Fråga: S5 laddar ej - glapp i micro-USB?

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av L.Ta, 6 jun 2017.

Taggar:
  1. L.Ta

    L.Ta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Min S5:a laddar inte.. Jag har uteslutit att det är batteri, laddare, smuts i honkontakten eller mjukvara som spökar, därför gissar jag att det är micro-USB:n. Detta verkar vara ett inte allt för ovanligt problem, tänkte bara kolla med er så att det inte är någonting simpelt som jag missat att kolla.. Ska jag köpa en ny port, eller är det möjligt att reparera den gamla?

    Tacksam för svar! :)
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej L.Ta och välkommen till Swedroid!
    Reparera den gamla skulle jag säga är omöjligt. Ska du göra något så kan du byta ut hela delen med USB porten på.
    Det går att göra med någon YouTube tutorial, men om du inte gjort något liknande förut räkna med att du gör det som träning och kanske kommer behöva en ny telefon. Se till att skaffa de verktyg som behövs, det underlättar.
    Rekommendationen är att ta det väldigt varligt. Att lossa skärmen kräver sin tid och tålamod utan att den ska paja.
    Är du osäker kan du alltid köpa en port och gå till en firma så kan de byta den åt dig, men det kostar ju såklart. Frågan är hur mycket du vill lägga på en så pass gammal telefon.

    Är du helt hundra på att porten är fri från smuts?
    Har du gjort rent den på något sätt?
    Om du tar något smalt i plast och petar försiktigt på den lilla kontaktplattan i kontakten, ALLTSÅ PETA FÖRSIKTIGT, bänd inte, så kan du kolla om den lär lös. Är den det så är det ny port som gäller.

    Lycka till, fråga gärna mer!
     
  3. L.Ta

    L.Ta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej och tack för svaret - att kunna få hjälp av en kunnig är verkligen ovärderligt! Tyvärr så har jag kunnat konstatera att den är fri från smuts och du bekräftar min teori, att detta med byte av micro-USB inte är någonting jag bör ge mig in på. Ska kolla in Moto X-telefonerna du tipsade om dock! :)