Problem: Samsung bluffar om HDMI!!

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Per Larsson, 14 sept 2011.

1. Per Larsson

Per Larsson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Läser På Samsungs hemsida att SGS2 kan spela upp film i 1080p.
    Läser att de har en HDMI adapter som skickar ut video i 1080p.
    Perfekt tänker jag, precis vad jag behöver. En portabel bild o filmvisare som hanterar 1080p med HDMI.

Köper SGS2 och sedan Samsungs MHL HDMI adapter.

Kopplar ihop allt och ut kommer... Tja inte f-n är det filmen i 1080p!!!
    Iställer blir det min full hd film / eller foton först nerskalat till 800x480 och sedan uppskalat till 1080p. Rena kattskiten alltså!!!
    Det är en ren spegling av vad man ser på skärmen, och den är då absolut inte i någon full hd.
    Visst skärmspegling är coolt, men det var inte det som Samsung skriver på sin hemsida o det var inte det jag behövde.

Ringer samsung support o de bekräftar att Samsung marknadsför SGS2 felaktigt för den kan inte alls spela upp något i 1080p genom HDMI utgången, utan det blir precis så värdelöst som jag beskrev ovan.

Vilken bluff!!!

Hoppas Apple stämmer skiten ur dom, annars så kommer jag att göra det. Har aldrig känt mig så lurad!!!!

OK nu har jag lugnat ner mig lite. SGS2 är ju en underbar mobil i övrigt, spelar upp tyngsta 1080p filmerna på mobilen utan att blinka och är ju len som en iOS i GUI o internet browser (äntligen) men nog får ni hålla med mig om vilket stor bluff detta är?!

Eller kan ni mer än supporten?
    Finns det kanske något sätt att få den att spela upp film o foton i dess originalupplösning (upp till 1080p)?

Last edited: 14 sept 2011
  2. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Åh är det så det funkar. Känns rätt meningslöst att köpa en adapter då.

Remux gillar detta.
  3. Slipurson

Slipurson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    ROM:
    Stock
    Info:
    Gear 2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Note 8.0 LTE
    ROM:
    CivZ SphereKat
    Info:
    Jobbtelefon...
    Ja det låter ju onekligen lite tråkigt att den inte spelar filmerna i den upplösning som dom utlovat.

Log iaf lite åt att Apple skulle stämma dom :) tror inte du kommer så långt med en stämmning eftersom dom säger att den spelar i 1080p och den skalar ju upp till 1080p.. har iofs inte sett nån reklam om sgs2 som säger nått om uppspelningen av film, men säger den bara att den spelar film i upp till 1080p så ljuger dom inte direkt, tyvärr.

4. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Den enda telefon som kör 1080p filmer i 1080p via hdmi utan att blinka är ju lg optimus 3D, men den görs ju av LG så där sket det sig ändå...

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

5. Difrenze

Difrenze Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag tycker fortfarande det är dugligt, visst 1080p vore asfett men skulle ta asmycket plats, och oftast har man ju ändå datorn med sig så det är få gånger man bara har telefonen till hands för att spela upp film och då skulle dvd-kvallitet duga för mig, men det är som sagt för mig :)

6. Per Larsson

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Dom hävdar faktiskt att sgs2 kan spela upp film i hd via hdmi/mhl adaptern.
    800x480 är inte hd, oavsett om de skalar upp den eller ej.

Multimedia & övrigt - Mobil | SAMSUNG

7. Jöns

Jöns Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det är bara att säga åt dem att du inte vill ha den pga att det inte är den produkt de lovade. Håller de någotsånär vettig supportanda så går de med på det.

8. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Vet inte om det är 1080p på filmklippen när jag kör mhl-adaptern men det är definitivt inte uppskalat från 480x800 i alla fall. Detta måste undersökas...

9. Per Larsson

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kan garantera att det är först nerskalat till 800x480 och sedan uppskalat till 1080p. Har du en till mediaspelare så kör samma film och växla mellan ingångarna. Du kanske har dubbla skärmar på datorn (helst skall skärmarna vara 1080p). Koppla in den ena skärmen till SGS2 och kör samma film. Tja, finns många sätt. ;-)

Ett väldigt lätt sätt att se det på är om filmen har någon rullande (eller ännu hellre statisk) text el dyl (texning är dock lurigt för det hanteras separat).

Du kan också se att aspekt ratio på filmen är samma som i telefonen.

Grundproblemet är att SGS2 bara skickar ut precis samma bild som den visar på sin skärm, alltså 800x480.

Jag var dock dum nog att tro på vad de skriver på sin hemsida, där det i mina ögon tydligt står att SGS2 skall kunna visa HD film i HD på en HD TV.

10. Per Larsson

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag sa det till supporten. Supporten är ju det enda numret man kan ringa hos Samsung. Jag kan förstå att säljaren inte vill ta tillbaka den. Dom har ju inte lovat någonting utan detta måste ju komma ifrån tillverkaren. Supporten sa bara att:

-"... men vaddå, jag har ju inga befogenheter att ge dig pengarna tillbaka. Tycker du jag skall ge dig pengarna ur min egen ficka eller.".

Ehh nej sa jag, men du har väl en chef jag kan få prata med.

-"öhh vaddå, jag har ju massor av chefer och dom är ju typ aldrig här. Jag sitter ju i Tallin (minns inte exakt, men det var någon baltiskt stad) och vi är ju massor av folk.".

Precis, sa jag, det måste ju finnas massor av folk du kan fråga. Eller?

Tja, så höll vi på. Jag försökte vara mitt allra trevligaste men sh-t alltså vilken katastrofal support Samsung tillhandahåller.

Jag frågade t ex om det kanske var en inställning som jag hade missat?
    Då fick jag svaret:

-"Ehh har du kollat alla inställningar då?"

;-) tack för det televerket!

Jag minns när min sprillans Sharp TV visade sig inte fungera som Sharp hävdade. Kontaktade så Sharp som testade och sedan återkom inom kort med ett OK att lämna tillbaka med full återbetalning, betald frakt och upphämtning hemma.

11. Jöns

Jöns Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det hade jag aldrig accepterat!
    Kräv att få prata med någon som kan ta beslut!
    Är det som så att de vägrar, be om namn på personen du pratar med och närmaste chef.

Sedan är det att gå på dem som du har köpt den av att de får kontakta Samsung då de som har sålt den har gått på Samsungs uppgifter och deras uppgifter inte stämmer. (om de stämmer eller inte vet jag inte utan går på det du säger).

Då trycker du på från två håll och kanske lyckas få lite reaktion och lite händelse!

12. Per Larsson

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag bad om detta men personen vägrade att ge mig någonting.

Angående om uppgifterna stämmer om produkten:
    Kolla gärna länken till mhl produkten för sgs2 som jag skrev ovan. Där ser du tydligt att de hävdar att det skall bli full hd video på full hd tv (eller åtminstone hd).
    Vidare så bekräftade supporten att informationen på samsungs hemsida inte stämmer. Alltså, att sgs2 inte alls kan visa en full hd film via sin mhl adapter.
    Personen jag pratade visste såklart ingenting (han visste ju inte ens vad hans chef hette...), men han frågade sin kollega som visste.

Så även om jag rent hypotetiskt vore både inkompetent och blind ;-), så är det ingen snack om saken.

Mitt mål är egentligen inte att få tillbaka pengarna. Jag tycker bara ni kunde få veta att:

* Samsung kör med falsk marknadsföring.
    * Samsungs support suger fett på alla plan.

Jag har haft många samsung topp of the line telefoner, både windows och android och har samsung tv, laptop osv. Men detta var första gången jag behövde kontakta supporten och första gången som jag åkte på en totalnit när det gäller utlovad vs verklig funktion.

Last edited: 15 sept 2011
  13. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Fan va sne jag blir när jag läser denna tråd. Känns som man blivit blåst. Nu har jag iofs inte köpt någon MDL-adapter och kommer inte köpa någon heller. Men fan, dom får ju inte ljuga i marknadsföringen på detta sätt. Aja.. hade de funnits en bättre mobil att köpa så kanske man hade orkat bråkat med dom.. men de stör mig likt förbannat.

Stå på dig Per, sparka in dörrar, vålta och plundra tills du får någon chef att erkänna sitt/samsungs felaktiga agerande. :D

14. ozzon

ozzon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Per,

Du kan ju alltid hänvisa till konsumentköplagen som tydligt säger att du har rätt i ditt fall.

När är varan felaktig?
    Din vara är felaktig om:
    * den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
    * bruksanvisning saknas.

Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
    * den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.

* den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
    * den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.

Varan är dessutom felaktig om:

* säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
    * den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
    * säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
    * den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".

Själv köpte jag en SG2 och hävde köpet efter några veckor (efter ångertiden) då återförsäljarens sida tydligt sa att telefonen skulle ha NFC stöd vilket den inte har än.

Om du köper en vara som inte stämmer överens med produktinformationen har du all rätt på din sida att häva köpet.

Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?
    Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.

Lycka till och stå på dig!

15. Dec

Dec Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Wow, vad besviken jag blev nu...Jag tyckte de filmerna jag såg på såg för lågupplösta ut.

Det var ju en av orsakerna varför jag köpte denna lur! Sjukt dåligt av Samsung, även om deras telefon är otroligt bra så är detta ett skämt(!).

Jag antar att det inte finns något sätt att fixa detta problemet? Som att testa flera video spelare till android som stödjer 1080p?

16. Departementet

Departementet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nu har jag kanske fattat det fel, men måste inte tv:n ha MHL också?

17. Oscar Almgren

Oscar Almgren Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Apefly: googla mhl, din tv har hdmi in som den får konverterat från mobilens micro-usb ut via mhl.

Borde inte Samsung kunna åtgärda detta genom en uppdatering där signalen inte skalas om? Det kanske görs hårdvarumässigt via grafik chippet men lite nya drivar på det kanske hjälper?

18. Departementet

Departementet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Last edited: 15 sept 2011
  19. Hotlips

Hotlips Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Ja nu vet vi varför Samsung inte skickade med MHL-adapter. Då hade allt för många kunder allt för snabbt upptäckt denna avvikelse.

20. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Kan de vara så att vi endast får lågupplöst-uppskalat idag eftersom vi har en mdl->hdmi adapter? Undra hur bilden blir med mdl->mdl-TV.