Säkerhets uppdateringar hur viktigt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av snyft, 31 mar 2020.

  1. snyft

    snyft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    35
    Om jag 99% besöker samma 15 hemsidor och 99% använder samma appar hur viktigt är det med säkerhets uppdateringar?

    Har inte hört något om hackade Android telefoner men jag är inte insatt.

    Självklart installerar jag de om jag kan men om det inte finns (typ gammal telefon med ingen support) är det något att oroa sig för?
     
  2. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 513
    Mottagna gillanden:
    2 774

    MINA ENHETER

    Jag själv har ingen oro, föredrar ju att få uppdateringar men samtidigt vet vi ju inte vad uppdateringarna skyddar oss mot? Finns säkert nån sida som visar det men i mobilen står det ju bara "säkerhetsuppdatering "?
     
  3. snyft

    snyft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    35
    Jag har ingen oro heller. Men det kanske är fel haha.
     
  4. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 513
    Mottagna gillanden:
    2 774

    MINA ENHETER

    Känner inte till en endaste människa som råkat ut får nåt under alla år smartphones har funnits.
    Oron är på 0
     
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    För oss dödliga som inte tar något att dölja för vare sig staten eller andra aktörer som kan vara intresserad av den data som finns på din telefon, så är det förstås inte lika viktigt.

    Däremot så tycker jag inte att man ska helt bortse från att täppa igen hål i våra telefoner då det faktiskt har hänt att skadlig kod har nått ut till vanliga användare via reklamnät som används t.ex av Aftonbladet och liknande Svenne-tjänster, som ju faktiskt kan resultera i att du exponerar lösenord och annat om de lyckas installera keylogger-tjänst genom sårbarhetern för att t.ex sälja dina inloggningsuppgifter på svarta marknaden. Med tanke på att alla svenska banker använder BankID så är vi lite säkrare här i Sverige än t.ex i USA och andra länder.
     
    N6290 gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Vi vet inte exakt vilka säkerhetsbrister som finns där ute, typ "zero-day vulnerabilities" som sprids på svarta marknaden eller som underrättelsetjänster byter med varandra. Men bara de senaste åren har flera stora sårbarheter upptäckts och blivit offentliga, som drabbats miljontals enheter och användare. De kända och dokumenterade sårbarheterna är illa nog, och utsätter i högre grad äldre telefoner för risk, eftersom dessa sällan blivit patchade.

    Att du bara besöker 15 webbsidor och använder några specifika appar är inget egentligt skydd, du kan drabbas ändå, även om du är normalt försiktig. Frågan du borde ställa dig är väl snarare om du har någon data som någon annan kan tänkas vilja komma åt? Idag har de flesta sådan data, såsom kortuppgifter och liknande. Dina kortuppgifter eller dina lösenord är kanske inte av stort värde i sig, men tillsammans med tusentals andra användares motsvarande uppgifter, så kan en hacker tjäna pengar.

    Jag skulle inte använda en äldre telefon som inte fått uppdateringar på länge, iaf inte mer än en kortare period. Är man det minsta teknikintresserad så strider det mot den egna moralen att använda något som inte är uppdaterat, tycker jag.
     
    010 gillar detta.
  7. 010

    010 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu kanske detta hamnar lite snett ämnesmässigt, men
    • Samsung Galaxy S7 är EOL i och med att det inte kommer några säkerhetsuppdateringar efter Mars 2020.

    • Så, jag måste hitta något nytt (håller med N6290 om ovanstående ang säkerhetsuppdateringar).

    • Så, vad ska man köpa?

    • Kina går bort Huawei, ZTE mm. Ja jag vet att det legotillverkares (alltså även andra tillverkare) det är säkerhetsproblem med supply chain, utländsk ägande, tjänster och hela eländet. Det är en soppa – och därför ber jag om tips och idéer här.

    • Det slår mig att jag inte vill köpa märkes-flagship med massa (mjukvaru/ tjänste)finesser eftersom jag har ett elände med att stänga av allt möjligt härs och tvärs och ändå kunde man inte ta bort alla oönskade saker.

    • Jag har funderat på Cyanomod/ motsv men orkar inte riktigt. Visst, jag trivs bättre med linux pga peer review osv än att bli inlåst hos Siri, Cortana osv – ni förstår hur jag menar hoppas jag.

    • Jag funderar på Nokia (behöver ta en titt på hur ägandet ser ut nuförtiden, har inte gjort det ännu. Tittade snabbt nu, ser ut som Foxconn – Wikipedia är med i bilden? Taiwan känns ok. Det gör väl vad det kan för att hålla emot Kina inbillar jag mig. Finländarna också, apropå 5G och allting...)

    • Jag gillar skärm som går ut hela vägen i kanten

    • Vill ha bra CPU, skärm, kamera, ljud, lagring behöver inte vara jättestor

    • Vill gärna ha lång support (dvs 4 år vilket är långt i androidsammanhang tror jag)

    • Gärna 3.5mm ljudkontakt

    • Batteri inte under 3500mha

    • Funderar på Nokia 7.2 Nokia 7.2

    • Nokia 8.3 5G ser lockande ut (finns den ute eller när kommer den?) Nokia 8.3 5G mobiltelefon | Nokia-telefoner
    Vad säger ni, några förslag och funderingar?

    Sammanfattningsvis: Säkerhet, integritet, inte massa bloatware & trams, gärna mer egen kontroll över telefonen - så gott det nu går...

    Edit: Rättade en smula
     
  8. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 513
    Mottagna gillanden:
    2 774

    MINA ENHETER

    Testa i tråden köpråd:)
     
    010 gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Risken är om man laddar ner okända obskyra appar:
    Säkerhetsfirma: Ökat antal skadliga appar under 2019

    Google rensar bort såna eftersom. Men i övrigt tror jag inte det är nån större risk. De flesta större märken får ändå regelbundna säkerhetsuppdateringar. När de väl är slut så uppgraderar man oftast i vilket fall som helst till en nyare mobil.
     
  10. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Nu är väl Xiaomi visserligen kinesiskt men deras android onetelefoner är ju rätt hyffsade. Dock är senaste a3:an inget att fundera på pga 720p. Men A4:an borde ju släppas rätt snart.

    Enda erfarenheten jag har av Nokia(eller HMD Global) är 7 Plus där kvaliteten speciellt laddporten är under all kritik i det långa loppet.
    Haft Xiaomi A1 och nu A2 och är grymt nöjd.

    Angående säkerhetsuppdateringar kan man väl alltid kolla om Lineage finns till telefonen och på så vis förlänga livet på den ett bra tag.
     
    010 gillar detta.
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag har en Pixel 3a och tycker den stämmer väl överens med många av dina krav. Batteriet är förvisso bara på 3000mAh men jag har bara positivt att säga om batteriet, det räcker en hel dag för mig utan problem med en hel del batteri över ofta. Du kan ju ta en titt på den.