Tips: Samling av fabrikations fel.

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Galax, 12 jun 2013.

1. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Jag tänkte att det i denna tråden skulle finnas en samling fabrikationsfel.

Lagom trist att upptäcka att något litet sitter snett några veckor efter köp. Jag skulle uppskatta en sådan lista när jag packar upp min nya telefon, hoppas ni gör det. Posta om det finns något mer att skriva så uppdaterar jag inlägget.

Hittills kända fel:

De kapacitiva knapparna har en blåaktig ton istället för vit.

Högtalargaller som inte sitter jämt eller centrerat.

Ej genomborrade högtalarhål.

Sned power/volymknapp ej centrerad power/volymknapp.

Döda pixlar.

Glapp mellan glaset och högtalarna.

Sned hörlursingång, hörlurskontakten är inte rak.

Last edited: 12 jun 2013
  2. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Sned hörlursingång.

One/Tapatalk 4

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Hur menar du med sned? Sned på vilket sätt?

4. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Gissar på att när hörlurarna kopplas in så pekar de snett.

-WR- gillar detta.
  5. Taxas

Taxas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Hur menar du blåaktig ton. Första gången jag har hört de här :O
    Kanske man borde få fram 2 bilder blev lite fundersam ut :/

6. Claes B

Claes B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Frågan är ju vad som anses som fel... Vissa avvikelser som kan vara irriterande kan mycket väl vara inom specifikation. Sneda hörlurskontakter lär förvisso inte vara en sån sak.
    Men annan färgton på de kapacitiva knapparna kan mycket väl ligga inom spec., kan ju bero på vilken tillverkare det är av en viss komponent.
    Glipor mellan högtalargallren och plasten är ju inte ett fel, mest antagligen inte om de sitter lite (med betoning på lite) snett heller, finns ju specifikationer och toleranser på allt och det går inte att göra en pryl som är sammansatt av ett antal komponenter helt likadan från gång till gång. Det lär dessutom skilja från tillverkningsställe till tillverkningsställe.

Frågan är ju då hur mycket pengar som ska läggas på att få det så bra som möjligt. Hur mycket kunderna är beredda att betala för perfektion. Jag kan tycka att One är en dum konstruktion på det sättet, även små avvikelser blir tydliga. Det är mycket bättre att ha naturliga skarvar och större springor mellan olika paneler då det gör avvikelser mycket svårare att upptäcka.

Jämför med en bil t.ex. Inte många som tänker på om det skiljer millimetrar i de olika skarvarna, om ett dörrblad sticker utanför eller ligger innanför karosspanelen med nån mm. Men i en sån konstruktion som One så märks tiondels millimetrar tydligt.

En massa svammel kanske... Men de jag på nåt sätt ville få fram är att dels får man ta att allt inte kan vara perfekt på en masstillverkad pryl, dels att många saker som bedöms som fel här mest antagligen inte är fel utan en produkt av tillverkningstoleranser.

-WR- gillar detta.
  7. Hcore

Hcore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Det enda jag har på min telefon som jag uppfattar felaktigt är typ 0.4 mm glipa vid högtalarna, men inget jag stör mig på dock.

Jag har även blåaktigt ljus på kapacitiva knapparna.

Mitt serienummer börjar på: SH34FW, alltså tillverkad i Kina.

Hade varit intressant att se om alla från Kina har blåaktigt ljus eller om det är varierande från tillverkningsplats.

8. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Jag har tyvärr inga bilder, men tänk dig en vanlig blåaktig ton. Om du har en bil så tänk dig xenon lampor och vanliga, fast tänk dig att de vanliga har en blåaktig ton istället för gul.

Jag personlig bryr mig inte om vilken färg de kapacitiva knapparna lyser när de väl lyser, men det är nog några som inte accepterar det.

Att högtalargaller etc sitter snett tycker jag är helt oacceptabelt när man betalar så pass mycket för telefonen.