Sålt en vara på Tradera men..

Diskussion i 'Off Topic' startad av Bobby, 10 dec 2014.

  1. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Hej!

    Nyss sålt en hyffsat dyr vara på Tradera. Har haft lite mejlkontakt med köparen innan auktionens avslut angående varans skick o dyl. Passade även samtidigt på att kolla upp köparen via Facebook och Birthday (ingen stalker men vill förvissa mig om att det är en seriös person bakom skärmen). Allt verkade ok. Nu när köparen vunnit auktionen så får jag straxt efter mejlet om att denne satt in pengar på mitt konto (via Klarna-funktionen) ett mejl där det står att denne befinner sig på en annan adress (helt annan stad) än det som står i mejlet om vunnen auktion. Där står även ett namn på ett annat kön än den köparen är (såklart måste man ha namn på någon som bor på adressen man ska skicka till).

    Självklart väntar jag tills jag verkligen fått pengarna på konto men jag har för mig om att jag läst om liknande fall där säljaren blev polisanmäld och samtidigt lurad på pengarna.


    Mina frågor är således:
    Är köparen seriös?
    Vad ska jag göra?



    Hjälp :S
     
  2. n3rox

    n3rox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Kanske kontakta tradera och se vad som har att säga om det hela. Verkar ju lite konstigt med olika namn och liknande.
     
  3. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    Jag har full förståelse om att man kan av olika anledningar befinna sig på olika orter när som helst på året. Kan dock inte hjälpa att bli misstänksam när jag läst och hört om liknande fall. Kan dock inte komma ihåg utgången :s

    Ska jag kontakta vem jag tror är köparen på Facebook (annorlunda namn, svenskt dock) och höra mig för? Får ändå inte in pengarna förrens imorgon
     
  4. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Kan ju vara så lätt att hen bor för tillfället på annan adress och posten får inte lämna utt post/paket på annan adress än den du är skriven på. Iallafall det dem lämnar i brevlådan som klassas som "post"
     
  5. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Självklart kan det mycket väl även vara så. Dock kan jag som sagt inte hjälpa att bli misstänksam om denne vill ha varan levererad till någon annan adress och ett annat namn.

    Nu har jag dock snackat med personen på Facebook och det är grönt ljus. Så det gick bra denna gång :)