S9 / S9+ / P20 Pro

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av TobiasE, 14 nov 2018.

  1. TobiasE

    TobiasE Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Halloj, hoppas kunna få lite hjälp från er kunniga ;), och det snabbt då jag tänkte beställa en ny lur idag.

    Har tidigare kört primärt iOS och då använt allt från iPhone 3 upp till X, gillar nog bäst storleken på iPhone 8 vilken ger mig möjlighet att nå hela skärmen utan att flytta på handen/telefonen, jag har även uppskattat QI laddning men saknat 3,5mm uttag.

    Använder inte telefonen för spel utan samtal, meddelanden, spotify, ibland lite bilder med kameran och ibland lite netflix

    Väljer som sagt mellan S9 / S9+ och P20 Pro och har tänkt enligt nedan....

    S9: Är den telefon som igentligen har "rätt" storlek för mig. Men jag blir skrämd av allt jag läser om den kassa batteritiden, är den verkligen så dålig !?
    + Rätt storlek
    + Qi
    + 3,5mm hörlursanslutning
    +/- Samsung Pay - läser mycket gott om det men har inte provat
    + Ant+ Har mycket Garmin tillbehör som pratar Ant+ kanske är använd
    - Batteri ?

    S9+: Har alla funktioner som S9
    + Qi
    + 3,5mm hörlursanslutning
    + Något bättre kamera?
    + Mera RAM - gör det verkligen någon skillnad?

    +/- Samsung Pay - läser mycket gott om det men har inte provat
    + Ant+ Har mycket Garmin tillbehör som pratar Ant+ kanske är använd
    - Batteri ?

    P20 Pro: Verkar ha en fin kamera, känns lite för stor men mest "bang for the buck"
    + Bra kamera
    - Storlek
    - Ingen Qi


    Så..... Känns som egentligen mest "rätt" för mig med tanker på storlek men..... kan inte släppa om det är tokigt att välja just den då batteriproblemen verkar vara stora. Shooot
     
  2. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Tittar på vanliga P20? Samma storlek som S9.
     
  3. TobiasE

    TobiasE Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja jag kikade lite på den, Har tidigare kört P10 och det är väl oxå en del i att det vore kul o testa något nytt. När jag körde P10 Pro´n hade jag en del problem med notiser som inte fungerade vilket störde mig mycket.
     
  4. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Gjorde en lite guide i Mate 20 Pro delen, gäller för P20 också.

    Problem med notiser?
     
  5. TobiasE

    TobiasE Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Toppen med guide, kommer ihåg att jag provade "allt" då jag hade den men inget rådde bot på problemet.
     
    Last edited: 14 nov 2018
  6. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Skulle försöka vänta till nästa år.s10 presenteras nog i februari och huawei p30 kring mars. S9 battertid är inte så rolig och sen är frågan om det blir fler systemuppdateringar efter pie som kommer kring feb.
     
  7. setras

    setras Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    77
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    ROM:
    Original
    Info:
    Svart 128gb.
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Original
    Info:
    Svart 128gb.
    Platta:
    iPad 10.2, 7th gen.
    Gick precis som dig från iPhone till Android när jag köpte P20 Pro för snart en månad sedan. Har du inte testat telefonerna innan så rekommenderar jag dig att göra det. Självklart är det ju tycke och smak som styr men det finns mycket med min P20 Pro som jag tycker är rent ut sagt kasst när man jämför med iPhone X som var den sista telefonen jag hade innan. Önskar att jag hade testat den mer "ordentligt" innan jag bestämde mig för ett köp.
     
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Kan ju vara av intresse vad som är kass?
     
  9. setras

    setras Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    77
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    ROM:
    Original
    Info:
    Svart 128gb.
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Original
    Info:
    Svart 128gb.
    Platta:
    iPad 10.2, 7th gen.
    Sant, tänkte inte riktigt på det, skyller på koffeinbrist ;)

    - Aviseringar och inställningar för dessa är ett jytter i Emui jämfört med i iOS.
    - Att inte kunna välja separata ljud för sms och andra notiser är något som stör mig, vet att det förmodligen fixas i Android 9.0 dock.
    - Telefonen känns väldigt bred motför X:en och 6/7/8, är man van vid att nå hela med en hand så blir det ett problem, och funktionen för att få "miniskärm" funkar i mitt tycke sämre än iOS variant samt kan vara svårt att komma åt.
    - Kameran. Den är inte i närheten av X:ens när det gäller att enkelt ta bra bilder med "point and shoot", jag upplever att bilderna överarbetas och slätas ut, trots att man stänger av både Master AI och försköningsläget i porträtt. Ta bilder på objekt/personer i rörelse ger oftast suddiga bilder. Har sett jättefina bilder tagna av dom som kör i Pro-läge och efterarbetar bilderna själva men det är inget jag tror gemene man orkar hålla på med, i alla fall inte jag.

    På plussidan så är det annars en sjukt snabb telefon där skärmen är helt fantastisk och jag har aldrig upplevt en snabbare upplåsning än med P20 Pros fingeravtrycksläsare.
    Ansiktsigenkänningen funkar också förvånansvärt bra, även i dunkelt ljus.
    Kamerans bilder tagna i mörker och/eller med nattläge blir oftast riktigt fina.
     
  10. Samsungare

    Samsungare Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Har S9an. Batteriet är sämre än sämst. gjorde ett batteri test idag mot min 2 år gamla s7a.. S9an vann med 15 minuter.. Tragiskt deluxe...
     
  11. Samsungare

    Samsungare Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    Köp Huawei säger jag bara.. bror min har p20 pro och den är oslagbar mot s9an med i stort sett samma vikt