Problem: Samsung A5 (2017) - HJÄLP!

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Harry Lime, 28 apr 2019.

  1. Harry Lime

    Harry Lime Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    HJÄLP! Jag undrar om det finns någon kunnig person som kan hjälpa mig? Jag har en Samsung A5 (2017) med Android 8 som jag behöver göra backup på - internminnet är nästan fullt - dvs jag behöver tömma så mycket ur internminnet som jag kan samt att jag behöver flytta över filer från minneskortet till min dator. Datorn är en Macbook Pro från 2008 med operativsystem 10.11.6, Mac OS X El Capitan. Jag har installerat både Android File Transfer och Samsung Smart Switch, men ingen av dem funkar för att göra backup. SSS startar att göra backup men kraschar ganska så snart och får hela datorn att krascha och starta om...☹

    Jag hade ju hoppats att telefonen och micro-SD-kortet bara kunde dykt upp som disc-symboler eller USB-symboler på datorn, men icke. Jag har prövat att ta ur minneskortet och ansluta det via en kortläsare till datorn. Alla filer utom mina FLAC-filer går att kopiera över till datorns hårddisk, men alltså icke FLAC-filerna...

    Orsaken till att jag vill göra ovanstående, är att jag skall byta mobiltelefon, nu till en Huawei P20 Pro. Hur gör jag för att flytta över min telefonbok, alla SMS och MMS, inställningar mm från min A5 till P20 Pro?

    Det är ju fan att det ska vara så djävla krångligt att göra backup samt flytta över information från en äldre till en nyare mobiltelefon, bägge med Android!
    Tacksam för hjälp!
    /Harry Lime Screenshot_20190427-221629_MTP application.jpg
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Gör du inte backup till Google? Då finns det mesta där. Bara att återställa.
    Eller när du får din nya telefon så kan du överföra mellan telefonerna.

    Onödigt och uppenbarligen krångligt att blanda in en dator, framförallt en Mac.:)
     
  3. Harry Lime

    Harry Lime Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack, det var just ett sådant svar jag inte är hjälpt av. Det lärde mig inget nytt...☹

    Snälla, om du är en besserwisser, så svara inte på mina frågor. Att det skulle vara svårare generellt att göra backup till en Mac är ju löjligt. Året är 2019.. Jag har en kompis som har en Huawei, och den dyker upp som en hårddisksymbol vid anslutning till datorn, en Macbook Pro. Busenkelt att göra backup.
    Allt finns inte i samsung-molnet, möjligen bara SMS/MMS, telefonbok och inställningar, dock inte bildfiler, ljudfiler typ .jpeg, .mp3, flac osv.

    Hur ska jag koppla ihop telefonerna då, för att överföra filer direkt mellan dem? Kabel USB-C till USB-C, NFC eller...?

    Någon som inte är besserwisser och kan hjälpa mig?
     
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Du kan titta på Syncthing, fungerar bra för mig mellan android och Windows.

    Det finns även för Mac Os, men jag har ingen Mac.

    Den kräver en del när man sätter upp allting, fungerar alltså över wifi & även mobila förbindelser, syncar hela foldrar mellan flera enheter.

    Syncthing

    Du kan nog inte räkna med att flytta över inställningar och appar från en äldre Samsung till en nyare Huawei.
     
    Last edited: 28 apr 2019
    Kristy och Harry Lime gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tagga ner lite!
    Jag har inte Mac så jag kan inte bidra med någt där. Men för egen del föredrar jag att inte blanda in dator, oavsett OS i det hela.
    Kontakter är det lämpligt att ha på sitt Google-konto. Problem solved.
    SMS/MMS kan backas upp med t.ex. SMS Backup and Restore app. Problem solved.
    Bilder kan man ha på Google Photos. Problem solved.
    Det som inte täcks upp av ovanstående kan du t.ex. ha (ev bara tillfälligt) på Dropbox, Google Drive eller liknande. Problem solved.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  6. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Sms och mms brukar jag använda denna app till:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.riteshsahu.SMSBackupRestore

    Telefonkontakterna skulle jag också rekommendera att synka mot Google som katho antydde. Du synkar dem dit genom att gå in i telefonboken och spara en backup genom att exportera alla kontakter. Efter att du gjort det raderar du alla kontakter. Sen importerar du alla kontakter från backupen du tidigare gjorde men väljer nu att importera dem till ditt googlekonto istället för telefonens kontakter.

    Flac-filerna vet jag inte riktigt hur du ska göra med. Kan du kopiera dem till Google drive? Eller någon annan molntjänst kanske.
     
    Kristy och Harry Lime gillar detta.
  7. Harry Lime

    Harry Lime Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
     
  8. Harry Lime

    Harry Lime Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Stort tack, cobben! Ska testa Syncthing. Tack för råd i övrigt!
    /Harry Lime
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Googles backup lärde dig inget nytt. Detta är inte raketforskning. Lycka till och lägg gärna in mig på ignorerade medlemmar om du inte vill ha råd.

    Lycka till!
     
    Harry Lime gillar detta.