Tips: Så får man en Galaxy S3 wlan att fungera med telia smart Thomson router

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av samsungjonas, 6 sept 2012.

  1. samsungjonas

    samsungjonas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanske hör hemma hos Telias forum, men jag skriver några rader här. Ta bort tråden ifall den anses felaktigt postad.

    Med Thomsons router som gud glömde från Telia med fiber (och säkert ADSL) så slutar internetuppkopplingen att fungera med Samsung Galaxy S3 koppad med WLAN. Gäller ej övrig WLAN utrustning eller trådad utrusning såsom Dell laptop som fungerar bra.

    Lösning: Koppla ytterligare en WLAN router med EGEN DHCP server och kör samsungen via den.

    Beskrivning: Thomson router blockar port 80 för telefonens IP adress mot internet inom ca 24 timmar. inom det interna nätverket är trafiken EJ blockerad (kommer alltså åt allting internt, t.ex. min interna webserver). Endast omstart av router löser problemet, alternativt att man manuellt byter IP adress på telefonen löser också problemet i ytterligare upp till 24h. Inget av alternativen är trevligt. Även om man kör telefonen via en annan router som saknar DHCP server uppkommer problemet.. Mycket märkligt. Alla brandväggar osv är avslaget i Thomson router .Inget löser problemet.

    Vidare är det ingen höjdare att köra TV'n via Thomson router. Måste starta om routern med jämna mellanrum. Plugga in TV-boxen i Fiberkonvertern port två istället så fungerar TV'n felfritt.

    Övrig utrustning kopplad via tråd eller wlan går utmärkt genom thomsonroutern som är så dålig så det är pinsamt. Nu fungar allt dock kanon!

    Telia borde testa sin utrustning. Tips: Inför ett felrapporteringssystem och beta systematiskt av alla buggar tills routern fungerar. Enkelt. Kostar några tusen timmar, men det är bara kul!
     
  2. Stekflott

    Stekflott Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER



    Det tycker jag är konstigt, jag har inte upplevt att uppkopplingen har slutat att fungera med min S3 uppkopplad mot en gateway. Inte heller att tvn fungerar dåligt när den är inkopplad i thomsonen. Du har säkert bara en kass gateway, få den utbytt.

    Speciellt när du skriver "Vidare är det ingen höjdare att köra TV'n via Thomson router. Måste starta om routern med jämna mellanrum" så lutar det bara åt att du har en kass thomson.
     
  3. samsungjonas

    samsungjonas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har hittat fler som haft samma problem i olika forum både med routern och särskilt i kombination med samsungen, så jag är inte helt ensam, men visst kan det vara så att jag har ett dåligt exemplar.
     
  4. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Det första jag gjorde när jag fick den skräproutern när jag fixade VDSL var att brygga eländet och köra med min gamla router. Det var inte bara wlan som strulade utan det mesta.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  5. wångö

    wångö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2009
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    jag har aldrig heller haft några problem. bara pluggat in routern i väggen när jag fick den. Jag kör allting via wlan även tvn o det har aldrig strulat!
     
  6. dunderbusen

    dunderbusen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB
    Samma här. Den "nya" svarta stående routern från Telia fungerar klockrent. Två SGS3, två Sony Vaio laptop och två digitalbox som går trådlöst plus tre Sonos system. Inget som ballar ur!

    Den gamla Dlink dir-855 lirade fint med Telias fiber.
     
  7. Pekz0r

    Pekz0r Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag verkar ha exakt samma problem. Jag kommer inte ut på internet med min S3, men jag kommer åt enheter i det lokala nätverket. Jag verkar även ha ungefär samma problem med TVn. Vidare har jag också problem med datorerna då och då. Jag kommer inte ut på internet och det visas som ansluten till wlan men internetåtkomst saknas. Jag har dock inte haft tid att testa så många åtgärder som du. Jag hade en tekniker här hemma för någon vecka sen och han sa att jag skulle testa att byta modemet/routern. Jag har dock ADSL.

    Jag får nog ta tag i detta nu i helgen och ringa felia om jag inte kan fixa det själv.

    Skickat från min S3:a med Tapatalk
     
  8. dunderbusen

    dunderbusen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB
    Kan Telia skicka en ny router till dig?
     
  9. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Såhär fick jag sunk thomphson modemet från Felia att funka med min S3.
    Meny>inställningar>wifi
    Klickar på telia-gatewaybladdibladda
    Matar in nätverksnyckeln som står bak på modemet
    Klickar "Spara"
    Klart att surfa....
     
  10. Stromma

    Stromma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Precis som mjodroid är allt jag behöver göra att söka av nätverket och sedan logga in en gång. Fungerar klockrent för mig.

    // Strömma

    Skickat digitalt nutidens forum via en applikation avsedd för ändamålet, och från en telefon som klarar det på 2000-talet av vilket märke som helst, av en användare som har skostorlek 42...
     
  11. lmoberg

    lmoberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Gateway:en hos morsan krånglar eller om det är min S3:a och Nexus 7:a det är fel på. För titt som tätt står att det autentisering fel så får man trycka på anslut för att den ska gå på wifi igen.
    Det händer bara med mina två prylar men inte med morsans dator, telefon eller platta.

    Varför blir det så?