Sätta i nytt batteri med strulig ROM?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tom200, 19 maj 2012.

1. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Har köpt nytt batteri (och inte satt i det än). Felet är att sen jag flashade ny ROM (och senare kernel) så är batteri-procenten på 98% när jag kopplar ur mobilen. Tidigare blev den fulladdad vid 97% (4.19V) men var på 100% när jag drog ur laddaren (samma ROM/kernel).

Batteri-kalibrering verkar inte hjälpa alls med ROM:ar som är baserade på ICS.

En sak till är att jag nyligen använde mobilen tills den stängdes av. Sen kopplade jag in laddaren och försökte sätta på mobilen. Detta gick inte utan laddningsymbolen försvann och kom sen igen efter en stund. Detta hände flera gånger.

Kopplade då ur laddaren. Mobilen gick att tända och var på 18% laddning. Felet var att dessa procent försvann väldigt fort. När jag kopplade in laddaren (vid 1%) var spänningen 3.262V. Det är nära Li-ions nedre gräns (under det kan det ta skada).

Så jag undrar om det är så lyckat att sätta i ett nytt batteri i detta läge? Har hör man ska låta ett nytt batteri gå igenom flera fulla cykler. Använda telefonen tills den stängs av och sen ladda fullt. Som det är nu verkar det inte bra att låta telefonen stänga av sig.

(Har i9000 med F1 Galaxy Nexus och Semaphore 1.1.1.)

2. heyjohnnypark

heyjohnnypark Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om man laddat ur batteriet helt [ned till säkerhetsgränsen] så brukar det väl hända att man måste låta laddaren sitta i en stund innan telefonen reagerar. Tror inte detta är något onormalt.

Gällande "inlärning" så finns det såvitt jag vet ingen prestandavinst i detta. Li-Ion-batterier har ingen minneseffekt och det skall inte spela någon roll hur man laddar.

Någon får hemskt gärna rätta mig om jag har fel.

3. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal