Sälja telefon med garanti köpt oss operatör

Diskussion i 'Allmänt' startad av mickej79, 29 apr 2019.

  1. mickej79

    mickej79 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    1 455
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung galaxy s22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung galaxy s22 ultra
    Jag har en fundering på hur ni gör ni som säljer telefon där garantin gäller fortfarande. Hur skriver man över det till köparen? Tänke om personen måste lämna in telefonen vid något tillfälle?

    Jag köpte mig en Huawei p30 pro 128 gb oss Telenor för några veckor sen o min tjej var intresserad av den så jag köpte mig en till mobil men nu visar det sig att hon inte ville ha den. Så tänkte nu försöka sälja den men osäker hur jag ska göra så allt blir rätt för både mig o den som köper min mobil sen.
     
  2. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 019
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Garantin gäller bara köparen och går inte att skriva över till någon annan. Men ibland går det ändå.
    Vet av egen erfarenhet då jag köpt några begagnade telefoner, var iofs rätt så många år sedan.
    Har också blivit nekad att nyttja garantin och jag fick ragga upp köparen som fick lämna in den istället.
     
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Med garanti pratar man ofta om två separata saker:
    1. Den lagstadgade reklamationsrätten på tre år. Denna gäller bara mellan säljaren och den ursprungliga köparen. Försäljaren har ingen skyldighet att åtgärda fel på en vara som är köpt i andra hand.
    2. Separat garanti utlovad av tillverkare eller försäljare. Det är frivilligt att lämna garanti, och villkoren kan mycket väl säga att den bara gäller för den ursprungliga köparen.

    Dock, när det gäller mobiltelefoner så brukar båda ovanstående ärendena skötas av tillverkaren och dess partners direkt, och de brukar nöja sig med att tillverkningsdatumet är inom ett viss tidsram, alternativt kvitto/leveransbekräftelse från första försäljningen, och inget annat än att lämna vidare detta brukar behövas. Hur exakt detta fungerar får man nog kolla upp med respektive tillverkare om man vill vara säker.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  4. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Huawei har 2 års garanti om man kontaktar dem direkt. Ibland har det varit 3år på vissa modeller om man aktiverat det i appen HiCare.
     
    Kristy gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För specifikt mobiltillverkare har jag aldrig erfarit att garantin inte skulle gälla så länge ett kvitto är tillgängligt.

    Köper man i butik brukar man inte visa ID-kort eller ange namn. Enda som kan knyta en individ till köpet i sådana fall är de fyra siffror som inte är maskerade från kortköpet, men har man betalat kontant finns inget på kvittot som säger vem som genomfört köpet.

    Av den anledningen blir det ju alltid knepigt att knyta en vara till en person och därmed begränsa garantin på det viset, varför de flesta tillverkare förmodligen valt att inte göra så heller. Garantin är i regel knuten till produkten under förutsättning att giltigt köpbevis finns. Men som med mycket annat är det väl samtidigt bäst att inte ta något för givet, utan kontrollera för varje köptillfälle :)
     
    katho och Kristy gillar detta.
  6. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 443
    Mottagna gillanden:
    3 229

    MINA ENHETER

    Har själv köpt en begagnad mobil och utnyttjat garanti med kvittot ifrån föregående ägare ,det var inga problem den gången iallafall
     
    bernard gillar detta.
  7. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Håller med tidigare, själv hanterat mobila serviceärenden x antal år i butik för längesen, man brydde sig aldrig någonsin om att kika på något ev. namn på garantin, sålänge den fanns, org. kvitto underlättar men är inte heller krav, kopia funkar. Ska vara tjurigare med tex datorkomponenter har jag läst men aldrig behövt nyttja de så.
     
    Kristy och bernard gillar detta.