Fråga: Saker jag stör mig på - hjälp!

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Luffe, 30 maj 2012.

  1. Luffe

    Luffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Har haft min SXS i en månad nu och väldigt nöjd med:

    Design
    Skärm
    Generella prestendan

    Dock finns det vissa saker som jag STÖR mig på, båda hårdvarumässigt och gränssnittmässigt. Jag har delat upp dessa "problem" i två kategorier. En kategori A där jag inte hittar annan tråd för problemet i fråga och en kategori B där tråder redan finns - finns bara med för att. Jag hoppas att ni har lust att hjälpa mig med kategori A -tweaks, appar och inställningar som kan avhjälpa mina bekymmer - inte intresserad av att roota dock.

    Kategori A:
    - När man trycket på nytt mottagit sms från rullgardinen kommer man inte till smset i fråga, men till senaste konversationen. Helt värdelöst!

    - Är jag den enda som tycker att skärmrotationen går väldigt trökt?

    - Ska rendering av foton i galleriet verkligen ta så lång tid med dubbla kärnor och grym grafikkrets?

    - Spelade upp en avi från luren till tvn via HDMI. Lite hakkig och verkade som att fps vart låg. På datorn spelas filen utan problem.

    Kategori B

    - Kapacitiva knapparna.

    - Batteri batteri batteri

    - Knarrigt bakstycke
     
  2. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    .....
     
  3. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Kategori A:
    - När man trycket på nytt mottagit sms från rullgardinen kommer man inte till smset i fråga, men till senaste konversationen. Helt värdelöst!

    Verkligen? Är det så jobbigt trycka på konversationen för att komma till senaste smset tar ju 0.5 sek.

    - Är jag den enda som tycker att skärmrotationen går väldigt trökt?

    Har jag inga problem alls med

    - Ska rendering av foton i galleriet verkligen ta så lång tid med dubbla kärnor och grym grafikkrets?

    Stock Galleriet i Gingerbread är riktigt dåligt, installera Quickpic eller vänta till ICS.

    - Spelade upp en avi från luren till tvn via HDMI. Lite hakkig och verkade som att fps vart låg. På datorn spelas filen utan problem.

    Prova med Diceplayer, tycker den ger mig bäst prestanda.

    Kategori B

    - Kapacitiva knapparna.

    Svep med fingret ifrån glaslisten upp till punken om du har problem.

    - Batteri batteri batteri

    2 dagar med vanlig användning(lite sms, samtal, surf. Kolla så du inte har någon app som hindrar mobilen att gå in i deepsleep.

    - Knarrigt bakstycke

    Inga problem här, kolla så du verkligen har satt på det riktigt, annars prova lägga en pappersbit under.
     
  4. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    När det gäller sms så tipsar jag om handcent, helt underbar sms-app som både jag och bästa vännen inte klarar oss utan, så kolla in den :-)

    Skickat via Tapatalk 2
     
  5. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    ICS är sagt ska komma till Xperia S i slutet på Juni. Den ska rotera skärmen snyggare och ha bättre bildgalleri. Gingerbreads bildgalleri är sådär tyvärr.

    Testa att ta ned och installera MX Player från Google Play för att spela filmer med, i MX Players meny kan du aktivera stöd för dubbelkärnig processor så lär prestandan bli bättre.
     
  6. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Gällande MX Player och filmtittande på mobilen, någon som kan rekommendera ett bra program som konvertera filmer med diverse olika format så det går att spela upp dem?

    Eller MX Player klarar de allra flesta och främsta format?

    Iallafall, även om det inte behövs att konvertera filmerna så kanske man skulle konvertera av den anledningen att filmerna kanske blir komprimerade och tar därför mindre plats?

    Aja, jag är tacksam för svar och förslag.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Apropå knapparna. Klicka på dem, som om det vore knappar, så löser sig problemet. visst sveptekniken funkar, men även det andra. Orsaken till att man skall se dem som knappar är att Sony använder en annan teknik och jag tror de valt denna teknik för att minska feltryck. Just för att du måste trycka, inte bara nudda som det ofta handlar om när det gäller touchknappar. Tänk de som om de vore knappar, helt vanliga knappar så försvinner som sagt problemet, för det är det tekniken är ute efter. Själv föredrar jag nog denna lösning, eftersom det minskat iallafall mina feltryck.
     
  8. Luffe

    Luffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tack för alla input!

    Kategori A:
    - När man trycket på nytt mottagit sms från rullgardinen kommer man inte till smset i fråga, men till senaste konversationen. Helt värdelöst!
    Handcent var kanon tips! Nu kommer jag ind i nyaste mottagna sms - inte ind i sms konversationen till tant Ursula jag hade för 30min sen

    - Är jag den enda som tycker att skärmrotationen går väldigt trökt?
    Jag tycker inte det ruller på alls! Luren ska tänke till 0,5 sek för mycket efter min smak! Får hoppas på ICS!

    - Ska rendering av foton i galleriet verkligen ta så lång tid med dubbla kärnor och grym grafikkrets?
    Ska kolla upp olika tips samt vänta ind ICS

    - Spelade upp en avi från luren till tvn via HDMI. Lite hakkig och verkade som att fps vart låg. På datorn spelas filen utan problem.
    Ska kolla upp Diceplayer och MX Player!

    Kategori B

    - Kapacitiva knapparna.
    Arvids sveptips var faktisk bra!

    - Batteri batteri batteri
    Hur kollar vilken app som inte låter luren gå i deep sleep?

    - Knarrigt bakstycke
    Har köpt Nillkin Hard Case på Ebay - helt grymt. Problem solved!
     
  9. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    MX Playern klarar att spela upp de allra flesta format. Stödet är betydligt bredare än i spelaren som följer med från början. där funkar det att bara kopiera över filmen till mobilen.

    Men vill du konvertera så är det bara att installera Sonys medföljande PC-companion på datorn. Den konverterar och komprimerar de flesta format till MP4 i bra kvalitet och lägger på mobilen. Det fungerar med filmspelaren som följer med från början i mobilen.
    Nackdelen med konvertering och komprimering är att det tar mycket tid då att föra över en film till mobilen. Eftersom PC:n måste jobba en massa med det innan den kan kopiera över filmen.

    En nackdel dock, jag har kopierat HD-filmer till min mobil. Och tyvärr får man inte kopiera filer större än 4GB till mobilen :cry: Begränsning i filsystemet på den. Det är något jag hoppas fixas med ICS-uppdateringen, men misstänker att det inte kommer att bli så.
     
  10. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Ah fan, så PCC klarar av att konvertera t.ex. x246-format också? (Vet inte om de heter just x246 men du förstår nog vad jag menar).

    Klarar den av divx/xvid?

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  11. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Det är mer en kennel begränsning men vi får ju den nya 3.x så hoppas kan vi, annars kan man ju alltid dela upp filmer över 4gb i 2 delar. . Angående batteri, ladda ner "where is my droid power" ifrån play så kan du se vilken app som drar mest kräm. Sänk även ljusstyrkan till 30-40% blir lite mörkt men man vänjer sig och du får bra mycket mer batteri tid.

    Sent from my LT26i using Tapatalk 2
     
    Last edited: 31 maj 2012
  12. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Tror DoubleTwist har liknande funktion som PCC för att konvertera videos till passande format. Dock fungerar den i dagsläget inte med USB MTP (som Xperia S stödjer) utan kräver USB MSC (Mass Storage). De håller dock på och jobbar med en fix för detta, så håll ögonen öppna.
     
  13. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Okej. Tackar tackar.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  14. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jo, jag vet vad du menar. Kommer heller aldrig ihåg rätt siffror, men ja tror rätt benämning är H.264 eller nåt? Haha :)
    Ja, PC companion klarar nog det. Vill minnas att jag konverterade en DVD-film för ett tag sedan på den, och det gick bra.
     
  15. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Okej, ja den benämningen stämmer.

    Iaf, installerade Media Go igår och la till alla filmer jag hade i Media Go.

    Det var knappt nån film som "funkade" i själva Media Go. Det var bara en grå ikon på dom filmer som inte funka.
    De filmer som funkade var ikonen okej, den visade korrekt ikon.
    Vad kan detta bero på?

    Visserligen så testade jag programmet lite snabbt bara, ska kolla in det ordentligt när jag kommer hem.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  16. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Antagligen att det fattas codecs.
     
  17. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Finns det nån möjlighet att ordna det? Nått "plug-in" till Media Go? :/
     
  18. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Nope, bara hitta ett annat program.
     
  19. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    De filmer som visas som grå ruta i Media Go, fungerar de i WMP ?
     
  20. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Ja det tror jag. Har ej testat. Vet att alla filmer har funkat med VLC iaf. :-P.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2