S7 håller på dö, men svårt att välja en ny mobil-Hjälp?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Zurvan, 9 jul 2020.

  1. Zurvan

    Zurvan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    28
    Hej Swedroids,

    Min 4.5 år gamla S7 Edge börjar verkligen dö ut. Volym knappen håller på falla ur och batteriet har börjat tappat all prestanda denna vecka. Ville byta batteriet men vill inte lägga mer pengar på mobilen då den är verkligen sliten. Förut höll batteriet en hel dag utan några som helst problem. Men nu så klarar den knappt 1/3 av dagen utan att jag blir tvungen ladda den eller köra power bank.

    Problemet är nu att jag vet inte vad för mobil jag ska välja. Jag är ute efter något prestanda/pris. Jag har haft ögonen på telefoner med pop-upp kamera då skärmen är "prickfri".

    Jag har varit sugen på att skaffa One Plus 7T pro eller McLaren version. Jag har hört att Huawei telefoner är det bästa man kan få på marknaden idag, men det stör mig att deras topp flaggship telefoner saknar pop-upp kamera.

    Vad tycker ni? Ska jag hålla ut och vänta på något revolutionerande till hösten eller våren? Eller kommer vi inte se något stor (35-50%) prestanda ökning nästa generation? S7 Egde är min andra smartphone som jag äger och jag är kanske för kräsen då jag har ej fallit för någon ny telefon idag!
     
  2. Zurvan

    Zurvan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    28
    Edit

    Poco f2 pro verkar också mycket intressant. :)

    Kom på att jag skulle vilja ha 90Hz eller 120 HZ skärm då blir det inte många att välja mellan :(
     
    Last edited: 9 jul 2020
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Jag har en S7 jag med men siktar på en Note 10 Lite nu (saknar min gamla Note 4) eftersom jag saknar funktionerna som man får med en stylus men jag bryr mig inte alls om selfie-kamera...
     
    Zurvan och utor gillar detta.
  4. rince0r

    rince0r Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2013
    Inlägg:
    546
    Mottagna gillanden:
    773
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Är det 90+ hz i kombination med pop-up har du inte annat än Oneplus 7 Pro och 7T Pro att välja mellan. :)
     
    bernard, Zurvan, tooobe och 1 annan gillar detta.
  5. Zurvan

    Zurvan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    28
    Hmm, jag är teknik nörd på ett speciellt sätt. Jag måste bli nöjd med produkten. S7 Edge var på min tid 2016, det bästa telefonen du kunde få på marknaden tror jag. Ända till 2018 möjligtvis höll den sig på toppen. Batteriet var revolutionerande och klarade faktiskt en hel dag utan problem. Jag känner mig ganska missnöjd med Samsung, tycker de inte gör lika bra telefoner som förut gällande pris/prestanda.


    Mjoo, men jag ska hålla ut till hösten iaf. Har du någon inblick gällande prestanda ökningen? Har det varit några revolutionerande prestanda ökningar mellan 2019-2020?? Jag menar om 2020 telefoner har bättre prestanda med 30-40 % eller mer än 2019 telefoner? För om jag minns rätt så var S7 Edge cirka 30-40 % bättre än S6...
     
    bernard gillar detta.
  6. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Köp s10+ Note eller den nya Sony Xperia 1 II
     
    Zurvan gillar detta.
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Kan det bero på vilket chipset de utrustar mobilerna med? Deras eget Exynos är enligt väldigt många betydligt mycket sämre än Qualcomms Snapdragon och de flesta av Samsungs mobiler som säljs här är utrustade med Exynos...

    Note 10 Lite är så vitt jag vet bestyckad med Snapdragon så den känns extra prisvärd av det skälet annars får man köpa en Samsung via nätet för att slippa Exynos...
     
    Zurvan gillar detta.
  8. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    Du blandar ihop den med S10 Lite som kör Snapdragon 855 medan Note 10 Lite kör samma SoC som Galaxy S9 (Exynos 9810).
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Aj då, tack för info.
     
  10. Zurvan

    Zurvan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    28
    Jag är sugen mer på bättre telefoner än de. Vet att kinesiska företag gör nu bättre telefoner pris/prestanda och kvalitén är minst lika bra om ej bättre!
     
  11. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Samsung S10 Lite är det bästa du kan få för pengarna om du vill ha en "S" för under 6K. Kommer väl hålla lika länge som S7 Edge. Designen kanske i tillfaller smaken om du är van med rundade kanter?
     
    Zurvan och Heleg gillar detta.
  12. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Ja, sanning med modifikation. Prestandan & pris är bättre. Utom Kameran, där är dom långt efter. Displayen och ljudet brukar inte vara i samma klass som samsung och iPhone heller. Men allt med snapdragon i flyter på riktigt riktigt riktigt bra!
     
    Zurvan gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Är det inte akut så blir hösten intressant. Närmast OnePlus Nord.
    Sen Pixel 4a och Nokia 8.3.

    Möjligen en Sony Xperia 5 Mark II om Sony följer tidigare lanseringscykel.

    Sen är oftast BlackFriday eller Blackweek en väldigt bra tid att köpa ny mobil:
    Black Friday 2020 Erbjudande i Sverige - Black Week

    Då får man ofta bäst pris på flaggskepp som har lanserats under året.
     
    Zurvan gillar detta.
  14. Zurvan

    Zurvan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    28
    Vi får se vad som händer som sagt, kommer jobba nästa vecka. Klarar inte mobilen sig en hel dag blir jag tvungen att införskaffa en Poco F2 PRO det bästa pris/prestanda mobilen, enligt vad jag har sett! Man kan köpa den för ca 4000 kr på amazon.de, ha den i cirka 6-10 månader och sedan sälja den pga ny arkitektur teknik nästa år!

    Enligt källan nedanför betonas det att Qualcomm ska släppa sin 5nm SNAPDRAGON 875G krets vilket kommer enligt källan öka prestandan rejält (HOPPAS på minst 30-50 %), exakt denna stora generationshopp som jag alltid älskar att gå över till efter flera år när tekniken för mig känns segare!



    View: https://youtu.be/e4bl71d266w?t=195


    Poco https://www.amazon.de/dp/B088GQ7Y69/?tag=oid02-21
     
  15. Zurvan

    Zurvan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    28
    Igår natt dog min kamera tydligen! Så kameran fungerar inte, nu har även ett utav volym knappen gått bort. Jag ska blir tvungen beställa en Poco F2 Pro. Om ingen annan har bättre förslag för 4000-5000 kr amazon.de! :)

    Eller fan ska man köpa begagnat? Men vad slår Poco F2 Pros Snapdragon 865 för 4000-4500 kr? :)
     
    Last edited: 19 jul 2020
  16. m4gnify

    m4gnify Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om det är det viktigaste så nog inget! Själv har jag problem med begagnat pga t.ex batteri är sämre på äldre enheter osv. Är också ute efter en ny telefon. Hade siktat in mig på OP Nord, men har ångrat mig efter att faktiskt ha sett hur den blev. Enda jag ogillar med Poco F2 är 60Hz skärmen och ingen OIS.
     
    Zurvan gillar detta.
  17. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 830
    Mottagna gillanden:
    1 912
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Hade inte köpt begagnat, Poco F2 Pro är överlägsen i din priskategori.
     
    Zurvan gillar detta.
  18. Zurvan

    Zurvan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    28
    Tack för ditt inlägg. Jag köpte min Poco F2 Pro för cirka 4300 kr för 2 veckor sedan. Vilken jävla grym telefon och allt fungerar så bra. Älskar batteritiden och Snapdragon 865 är bara WOW.

    Jag köpte Poco i nöd, så det är ingen telefon jag blivit "kär". Finns en risk att inhandlar nytt nästa år med bättre kamera och skärm (120+ Hz).
     
    m4gnify, Millwad och bernard gillar detta.
  19. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 830
    Mottagna gillanden:
    1 912
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Det är ju det som är det knepiga, man köper en mobil som håller toppklass men som bara på några månader blir utdaterad och nya funktioner och än bättre prestanda kommer och lockar.

    Just därför det inte är värt att lägga 10 000 kr på en androidlur då det även från tillverkarnas håll brister med stopp på uppdateringar och så vidare. Du gjorde ju i alla ett riktigt bra val. :)
     
  20. Zurvan

    Zurvan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    28
    Men jag fungerar inte så. När jag blir kär i en telefon så håller jag den kvar tills den slutar fungera. Under senaste 7 åren har jag ägt enbart två smartphones (idag tredje). En Galaxy S3 och en Galaxy S7 Edge. Min S3 fungerade superbra år 2016. Jag köpte S7 edge för att jag blev kär i telefonen, ny chipset arkitektur med bra batteritid + det var enbart note som var bättre mobil än S7 edge. Mobil höll sig och håller fortfarande bra STANDARD än idag. Jag skulle inte bytt ut S7 Edge om den ej hade gått sönder. Jag håller med att telefonerna har blivit för dyra men jag tillhör inte den skaran som byter telefon varje sjätte månad eller 1 år etc!
     
    nexus^6, Kristy, Heleg och 1 annan gillar detta.