Säkerhetskopierar foton till molnet trots Wifi avslaget?...

Diskussion i 'Galaxy S10' startad av Yurikane, 31 mar 2020.

  1. Yurikane

    Yurikane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej!

    På min S10 fick jag varning om hög dataanvändning och det var över 4GB på en månad. Upptäckte inga konstigheter förutom att bilder jag tar med kameran åker direkt till molnet fast jag bara har på mobildata?
    På min tidigare S7:a kunde man välja "kopiera endast via Wifi" men nån sån inställning tycks inte finnas på min S10:a?

    Tar en bild.. kollar på den i Galleriet.. och genast finns även den direkt även i molnet trots bara mobildata på? Såklart är det väl det som orsakar den höga förbrukningen?

    Nån som vet?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    är det i google photos eller är det i samsungs egna cloud?

    om det är i google photos så görs den inställningen i appen.
     
  3. Yurikane

    Yurikane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4
    Jo inne i Google photos så är "Säkerhetskopiera och synkronisera" helt avslaget men bilderna åker ändå?
    Fast glömde säga att det är mobilen som varnar om hög dataanvändning (från Halebop) och det måste ju bero på att fotona som åker iväg oftast är hyfsat stora ändå?
    Så det jag letar egentligen är NÅNSTANS där det står "säkerhetskopiera endast via WIFI"

    Mvh Lars
     
  4. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Kolla denna inställningen fast tvärtom då dvs:
    View: https://youtu.be/2xiCVNwhrDU?t=406
     
    Yurikane gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du gått in i Google Photos -> inställningar -> Säkerhetskopiering och backup och stängt av foton och videor här?
    [​IMG]
    Då ska den bara säkerhetskopiera på Wi-Fi
     
  6. Yurikane

    Yurikane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4
    Ska testa det sen hemma tack Sune mangs.
     
  7. Yurikane

    Yurikane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4
    Jnsson jajamen den är helt avslagen.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då är det något fel hos dig. För när jag stänger av de två, så står det att den väntar på Wi-Fi, se bilden nedan. Testa nollställa appen
    Screenshot_20200331-221143.jpg
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Är det enbart Google Photos du pratar om? Du ser alltså foton uppladdade på denna webbsida: Google Photos - All your photos organized and easy to find även när du är på mobildata?

    Eller har du någon mer molntjänst aktiverad på telefonen? OneDrive, Samsungs tjänster, ev. Google Drive eller tredjepartsapp, har du aktiverat uppladdning genom något sånt?
     
  10. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 115
    Mottagna gillanden:
    1 049
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Har du kollat sync inställningarna för ditt Samsung konto?
    Där finns galleri också.

    Jag har för mig att du kan se bilderna i google fotos app även om den inte skickat dom till molnet, så för att vara säker på om det är den som skickar upp bilderna måste du logga in på ditt google konto via webbläsare och gå in på foto.
    Finns bilderna även där då är dom ju synkade.
     
  11. Yurikane

    Yurikane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4
    Jnsson ja ser dom även när enbart mobildata är på. Det enda jag har på i övrigt är Google drive vilket jag manuellt kopierar data till lite till och från? :-)
     
  12. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    10 984
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Alla bilder som lagrats lokalt på telefonen dyker upp i Google Photos på telefonen, det betyder inte nödvändigtvis att de synkats mot molnet.
     
    katho gillar detta.
  13. Yurikane

    Yurikane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4
    keyser det stämmer nog jag blev nog lite lurad av just det?
    Kollar jag via datorn så ligger inte bilderna uppladdade i molnet. :-)
     
  14. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 115
    Mottagna gillanden:
    1 049
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Men om du går in på Inställningar > Anslutning > Dataanvändning > Användning av mobildata.
    Där kan du se vilken/vilka appar som använt data och hur mycket, högst upp kan du ändra tidsperiod som presenteras per kalendermånad.
     
  15. Yurikane

    Yurikane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4
    cjb Ok tack för tipset! :-)
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Det låter som att grundproblemet är att du förbrukar för mycket data, utan att veta på vilket sätt. Att använda 4 GB på en månad tycker jag iofs inte är speciellt mycket.
    Hur får du varningen, det måste vara telefonens operativsystem som varnar dig? Går att ändra gränsen. Jag har också en varning på ca 4 GB tror jag, det är mest för att veta när jag förbrukat halva månadens surf (totalt 8 GB).

    Kolla dataanvändningen, på det sätt skribenter har tipsat om ovan. Är det någon viss app som sticker ut kan du försöka begränsa dataanvändningen i den appen. Annars tycker jag inte du behöver bry dig om varningen du fått. Eller det beror ju förvisso på hur mycket surf som ingår i ditt abonnemang totalt.
     
    Yurikane gillar detta.