Problem: Säkerhetskopiera styra från dator, trasig skärm

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Tibron, 5 feb 2017.

  1. Tibron

    Tibron Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Min skärm har gått sönder. Touchfunktionen är borta. Men fungerar som den ska annars. Jag ser att sms och notiser kommer in men då skärmens touch inte fungerar så kommer jag inte åt någonting. Kameran kan jag starta med dubbelklick på startknappen, och fota med hjälp av volymknappen. Men vad hjälper det när jag sedan inte kommer åt bilderna!

    Ringer det kan jag svara med hjälp av headsetet och dess svarsknapp. Så telefonen verkar fungera, "bara" touchfunktionen som inte fungerar på skärmen. Jag kan se allt som händer på skärmen, vem som ringer och hur många olästa sms, notiser jag har.

    Är det någon som vet om jag kan komma åt min telefon på något sätt via datorn? Dels för att läsa sms, notiser, men också för att säkerhetskopiera allt jag har på den. Kontakter, bilder, appar och inställningar på apparna, skrivprogram med sparade texter i?

    Jag skulle vilja säkerhetskopiera allt detta innan jag lämnar in den på lagning - så jag inte riskerar att bli av med allt innehåll pga någon klåpare till reparatör.

    Mvh,
    Tibron
     
  2. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    I nexus tool kit finns det en funktion för det har jag för mig. Oklart vad du måste ha aktiverat på telefonen innan det ska fungera bara.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testa en USB OTG-kabel och mus/tangentbord.

    Exempel på hur en sådan kabel ser ut: https://www.netonnet.se/art/ljudbil...bsePqhabVVjyROu8c-XChuSnHof0rOXMBoaAlf28P8HAQ

    Ja - du behöver definitivt ta backup på allting om du lämnar in den. Inte säkert att du får tillbaka samma telefon ens en gång; de kanske bestämmer sig för att byta ut den. Byter de moderkort försvinner allting också, men i regel brukar de fabriksåterställa telefonen med om de uppdaterar mjukvaran.
     
    Asawi och rufy93 gillar detta.
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    USB OTG som Bernard föreslår kommer säkert att funka alldeles utmärkt, så den biten är nog inga problem.
    Vill också nämna att det är väldigt lätt att byta skärm på N5 om du är sugen på att testa själv. (Men å andra sidan, eftersom det är så lätt borde det inte kosta värst mycket att låta någon annan göra det heller...)
    Lycka till!