SAAB begärt i konkurs. Vad tycker ni?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 19 dec 2011.

1. Droid113

Droid113 Guest

Oh schnap! :(

2. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Ligger mycket i det. Har en kompis vars far var rätt högt uppsatt på Saab och han var inte glad i GM. Var mkt förluster som skrevs över på Saab och saker de hyrde från GM till överpris.

3. Fakka-ur

Fakka-ur Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

GM gjorde det ingen ville, bli delägare då det begav sig senaste gången. Sen nu efter denna müller svängen är det ju givet att GM vill ha kvar tekniken hellre än att låta korea eller asien över huvud taget lägger vantarna på den. SAAB har ju görfan inte tillverkat bilar med en botyomline som slutat på plus på styvt 25 år, i mina ögon är det anmärkningsvärt att folk ens bryr sig längre. IMO bode den ha gått ur tiden för länge sedan. No harm no foul.

Sent from my Nokia 8310 using Tapatalk.

4. Fakka-ur

Fakka-ur Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Amen! Fattar inte hur staten eller någon annan kan vilja pumpa on så förbannat mycke pengar i något som på snudd på hela sin existens inte genererat en zikin tillbaka. Synd om de stackarna som jobba(r)(de) där men det kan ju knappast vara kärnfysik att klura ut att det går åt fanders för ett sådant företag förr eller senare.

Sent from my Nokia 8310 using Tapatalk.

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Läs lite tidigare poster, att Saab bara gick back stämmer inte. GM flyttade inkomster till sina andra bolag och gav Saab utgifter lite simpelt sagt.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

6. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Lite svårare för t.ex folk som min mamma som typ, spenderat 25-30 år på SAAB, och som aldrig skrivit CV, och som är 8-9 år ifrån pensionen... Med dagens arbetsmarknad, så vettefan om hon kommer ut i jobb igen..

7. hablam

hablam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

förstår inte alls vad du menade med den bilden? om du menar att det är synd att den bilen försvinner så e jag ganska lugn. ok bilen ser ok ut men för den pengen den kostar? då köper jag hellre en BMW 5 serie alt nåogn Audi/mercedes. har även provkört den å blev inte imponerad någonstans tyvärr.. bilen kastades fram i ett akut försök att kunna överleva.

8. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Nu är du ju inte speciellt insatt vilket märks rätt tydligt på det du skriver.
    För det första så hade GM inte ägt Saab som hel eller delägare i en bra bit över 20 års tid om dom inte tjänat pengar på det. GM idkar ingen välgörenhet vilket dom visat rätt tydligt i de senaste turerna. Dom ser om sitt hus och gör vad dom kan för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Saab har bland annat tillverkat växellådor åt en stor del av GM. Dessa har de fått mindre betalt för än vad det har fått betala för den sketna lilla styrenheten som kontrollerar blinkers. Får du ihop den matten så kan jag mer eller mindre garantera dig ett Nobelpris i ekonomi. För bara materialkostnaden på en växellåda överskrider vida vad det kostar att ta fram och producera en styrenhet. Lägg på detta utvecklingskostnader och tillverkninskostnader i form av maskiner och personal för växellådorna så ser du nog själv det orimliga i det hela.

Orsaken till att GM gjort detta har till stor del berott på det faktum att vi i Sverige får göra något som kallas "förlustavdrag" vilket innebär att GM sparar enorma mängder pengar på att placera sina förluster i just Saab. Rätt eller fel kan ju diskuteras då det trots allt skapat en del arbetstillfällen både vad det gäller Saab som biltillverkare men även hos underleverantörer runt om i landet, genom vilka staten dragit in en större mängd skattepengar än vad de förlorar genom förlustavdraget.

Under en stor del av 2000-talet så gick alla pengar för sålda bilar i Storbritannien och USA rätt in i GM i dessa länder medans Saab stod där med kostnader för material, tillverkning, frakt m.m utan att få en krona betalt.

Hade Sverige däremot haft en vinstskatt som kunde matcha eller tom slå övriga Europa och även USA för den delen så hade GM gjort det motsatta och överbetalat Saab för de bilar de sålde för att kunna lägga så stor del av vinsten som möjligt i Sverige. Och då hade läget varit någonting helt annorlunda.

Så med risk för att bli lite politisk så bär de som skrikit mest under hela den här tiden (Socialdemokraterna och LO) en stor del av ansvaret då de varit vid makten under större delen av den tid som GM helt eller delvis ägt Saab och de hade kunnat skapa ett bättre företagsklimat under den tiden och därmed kanske med betoning på KANSKE kunnat räddat Saab ur den sits de nu sitter i.

Sedan så har och ställer jag mig fortfarande frågan: Om nu LO tror så blint på Saab och deras framtid som dom via press velat ge sken av, varför använder dom då inte en liten del av den strejkkassa som de sitter på och köper företaget själva istället för att vilja investera miljarder och åter miljarder av skattepengar likt vad som gjordes vid varvskrisen? Jo antagligen har de själva insett att Saabs förtroendekapital är förbrukat till stor del och vill istället ta tillfället i akt att röstfiska inför kommande val.

Därmed inte sagt att nuvarande regering inte kunde gjort mer för det hade de garanterat kunnat göra med facit i hand. De hade garanterat kunnat vara mer aggresiva både mot GM när det gällde andra intressenter som bevisligen fanns med från början(frånsett Koeningsegg som bevisligen såg det som en PR kupp) men även mot Muller när det gällde att ha en långvarig finansiering som verkligen höll, för att lite på en finansiär som GM redan från början sagt blankt nej till är ju bevisligen inte det smartaste man kan göra.

9. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 339
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Bor i Trollhättan och halva min släkt jobbar (jobbade) på saab, dock inte någon i min familj. Tror det blir tufft att bo i den här staden nu...

10. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    När jag tar ett jobb, vad det än må vara, m å s t e jag vara i beredskap 24 timmar om dygnet att jobbet kan försvinna. Företaget gå omkull, att jag blir sparkad, eller att jag blir långtidssjukskriven eller annat smått och gott. Det måste jag ha i beräkningarna när jag söker ett jobb och fastnar där.
    Närsomhelst kan skiten ta slut.
    Gör jag inte det, så har jag nog ganska så svårt att röra på mig här i livet. Men det är jag.

Att jag måndagen den 10 maj 1993 fick sparken från SAAB var det absolut bästa som hänt mig. Möjligheterna öppnades och jag fick ett drömliv jag bara kunde fantisera om när jag bodde i THN. 25 år i den skitstaden räckte för mig. Aldrig mer!

11. hablam

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

sen är du en som blindt stirrar dig in på att GM bara gjort fel. Även GM har haft svåra år och jag slår vad om att om GM inte köpte upp SAAB så hade SAAB kursat för länge sen! GM köpte ju trots allt upp SAAB för att det gick dåligt för dom.

12. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag vet inte hur många nypor, deciliter, liter eller hela lastbilslass med salt man ska ta aftonbladet, men enligt dem så kan (läs: kan) det kinesiska företaget Youngman vara Saabs räddning. Tydligen är de på väg till Trollhättan för att köpa Saab, och vad är deras baktanke/anledning? Tekniken.

De tänker köpa Saab | Nyheter | Aftonbladet

13. Gadget

Gadget Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vad jag menade med bilden? Ja om du inte ser att det är snygg design så blir jag rädd för vilka bilar du investerar i. Jag tycker det är tråkigt att variationen blir mindre. Typ som om HTC skulle konka nu, jag köper inte och kommer förmodligen aldrig köpa HTC men hur kul skulle det vara om det bara fanns iPhone och Samsung att välja mellan? Dessutom är SAAB svenskt, och det är lite stolthet som går i kras hos många svenskar iochmed SAABs fall.

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Fabriken och dess utrustning har jag hört ska vara väldigt modern och bra. Sedan givetvis teknik och eventuellt ingenjörerna.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

15. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag tycker SAAB-bilar är rätt fula.

16. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Inte förvånande. Detta var det enda GM ville hela tiden.
    Att Victor kämpade ska han ha heder för, men att tro att han skulle kunna övertala GM har alltid varit lönlöst.

Hade kineserna fått köpa SAAB kunde mycket kul ha hänt. På utsidan är de rätt snygga, men invändigt ser de förjävliga ut.
    Kineserna hade troligtvis haft vett nog att spara utsidan och riva ut skiten där inne.

17. Gadget

Gadget Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Generellt är dom fula ja, men inte den modellen.

18. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Nu har du nog fått det om bakfoten. Detta var ett svar gällande att Saab inte tjänat några pengar och en förklaring till varför deras siffror sett ut som de gjort.

Skriver i mitt första inlägg även att man inte kan beskylla GM för allt. De har trots allt bygg upp en av Europas modernaste bilfabriker i lilla Trollhättan och mycket tack vare det som Saab under glansdagarna i början mitten av 2000-talet kunde tillverka så många bilar som de gjorde på den förhållandevis lilla personalstyrka de hade.

Sedan så har GM skött större delen av utvecklingsarbetet i Trollhättan även gällande deras andra märken som Opel m.fl. vilket tyder på att Saabs ingenjörer har haft ett ganska gott rykte inom GM sfären.

Sedan så blev ju GM mer eller mindre tvingade att göra sig av med bland annat Saab på ett eller annat sätt av USAs regering när de blev tvingande att söka hjälp för att undvika att hela koncernen gick i konkurs. Och då är det svårt att motivera varför de skulle behålla det bolag som officiellt gjort stora förluster under en lång tid.

Sent from my SE Xperia arc using Tapatalk

19. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Saab kommer iom konkursen inte återuppstå som bilmärke om jag förstått det hela rätt eftersom det har någonting med rättigheterna till varumärket som inte ägdes av Saab Automobil.

Däremot så är nog kineserna väldigt intresserade av den nya Phenix plattformen som skulle ligga som grund för nya 9-3. Sedan så finns en av Europas modernaste bilfabriker i Trollhättan, men tveksam till om det kommer tillverkas bilar där i framtiden eftersom det finns en stor överkapacitet totalt sett i världen när det gäller bilproduktion.

Möjligtvis kan de ha ett intresse i att köpa Saabs utvecklingsavdelning och deras ingenjörer för att få hjälp med att utveckla nya bilmodeller av dom.

Sent from my SE Xperia arc using Tapatalk

20. hablam

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

saken är den att bilen känns inte klar. den känns halvdan. sen att det fattas en hel del motorer tycker jag e synd. det finns för lite å välja på för att bilen ska kunna bli värd ett grund pris på runt 400.000. det är så sjukt många små detaljer som bara är fel på hela bilen. sen att dom inte ens gjorde en ny bottenplatta utan lånade den från insigna gör ju att den inte blir så speciell heller. jag håller med om att den ser okey ut. men den är inget speciellt. fast det är alltid klart att nått som är fint i någons ögon ser förjävligt ut i andras:)