Säkerhetskopiering...

Diskussion i 'P20-serien' startad av mickehed, 9 jul 2020.

  1. mickehed

    mickehed Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2014
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hallo ser ju att google och huawei har sin egen säkerhetskopiering igång men det måste väl va onödigt eller:)?
     
  2. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    850
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Onödigt? Det är väl bra.
     
    mickehed gillar detta.
  3. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    It’s the opposite, väldigt bra att det finns. Varför skulle det varit onödigt?
     
    mickehed gillar detta.
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det är väl jättebra, då har både kineserna och amerikanerna tillgång till din data i respektive lands datacenters. [emoji13]
     
    masze, hahadaoc och mickehed gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Huawei, den kan du stänga av... Googles bör du behålla. Sen bör du skaffa en extra app som kopierar sms och samtalshistorik (förslagsvis Smsbackup+ som kopierar sms och samtalshistorik till din Gmail). Detta eftersom Googles backup av sådan data är opålitlig i mitt tycke, du riskerar att förlora data. Gäller om du anser att sms och samtalshistorik är värt att bevara såklart.

    Sen kommer väl din data laddas upp till kinesiska servrar oavsett vilken inställning du gjort, men det hjälper ju inte dig eftersom kineserna knappast delar med sig av sitt spionutbyte frivilligt ;)
     
    bernard och mickehed gillar detta.
  6. mickehed

    mickehed Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2014
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack för svar.. Ja Huawei ser mig ändå, av eller på:)
     
  7. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Sluta skoja, ALLA ser alla, kineser som amerikaner.
     
    Nicole gillar detta.
  8. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Äntligen! Alla spionerar, oavsett.

    Folk gnäller på Kina, de skriver arga inlägg om Kina, på Facebook med sin telefon som har Google... [emoji848][emoji28]
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag anser att det är en högst reell skillnad mellan USA och Kina. Den kålsupar-teori du framför här, anser jag håller inte. :P Lite som kalla krigets kålsuparteori:
    https://sv.wiktionary.org/wiki/k%C3%A5lsuparteori

    Om USA:s spionage sträcker sig in i tech-jättarna som Google och Facebook (vilket jag vill minnas att Edward Snowden kunde bevisa) så är det högst olämpligt. Jag gillar det inte. Men USA är fortfarande en rättsstat, en demokrati med oberoende domstolar som kan sätta presidenten på plats eller säga ifrån när myndigheter går för långt. USA är också en nära allierad till Sverige, de är våra vänner och de har samma värderingar som oss om ett öppet, fritt och demokratiskt samhälle.

    Kina är å andra sidan en grym diktatur, där "staten går först" och där ett system med oberoende domstolar saknas. De har värderingar som står långt ifrån våra västerländska värderingar om ett fritt och öppet samhälle. Ryssland ska vi inte ens tala om, det antal mord de utfört i Europa de senaste tio åren är långt många fler än de som talas öppet om. Förgiftningen i Salisbury och cykel-dådet i Berlin är så att säga toppen på ett isberg. Det är närmast en krigshandling att mörda människor på främmande stats territorium, vilket Ryssland gör obehindrat i Europa. Ryssland s.k. "rättsväsende" är totalt styrt av statens olika säkerhetsorgan. Varken i Ryssland eller Kina finns det domstolar som kan sätta stopp. Så om min data nu ska hamna hos någon främmande makt, så väljer jag den vänskapligaste och mest transparenta främmande makten, vilket är USA, otvivelaktigen.

    Sen gillar jag inte om amerikanska myndigheter samlar in data från Google, Facebook osv på tvivelaktig väg. Men hellre amerikanska myndigheter än en mördarregim. Vi kan iaf konstatera att Google är ett transparent företag, där det tydligt framgår vad du väljer att dela med Google. Facebook har en lång väg kvar, där data kan laddas upp utan någon som helst information till användaren (möjligtvis att det nämns i något användarvillkor som ingen läser). Facebook har långt mycket sämre standard än Google vad gäller information om insamlad data.

    Av FBI:s rättstvister med Apple och andra företag för några år sedan framgår också att amerikanska tech-företag inte hur som helst samarbetar med myndigheterna, utan säger ifråm. Det visar att USA är ett demokratiskt samhälle som fungerar och där domstolarna har en reell roll, även om de just nu har utmaningar i sitt land.
     
    pitrus- gillar detta.