula

    jontebula Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2020
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    31
    ❤️❤️❤️❤️