Samsung Cloud - hur ser man ifall det används

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Bo_B, 18 aug 2021.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Det kommer mail after mail från Samsung där de säger att mitt konto på "Samsung Cloud" skall upphöra och de vill att jag flyttar data därifrån.
    Men jag vet inte om att jag använder denna funktion, hur skall jag få reda på det?
    Används tex Cloud för att ta backup på telefonen utan att jag vet det - i så fall är det ju viktigt att det flyttas.
    Hur kan man se vad man har lagrat på denna cloud-funktion?
    Jag har haft 3 Samsung Galaxy-telefoner S2, S4-Mini och S7 (som jag kör med nu).
    När jag skaffade S7 2017 så gick det att överföra allt från S4-Mini, men jag kommer inte ihåg hur det gjordes längre. Kan det vara via denna Cloud?

    Notera:
    Jag har ett 64GB extra SD-kort i min telefon och alla mina filer läggs där inklusive kamerans DCIM.
    Så när jag flyttade från S4 till S7 var det bara att flytta SD-kortet så var alla bilderna och musikbiblioteket medflyttat.
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Logga in här och kolla, kontot som används ska vara inlagt i din mobil.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag antog att du menade att jag skulle göra det på telefonen. Så jag startade Firefox på den och skrev av länkens adress.
    Jag kommer till en loginsida där ingenting är förifyllt. Jag skall mata in min email och lösenord, men jag har ingen aning om vilken av mina mailadresser jag skall använda eller vad det kan vara för lösenord.
    Betyder det att jag inte har använt Samsung Cloud och därför kan strunta i allt de skickar på mig?
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Nej, definitivt inte.

    Du borde kunna ex.vis kunna öppna appen Samsung Members och klicka på de tre prickarna högst upp till höger och välja inställningar för att se vilket konto som är ditt Samsungkonto. Det finns fler Samsungappar där du kan se vilket ditt konto är hos Samsung, en mailadress ska det vara.

    Om du inte har något konto angivet där så har du knappast något konto, annars loggar du inte med det kontot och kan du inte lösenordet så klickar du på glömt lösenord.
     
  5. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Så nu har jag hittat vilket konto som används, men jag kommer inte längre än till att mata in mitt email och lösenord, för sedan skall jag lägga in en kod som de påstår att de skickat till min telefon, men det kommer ingen varken på sms eller email. :(
    Hur skall den koden komma?

    EDIT:
    Det visade sig att jag kunde scrolla ner och klicka på att de skulle skicka som sms och då funkade det att komma in.
    Så nu har jag följande:
    Synced data:
    Gallery 1.55 GB
    Other synced data: 0 B

    Backups:
    Device backups 7.78GB
    GT-I9195 17.6 MB (backup från 2021-07-19 när jag senast startade min gamla S4-Mini)
    BossesS7 7,76 GB Expiring (backup från 2019-05-02)

    Detta verkar ju inte så bra, hur gör man för att ladda hem dessa data till säker förvaring?
    Och hur skall man göra backup på sin telefon härefter så att man kan byta till en nyare modell?

    Egentligen behöver jag ingen av ovanstående backuper, men jag borde ju kunna göra en ny innan jag byter till ny modell. Hur går det till i fortsättningen?
     
    Last edited: 19 aug 2021
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det finns på ditt Google konto också. Bör vara aktiverat som standard, annars är det bara o aktivera det i inställningarna i telefonen och sedan under Google -> Säkerhetskopiering
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  7. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    I mina inställningar på telefonen har jag för Backup and restore:
    SAMSUNG ACCOUNT
    Back up data: Use your Samsung account
    Restore data: Use your Samsung account

    GOOGLE ACCOUNT
    Backup account: (min gmail adress)

    Under Cloud and accounts:
    Här nämns bara Samsung Cloud

    Väldigt förvirrande detta. Men jag har antagligen inga värdefulla data hos Samsung i alla fall...
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, och det är inte så förvirrande. Du har backup både till Google och Samsung. För övrigt, använd gärna citera knappen, då får den du pratar mot en notis plus att det blir enklare för folk o förstå vad du svarar på :)
     
  9. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Och den backup jag har hos Samsung har jag ingen nytta av eftersom den är urgammal...
    Om jag tar backup nu (eller egentligen när jag kommit hem och har fiberanslutning) hur vet jag då vilket ställe den går mot (Samsung eller Google)? Jag vill ju i detta fall ha den hos Google....
    Men det ser olika ut i Samsung- och Googlefallen. Om jag tittar under Google så står det under "Google Account" att telefonen har backats upp kl 4 natten till idag...
    Så det är tydligt att jag helt kan ignorera vad Samsung tjatar om, eller hur?
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, Google tar en backup varje natt (om jag förstått rätt), tror dock att den behöver laddas och inte användas dock inte helt säker på vad för kriterier Google har
     
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kristy gillar detta.
  12. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 122
    Mottagna gillanden:
    1 058
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Först gäller att du har ett Samsungkonto på telefonen, sen är det som nämns att deras cloud service flyttas/är flyttad till Microsoft Onedrive vilket är kostnadsfritt.
    Om du går in på inställningar > Konto och säkerhetskop. så ser du 2 alternativ, antingen att säkerhetskopiera data till Samsung cloud (MS Onedrive) eller till Google Drive, gå vidare på varje alternativ för att göra fler inställningar.

    Att du får en massa påminnelser kan bero på att du har ett Samsungkonto men inte har gjort konverteringen till MS Onedrive, skall finnas info under hantering av kontot hur du gör denna.
    Flytta över det du vill ha och radera resten, därefter kan du gå in på Säkerhetskopiering till Samsung Cloud och stänga av denna samt aktivera Googles (om det inte redan är gjort).