Saker som stör mig på min nexus one

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av haktech, 5 jan 2011.

  1. haktech

    haktech Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu ägt min nexus one i ca 1 år och är väldigt nöjd, Förutom några saker..


    Tex. Att switcha från wifi till 3G. Efter att ha satt på wifi och sen byta till 3G så vill den aldrig gå in i 3G nätet igen utan man måste gå in och sen gå ur i "flygplansläget" för att den ska få kontakt igen. Det finns inte heller någon meny för att stänga av och sätta på 3Gn som det gör på HTC Desire(där det fungerar utan problem), utan man måste ladda ner en app för att göra det, men som inte heller funkar som den ska.


    Sen är det det här med flytet i menyerna och programmen. Tycker inte alls den flyter lika bra som tex iPhone 4 och 3gs även fast den ska ha bättre grejer i (undantag iphone4), utan det känns som man sitter på en gammal 133mhzare fullproppad med grejer. Även när man är inne i program så är det fruktansvärd delay som är väldigt irriterande. Detta märks efter en tids användande efter en omformatering av telefonen. även att man inte kan lägga in program på minneskortet utan att roota och är tvingad till att installera på telefonminnet som är väldigt begränsat är mycket störande.


    Sen tycker jag det är en väldigt o-ordning i menyerna som kanske inte har med mobilen att göra utan mer Android som operativsystem. Alla apps ligger huller om buller och det går in att skapa mappar i menyn för att organisera allt utan man måste skapa genvägar mitt på skrivbordet. Detta gick att göra på min gamla Nokia som hade symbian och man fick väldigt stor kontroll över programmen. Att även vara låst till samma tema tycker jag är väldigt dåligt som man lätt kunde ändra på min gamla Nokia så att det blev mer personligt. Och för att ändra detta måste m,an roota vilket jag inte har lust att göra just nu.


    Vad stör ni er på och vad har ni för tankar?

    Förövrigt är jag väldigt nöjd med telefonen som är den bästa jag har ägt förutom dessa saker.

    Mvh haktech
     
  2. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Det går utmärkt att installera Apps på SD med Nexux One och Android 2.2 utan root. Finns guider lite här och var hur man gör, funkar förträffligt :)
     
  3. haktech

    haktech Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Har missat det, ska kolla upp det.. tack. men tycker endå att det är dåligt att dom inte har integrerat funktionen från början
     
  4. Ri0z

    Ri0z Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Roota, Flasha MIUI. Bästa androidupplevelsen hittills! IMO
     
  5. Thide87

    Thide87 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    3G-problemet är tyvärr otroligt irriterande. Annars är jag nöjd! (Kör miui)
     
  6. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig varit så nöjd med en mobil förrut som Nexus. Jag har haft min i nästan 1 år och den känns fortfarande som ny. Prestandan ligger fortfarande i topp i de flesta tester så jag ser ingen anledningen ens till att byta.

    Skall jag hitta nån svaghet så tyckte jag att min Nokia kanske hade starkare antennmottagare.
     
  7. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    behövs ingen guide eller något. Det finns från början i 2.2 helt default.
    bara gå in i inställningar sedan appar och sedan bara trycka på move to SD på den man vill flytta.

    Under förutsättning att utvecklaren av varje app gjort den flyttbar.
     
  8. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Det enda jag stör mig på med min Nexus One är nog problemet med att växla från wifi till 3g. Är det någon som försökt reda ut om det har med operatör eller ålder på sim kort att göra? Alla verkar ju inte ha problemet.

    Annars flyter allt på så länge jag inte installerar dumma program och jag tycker det fungerar bra att sortera saker på mina hemskärmar, som genvägar eller i mappar.

    När det gäller Android i allmänhet dock så stör jag mig på att utvecklingsmiljön/APIerna tillåter utvecklare att göra för mycket fel, vilket de konsekvent gör. Ofta med subtila problem som resultat som de flesta inte märker vilket gör att de apparna ändå får bra kommentarer och höga betyg på market. Android är lite som den gamla Windows Mobile platformen i det avseendet vilket är lite trist eftersom man tycker ju att Google borde lärt sig av det misstaget.
     
  9. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Jag har 3 och har aldrig haft något problem med WIFI till 3G. Jag tror att det beror på att 3 inte har något 2G-nät att falla tillbaka till (med något undantag där de lånar 2G av Telenor, om jag minns rätt). Om du stänger av möjligheten till något annat än 3G-protokollet borde det fungera, -> plicka in *#*#4636#*#* (*#*#info#*#*) och gå in under "Phone information". Där kan du välja från "WCDMA preferred" till "WCDMA only". Testa om det inte funkar bättre då?. Det är säkerligen inte den vackraste lösningen, men antagligen hellre det än att byta operatör. :)

    Håller med dig om att det är lite väl tillåtande med buggar, samtidigt ska man komma ihåg att alla tänker på olika sätt och har sätt att lösa saker och ting. Att skapa allt för strikta utvecklingsverktyg kan förstöra för nybörjare som "bara vill testa möjligheterna" och sätta krokben för de mest kreativa.
    Jag har aldrig satt mig in i androidprogrammering, men kan tänka mig att med dina åsikter att automatisk kodoptimering kan behövas.
     
  10. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Det är inte det som avses, utan kommandot setInstallLocation=2.
    Jag har skrivit in hur man ska göra någonstans på forat. bara sök på set install location på google så hittar du säkert hur man gör.