Saker till en Raspberry Pi

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Hänglås, 5 dec 2016.

  1. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Har köpt en Raspberry Pi 3 Model B till min bror i julklapp då han blev lite intresserad när jag visade upp ett projekt som jag har bedrivit under hösten med en grupp genom högskolan. Det verkar vara en djungel där ute gällande tillbehör och vad man kan göra med dem. Därför vänder jag mig till er för att få lite inspiration. Det jag rent spontant kommer på är att köpa två kamera moduler där en placeras i titthålet i dörren och den andra fäst vid en skärm som sätts upp bredvid för att skapa en magic mirror samt kunna visa upp vem som ringer på.
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag kommer att tänka på en termometer man skulle kunna ha för att kolla hur varmt det är utomhus eller inomhus. Med en webbserver och tex Tasker skulle man sedan kunna visa temperaturen med en snygg widget på sin mobil. Sedan är det en annan sak om det finns sådana termometrar att köpa, men det utgår jag ifrån ☺️ det här är för övrigt något jag själv funderat på men inte har tagit tag i ännu.

    Med det är fysiska moduler du tror han vill ha? Annars är ju en RPi ganska trevlig att bara ha som server.
     
  3. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Inte för att gå in på för mycket detaljer gällande mitt projekt, så involverar faktiskt det att visa upp temperatur och diverse annan data som är bra att ha.

    Jag tänkte att jag köper lite moduler till honom så får han själv bygga det han vill. Servrar, mediaspelare osv osv har vi redan.