Säkert att använda medföljande QC-laddaren jämt?

Diskussion i 'Xperia XZ Premium' startad av donpipino, 9 jun 2017.

  1. donpipino

    donpipino Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2013
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Övrigt:
    Chromecast (Mk1), Sony Smartwatch 2
    Var och köpte en XZ Premium idag, nöjd än så länge!

    Jag fick med en UCH12-laddare i lådan vilket är en Quick Charge 3.0-laddare. Jag läste på flera ställen (för några år sedan, iofs..) att man inte ska använda snabbladdare som en vanlig laddare för batteriet tar skada av det.

    Men om Sony skickar med en sån i lådan bör det innebära att det är säkert att använda den varje natt?
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du laddar över natten kan du egentligen köra på en 0,5-1A-laddare för att hålla nere temperaturen, men även vid QC 3.0-laddning upplever jag inte att telefonen blir särskilt varm.

    Så länge den håller sig runt ~35C bör det inte vara några som helst problem/något som inverkar på livslängden i nämnvärd utsträckning. Vid 40C-45C och högre temperaturer är det däremot inte optimalt i längden.

    Om du vill försäkra dig om att batteriet håller extra länge kan du under batteriinställningar gå till "Batterivård" och aktivera den funktionen. Laddningshastigheten och laddningsmönstret kommer då att justeras för ökad livslängd. Exempelvis kommer telefonen att laddas till 90% under natten för att nå 100% först när du normalt sett vaknar (den lär sig utifrån ditt användningsmönster).

    Jag tror dock att funktionen för batterivård är aktiverad som standard, vilket nog också förklarar varför den håller sig så sval vid laddning.
     
    Last edited: 9 jun 2017
    jnsson, donpipino och sonyboy gillar detta.
  3. Kanel

    Kanel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2012
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Som jag förstått det gör aktiverad batterivård att laddning stannar vid 90% under långa återkommande laddningar, för att ladda upp till 100% strax innan dess laddningen normalt avbryts. Läs laddning under natt.
    Funktionen tar ingen hänsyn till temperaturer etc förutom vad Qualcomm programmerat chipet, dvs laddning sker maximalt snabbt med quick charge 3.0 med medföljande laddaren. För att minska temperaturer under laddning och därmed spara batteriet krävs att annan laddare (mindre kraftfull) används. Korrekt?