Säkerhetskopiera appar och kontakter

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skuggvarg, 4 dec 2012.

1. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Hmmm... Jag tolkar det som en snyggare & enklare variant av TB.
    Inget nytt, eller vad missar jag?

EDIT.

Det verkar som Carbon ska fungera utan root (inte än) samt kunna synka appdata mellan enheter.
    Det vore ju riktigt bra.
    Backup av appar är huvudanledningen till att jag rootar mina lurar.

Last edited: 15 jan 2013
  2. Serhildan

Serhildan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

felpost

Last edited: 15 jan 2013
  3. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag känner inte till någon app som gör en klon på allt inklusive systeminställningar osv. Men om du vill ha tillbaka alla dina appar inklusive sparade spel och inställningar så funkar titanium backup klockrent

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

4. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Notera dock att den kräver root.

Skickat från min Samsung Galaxy S2 via Tapatalk 2

5. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Först nu när jag skulle be dig att posta länken igen så kunde jag se hela länken och följa den vidare, så nu postar jag hela länken igen så den blir lättare att följa:

http://www.androidpolice.com/2013/0...pp-backup-solution-for-google-drive-and-more/

Skönt att höra att det var så smidigt för dig att göra backup och återställa men den enda gången jag försökte göra det så gick det inte alls och jag fick återställa 150 appar manuellt...ett jävla skitjobb, rent ut sagt.

Så nu tänker jag ta det säkra före det osäkra och göra backup på alltihop innan jag uppdaterar mina mobiler.

Har för övrigt fortfarande inte hittat något alternativ för att kopiera mina kontakter (vilket fanns innan jag uppdaterade mobilen, men sen dess är alternativet borta)...märkligt att jag inte kan se det, eftersom flera andra hittar kopieringsmöjligheten? Det ska väl vara standard i Android?

Last edited: 19 feb 2013
  6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 046

MINA ENHETER

Bara ett litet inflikande..
    Det är sjukt smidigt att ha sina kontakter i Gmail. Efter lite pysslande har jag en kontakt, t.ex. "Jörgen" som har "Jörgens" telefonnummer och epostadresser på ett och samma ställe. Möjligheten att redigera från datorn är också guld värd, jämfört med att sitta i telefonen och göra ändringar. Plus att du hela tiden har en färsk backup om du skulle tappa telefonen.

Det finns flera sätt att göra så att bara de relevanta dyker upp i telefonen, först av allt finns en grupp som kallas "My Contacts" där de du matat in själv hamnar, de adresser som sparas automatiskt från skickade mail hamnar i någon "slaskmapp" vid namn Övriga kontakter (som du också kan välja att visa i Android, om du vill). Dessutom kan du kryssa i "Visa bara kontakter med telefonnummer" för att vara på den säkra sidan.

Själv känner jag mig också aningen old school, men det är för att jag inte synkar telefonnummer från Facebook utan lägger till dem manuellt som man alltid har gjort. "Hej, kan jag få ditt nummer"
    Facebook ger profilbilder och annat också... *det senaste*

Last edited: 20 feb 2013
  7. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Jag förstår att det är jättesmidigt att ha det så, men av någon anledning har gmail sparat massor av folk jag haft mailkonversationer med som kontakter, så nu ansåg den att jag hade ca 2200 kontakter...det är inget man lätt går igenom och rensar i. Förvisso skönt att höra att kontakterna troligen redan är någorlunda uppdelade, men ändå...jag gillar inte alls idén att ha mina kontakter på min mail. Usch och fy för all denna integrering. o_O

Av dessa är 10-15% mina "riktiga" kontakter som jag vill ha kvar. Så länge alltihop finns att tillgå på gmail är det väl hyfsat lugnt att redigera dem och givetvis är det lättare att redigera kontakterna på datorn än i mobilen, men jag förstår inte varför de tagit bort möjligheten att kopiera allt till sim-kort respektive minneskort.

Ju mer jag håller på och micklar med Android, desto mer anti blir jag mot hela systemet, men det känns verkligen inte lockande att gå över till Apple. Det får väl bli en gammal hederlig knappmobil igen då...har ju ändå aldrig gillat pekskärmarna... :ehm:

Apropå att synka telefonnummer från Facebook så säger ju alla säkerhetsnissar att man inte ska lägga upp telefonnummer på såna sidor... :P

8. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    De folk du bara mailat till hamnar under "Other Contacts" och för att de ska hamna under "My Contacts" så måste du aktivt lägga till dem där.
    Om du inte vill att Gmail ska lägga till dem under "Other contacts" så går du in i settings och ändrar till "I'll add contacts myself".

Dags att strukturera dina kontakter:

Börja med att klicka på "Most contacted" och gå igenom den listan och spara dem under "My Contacts". Sedan kan du snabbt fundera igenom om det är några vanliga kontakter du saknar och söka reda på dem bland "Other Contacts". Kolla även i din Call log på telefonen för att se vilka du kontaktar ofta. Resten raderar du. Eftersom du inte verkar ha brytt dig särskilt mycket tidigare så är din kontaktlista inte särskilt viktig utan kan raderas.

Nu kan du börja hantera dina kontakter lite mer strukturerat. När du ska kontakta någon så märker du om du saknar kontakten och kan enkelt slå upp den personen och lägga in en ny kontakt.

Apple har samma integration. Dock är kontaktboken betydligt sämre och har stora begränsningar för vilka nummer som går att lägga in.
    Därför rekommenderar jag alla som har iPhone att istället använda Google Contacts även där för att slippa alla begränsningar.

Last edited: 21 feb 2013