Fråga: Säkerhet på en android

Diskussion i 'Allmänt' startad av Mint, 14 dec 2018.

  1. Mint

    Mint Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2012
    Inlägg:
    537
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Hej tänkte höra lite hur säker en android telefon är?

    Man har ju tex bank,person uppgifter, koder osv

    Har en xz3 med novembers säkerhetspatch, är en pixel telefon med decembers uppdatering mycket säkrare? Eller säg en iphone

    Är det nått man behöver bry sig om?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 820
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För oss vanliga medborgare så skulle jag säga nej. Det är iallafall inget jag bryr mig om. T.ex. så har min telefon (dock pga att jag valt att inte uppgradera till Android Oreo) september 2017 i säkerhetspatchnivå
     
  3. snajd

    snajd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Kristy gillar detta.
  4. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    911
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Be aware of fake banking app available on @GooglePlay
    .

    Malware targets Android users from #Turkey

    It steals login credentials and bypasses SMS 2FA.

    #Tip: Poor app description and small number of installs.
    Kudos @metininsayfasi
     
  5. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    911
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Eller kolla upp e-post adressen till utveckling av app ni laddar

    Google play Store har play protect inbyggt och söker av appar som laddas ned
     
    Last edited by a moderator: 14 dec 2018
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    De flesta enheter med Android är numera krypterade per default så bara man har ett skärmlås så har man ett bra skydd mot de flesta.

    Hur lagrar du dessa uppgifter som du vill skydda?
    Banken är ju så säker som den app du använder. Vanligtvis så ligger inget på mobilen utan du loggar in via BankID på banken och hanterar allt där. Så det krävs att någon kan koden till ditt BankID för att komma åt något i banken.
    Koder lagrar du väl inte i klartext i anteckningar utan i någon kod/lösenordshanterare som krypterar allt?
    Personuppgifter? I Sverige är de flesta personuppgifter publika och kan hittas via flera olika tjänster på nätet. Är det någon särskilt personuppgift du anser vara extra känslig?

    Jobbigare är om någon får kontroll över din Gmail, Google Drive och andra tjänster som inte kräver inloggning varje gång man använder dem. De skyddar man primärt genom att ha skärmlås på mobilen och en plan för hur man gör om man blir av med telefonen, dvs. lösenordsbyte och wipe av mobil.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 408
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    använd lösenhords hanterare, använd två stegs autentisering, ge inte mer permissions än vad appar behöver.

    Did google konto kan du skydda med https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.authenticator2

    då aktiverar du två stegs autentisering vilket gör det betydligt svårare att ta över ditt google konto och få tillgång till all din moln data osv.

    Vid val av lösenords hanterare så rekommenderar säkerhets experter att de inte är molnbaserade, utan att dom sparas lokalt. När vi pratar om lösenord har de sedan länge rekommenderas att man ska konstiga tecken i lösenordet, men hackare nu förtiden säger att det är längden på lösenordet som är det viktiga, ju längre desto bättre, många hackare som brute forcar sätter en vad dom anser vara en "rimlig" gräns på hur många tecken lösenordet har, de vet att de flesta inte har ett lösenord med än tex 12 tecken.
    Varje extra tecken tar extremt mkt längre tid att knäcka.

    013| Passwords: A Hacker's Take On Cracking & Protecting Your Creds Cyber Security Sauna podcast

    Appar som virus total är bra att ha för att gå igenom telefonen ibland efter skadlig kod.

    Jag rekommenderar Adguard, de är ett filter som filterar hela din internet uppkoppling finns även filter här för sidor som har skadlig kod, även om namnet antyder att den blockerar annonser så blockerar den också malware och även trackers som spårar dig via dina kakor.

    Hade personligen önskat att de fanns något bättre real tids översikt över systemet som typ task manager i windows, det kanske finns via 3e parts appar jag vet inte... men man skulle gärna vilja veta vad som händer i bakgrunden vilka processor som är aktiva osv.

    Det finns mycket "false flag" appar via android apparna som ofta har med sig komponenter som agerar mkt likt malmware/spyware, då deras funktion ofta är att samla in data och skicka till 3e parts serverar.

    Bryr man sig om privatlivet måste man vara redo att göra avkall på bekvämligheten det är mkt få personer redo att göra, jag personligen orkar inte , jag använder tex google photos som igentligen är ett självmord på privatlivet.

    Men ja aktievera två stegs atutenisering på ditt google konto, och kolla även ibland då och då på ditt google konto vilka enheter som är kopplade dina konton.