Tips: Samsung Bloat med ADB AppControl

Diskussion i 'Galaxy S22+' startad av jokke.holmkvist, 13 mar 2022.

  1. jokke.holmkvist

    jokke.holmkvist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+
    Nu när en ny Samsung är inköpt igen så var det dags att ta bort en massa mög från den.

    Denna gången använde jag mig av ADB AppControl istället för att avinstallera appar direkt i CMD/ADB. Den finns i zip-version så ingen installation behövs. Det var rätt enkelt att få igång programmet, enkel guide på XDA [TOOL] ADB AppControl 1.7.4 Ultimate App Manager & Debloat Tool + Tweaks

    Här hittar ni själva programet. ADB AppControl

    Dessa appar är de jag valde att avinstallera, jag använder inte bland annat smartthings, AR grejet m.m. Där är en kort beskrivning vad de olika filnamnen är för något. Men är du osäker på om du vill ta bort eller inte så välj att inaktivera appen, då kan du alltid aktivera den igen. Avinstallerar du gör du alltid det på egen risk.

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Här är den kompletta listan, bifogar den som *.txt fil, spara filen och sen välj "load preset" i programmet, så är dessa apparna förvalda, är där någon app du behöver är det bara att avbocka den.


    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     

    Bifogade filer:

    • bloat.txt
      Filstorlek:
      2,7 KB
      Visningar:
      116
    Hatsune Miku, Puttesson, Ascended och 2 andra gillar detta.
  2. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 124
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    @jokke.holmkvist@jokke.holmkvist Märker du någon skillnad på telefonen efter och i så fall vad?
     
  3. jokke.holmkvist

    jokke.holmkvist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+
    Nja, någon prestandavinning är nog mer psykologisk. Det som är direkt mätbart är hur många appar som lägger sig i "inställningar - enhetsvård - minne" där blev det betydligt mindre, så i förlängningen bör det bli bättre batteritid. Visserligen kan man sätta appar i dvala också eller låta Samsungs automatiska grej göra det. Det bör bli samma effekt.

    Det som jag märker mest skillnad på, är känslan att inte ha onödiga appar och att jag slipper se dem.