S9+ Satt i skiten (jailbreak/brick/whatever nedgradera från skit OneUI)

Diskussion i 'Galaxy S9+' startad av ScreamingEagle, 7 maj 2019.

  1. ScreamingEagle

    ScreamingEagle Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Tjena grabbar,

    Har idag satt mig i skiten.

    Ska försöka sammanfatta förfarandet från början:

    För x antal veckor sedan - när nya OneUI updateringen kom, så accepterade jag den, ovetandes om att den skulle ändra funktionalitet och faktiskt förstöra för mig.

    Jag blev riktigt trött på att jag inte hittade massa funktioner, googlade snabbt om Photo editor PRO som numera var borta.
    Hittar enl. förväntan massor med sidor där folk klagar på nya uppdateringen, framförallt att bild och video-editeringen har blivit såpass förändrad och även att de har tagit bort massa funktioner som var jätte bra.

    Jag började kolla på alternativ att nedgradera telefonen (har inte sysslat med sånt här sedan iphone 2/3G - alltså 10-15 år sedan)

    Vilket jag med Odin v3.13.1 lyckades att göra.
    Problemet var att det gick inte att hämta en svensk rom snabbt utan när jag väl fick tag i den mjukvara som jag ville (bara en tidigare, typ 8 oreo eller vad det är) så fick jag till det.

    Jag lyckades nedgradera telefonen och allting var frid och fröjd (förutom att det kom upp en 3- Logga numera samt att det stod UK vilket det tidigare inte har gjort i min telefon vid omstarter)

    Idag, har jag varit trött på att den vill tvinga på update - så jag googlade igen gällande photo editor pro - och tydligen ska den finnas inmatad i galleriet eller nånting liknande, jag läser patchnotes för att se om det stämmer - även där står det "Photo editor pro nu i galleriet" -

    OK tänker jag, testar att uppdatera igen då så får vi se, kanske är jag som börjar bli gammal gubbe och inte hittar.

    Nä - självklart finns inte funktionaliteten som jag vill ha och direkt bestämmer jag mig för att nedgrader..Därifrån börjar allt knasa.

    Jag har testat olika "ROMS" eller vad det är man laddar ner, firmware från SAMMOBILE osv - tillslut betalade jag tom prenumeration där så att jag snabbt kan ladda ner firmwaren jag vill ha (tidigare var jag otålig för att hämta därifrån då de sänker din bredbandsbredd om du inte är premium user) - hittade lösningen som jag tidigare tala om, vilket påtalade sig vara en svensk firmware men var 3 från UK. ingen fara med det egentligen men nu, kan jag inte under några omständigheter rerolla.

    Telefonen startar om och loopar i omstart, försöker jag köra safe mode så gör den samma sak, något skitsnabbt error om att den inte kan mounta saker. Jag lyckades på nåt vis fixa det, och kom in i safe mode vid nåt tillfälle idag under dagen, jag gjorde reset och factorywipe i hopp om att jag kommer kunna nedgradera till svensk 8.0 ändå men nej.

    Odin fastnar på boot.img - i telefonen så får jag felet ;

    kernel rev check fail device 3 binary 2

    Nu har jag fan suttit i flera timmar med detta, försöker hitta svar på nätet men det är för mycket termer och grejer jag inte riktigt förstår mig på, finns det någon snäll själ som snälla kan assistera mig i frågan?

    Tack

    Mvh dålig datortekniker.
     
  2. ScreamingEagle

    ScreamingEagle Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Ok, hittade en firmware som fungerade, det var alltså som jag förstått det, samma modell eller nyare (nånting, bootloader?) som behövs.

    Denna räddade mig - G965FXXS3CSD1 - Galaxy S9+ SM-G965F HTS Sweden (Tre)


    Frågan är - Nu tror jag ordinarie fel kvarstår, vågar/kan man nedgradera sig härifrån?
     
  3. ScreamingEagle

    ScreamingEagle Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Dåligt , man trodde att det här var rätt forum att ställa frågan i....