Fråga: S5 med CM13 Marshmallow

Diskussion i 'Galaxy S5 - ROM-filer och utveckling' startad av Sunique, 23 nov 2015.

Taggar:
  1. Sunique

    Sunique Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej,

    Är det någon som testat CM13 Marshmallow med S5 och kan meddela huruvida den är något att ha?
     
  2. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Defacto är jag ganska precis testat det, och man installerar CM först, sen installera SuperSu direkt utan att göra dalvik rens, så funkar det.

    Crashar annars:(

    Är här i forumet just för att finna någon annan ROM att testa, vet inte hur det är med krypteringen i CM om man behöver aktivera det själv eller om operativet gör det självt? vilket fall som helst gick inte det att aktivera, mobilen bootar bara om.

    Jag har flashat via Philz Touch då jag behövde kunna göra en "clean" innan install, Philz är rätt bra på det.


    Hoppas det hjälper med mitt svammel, annars är det bara å fråga vidare, testar gärna andra rom:s.

    Edit:
    Flashade om min Lg3 nyss (CM 12.1), kände att det var dags, där klickade jag i "kryptera" telefonen, den bootade om - då hade jag inte angett någon PIN ännu, men när jag går in under säkerhet sedan och väljer min PIN så frågar den mig om jag vill aktivera PIN när mobilen startar, för detta skyddar mobilen - japp förvirrande för mig med - men sen anges den som krypterad, så antar det funkar lite annorlunda nu.
     
    Last edited: 24 nov 2015
  3. kexet

    kexet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 ultra
    Har läst att det är en bugg i denna version att spela in video inte funkar än.
     
  4. Sunique

    Sunique Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  5. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Kör just nu Bliss 6.0.1 som bygger på CM13. Hittills fungerar den faktiskt bättre än 5an som byggde på CM12,1. Min lur blir inte lika varn och känns överlag något smidigare, Inte för att den var diekt slö innan heller, men nu känns den ett litet snäpp vassare.

    Bluetooth verkar funka ungefär likadant som på föregångaren, somliga har problem men det funkar för de flesta om man stänger av wifi samtidigt som man kör BT. Jag kör endast i bilen och där har jag ju ingen wifi så där funkar det utan problem både telfon och strömma musik.

    Det har också börjat dyka upp ett antal olika tema om man inte gillar originalfärgsättningen.

    Finns nightlies både för bliss och originalCM, men uppdateringsfunktionen funkar inte i bliss, vet inte om den gör det i CM, men man kan ju flasha manuellt. Lika bra det fö då kan man ju samtidigt fixa backup.

    Jag är tveksam om det funkar att uppdatera med philz recovery, den uppdateras väl inte längre? TWRP 2.8.7.0 är det som rekommenderas. Backup är, som alltid, ett måste före installtion. Wipe data/factory rest, system, dalvik/art och cache före installtion och sen måste givetvis även gapps för mashmallow flashas direkt efter installationen.
     
    benny79, Shysstkille och indika gillar detta.
  6. Sunique

    Sunique Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har efter mycket om och men uppdaterat telefonen till CM13.
    Det viktigaste -som inte framgick någonstans är verkligen att göra telefonen HELT REN innan uppgraderingen från CM12.1 till CM13.
    Jag flashade bara på uppdateringen eftersom den kom som en nightly build och tänkte att de löst detta.
    Så var fallet inte... Man måste ju uppdatera Gapps oxå och den filen ingick INTE i nightly build.

    Philz Touch utvecklas inte längre och jag fick det inte att fungera med den, så bytte recovery till TWRP istället som ändå känns bra.

    I inlägget nedan framgår hur jag gjorde (om det är fler som undrar).
    Jag hittade inte någon svensk guide så denna kanske hjälper andra.. :)
     
  7. Sunique

    Sunique Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    GUIDE TILL CYANOGENMOD 13.0 FÖR SAMSUNG GALAXY S5
    -------------------------------------------------------------------------------------

    ALLA FILER FINNS ATT LADDA NED VIA DROPBOX: https://goo.gl/7O8p8E

    1) Ladda ned den senaste versionen av CM13 och Google Applikations 6.
    Jag rekommenderar GAPPS6 "FULL" (då stock gett vissa fel på ex. kamera).

    FIL-CM13: cm-13.0-20160104-NIGHTLY-klte.zip (eller senare)
    https://download.cyanogenmod.org/?device=klte

    FIL-GAPPS6: open_gapps-arm-6.0-full-20151225.zip
    http://opengapps.org - Kanske finns nyare nu?

    Se till att flytta över filerna till telefonens internminne -lägg de på evetuellt SD-kort som en backup bara.

    *********************************************************************************

    2) Använd ODIN och flasha in TWRP som NY RECOVERY genom funktionen PA/PDA.
    (Anledning: Philz Touch ska inte fungera lika bra till CM13, framförallt efter att CM13
    är installerat). Dessutom sker ingen vidareutveckling av produkten.

    För mig fungerde ENDAST den senaste versionen av TWRP att flasha (2.8.7.0)
    FIL: twrp-2.8.7.0-klte.img.tar

    Inställningarna i Odin ska vara:
    * Auto-Reboot är valfritt
    * F. Reset Time ska vara markerad
    * ALLT ANNAT SKA VARA AVMARKERAT

    *********************************************************************************

    3) Starta upp telefonen i recovery mode. Du ska nu se TWRP som recovery, om så inte är fallet
    gör om punkt 2. Pröva annars med en annan version av TWRP -förslagsvis nyare.

    Under förutsättning att du nu kommer in i TWRP, tryck nu på knappen "Wipe data/media/cache"
    OBS! TRYCK INTE PÅ WIPE MEDIA (då rensar du bl.a. internminnet där din CM13+Gapps-fil ska ligga sedan punkt 1.

    *********************************************************************************

    4) Välj Install och kör nu din CM13-fil.
    När installationen är slutförd.
    Tryck ÅTERIGEN på WIPE data/media/cache

    *********************************************************************************

    5) Välj install och kör nu din Gapps-fil.
    Detta kan ta 5-15min då det är en STOR fil och många instanser som ska köra. Slappna av och ta en dricka.. ;)
    När installationen är slutförd startar du om telefonen och viola så är du nu en fungerande CM13-lur
    som inte bara är betydligt batterisnålare men som utvecklingen kommer fortgå kring.

    *********************************************************************************

    6) Om du nu vill ha ROOT på telefonen, förutsatt att du redan ROOT:at den en gång tidigare.
    Så går du in på inställningar -> Om telefonen -> Klicka på "Version" 7ggr (Buildnumber)
    för att aktivera "Utvecklaralternativ".
    Backa bak till Inställningar igen och näst längst ned finns nu "Utvecklaralternativ"
    Bläddra ned till "Rootåtkomst" och välj "Appar & ADB" så har du nu ROOT.

    OBS! Strax nedanför finns rubriken "Uppdatera Cyanogen Recovery" - MARKERA INTE DENNA!
    Den ersätter din TWRP-recovery med Cyanogens Recovery som är SKIT SKIT SKIT.

    Den orsakade så mycket fel för mig när jag skulle försöka blåsa telefonen.
    Ex. går det inte att installera nåt från minneskortet då den inte klarar av att mounta SD:t...
     
  8. zyrien

    zyrien Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2015
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    38
    Förbättrar dessa custom rom's batteritiden mycket? Är så less på min telefon och dess batteritid..
     
  9. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Nja, batteritiden blir inte bättre. Iofs finns det möjlighet att tweaka lite för att öka hastighet eller få mer batteri men Samsung stock är nog aningen snålare. Däremot blir luren betydligt snabbare.

    Om jag vore ute efter bästa batteritid skulle jag köra en rom som är en slimmad Samsung rom och välja en kärna som går att tweaka, tex Boeffla.
     
    Last edited: 10 feb 2016
  10. Shysstkille

    Shysstkille Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej,man du rekommendera någon slimmad Samsung rom för bättre batteritid
     
  11. Shysstkille

    Shysstkille Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej,är bli så en bra rom att köra?,tänkte jag skulle byta rom men är inte så insatt i vilka som är att föredra
    Är bli så en bra rom?
     
  12. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Jag tycker Bliss är bra, men som med allt annat är det en smaksak. Det jag gillar är att det finns mycket inställninhsmöjligheter.
    Den bygger på ju CM13 och vissa saker från samsung stock saknas, tex fingeravtrycksläsaren. Det bästa är att testa själv, ta en dag när du har gott om tid och testa exempelvis ren CM13, Bliss och kanske temasek. Det finns några till. Det viktiga är att lösa på noga, dels de första inläggen i xda-trådarna och sen kolla några sidor bakåt i resp tråd.
    Finns lite länkar i tidigare inlägg i denna tråd, både till CM13 och Bliss. Det finns fler rommar i samma forumdel.