Samsung Galaxy Alpha - 5900kr

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Sharkbait, 13 aug 2014.

  1. Jensa76

    Jensa76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel XL
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Tja!

    Svårt det här med skärm iom att alla tycker så olika, jag kommer från en LG G3 och GS5 innan Alphan och jag är helnöjd med skärmen!

    Men det är en jäkligt läcker lur, den känns väldigt "premium" och är lätt, snabb och snygg :-)

    Mvh Jens
     
  2. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Dystra nyheter..... För mig alla fall [emoji22].

    Var precis och klämde på en Alpha! Fan för Samsung och deras 720p pentileskärmar! Pixlar, pixlar och åter pixlar! Hade verkligen hoppas på ett mirakel & att Alphans skärm på något vis skulle vara bättre än S5 Mini när det gällde skärpa & pixlighet. Men.... nej då. Den är precis lika jävlig, om inte ännu sämre. Att läsa små fonter kan man glömma & skumma webbsidors artikeltexter i utzoomat läge ser bara ut som gröt!

    Så jäkla synd på en så fin lur. För fin i övrigt var den, riktigt riktigt fin. Gav ett mycket kvalitativt intryck! Härlig metallram & väldigt lätt och skön att hantera med en hand! Lagom stor liksom!

    [emoji35]
     
    Last edited: 15 sept 2014
  3. emanuelj

    emanuelj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tycker inte att det borde vara så dåligt, PPI är inte långt från iPhones... Hur är batteritiden?
     
  4. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Man är bevisligen olika känslig för detta med pixlar och pixeltäthet.

    Iphone nyttjar inte penilematrisen, och det märkt tyvärr här på Alphan. På en 1080p upplösning ser inte ens jag den negativa penileeffekten, men som sagt - här är det inte snyggt. IMO.
     
  5. jimpa77

    jimpa77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Hämtade ut min Alpha idag,min första vita mobil dessutom.
    Nåväl,displayen är inte i min mening totalt kaos.Fokuserar man blicken så ser man självklart dom små pixlarna men i normal användning så är det inte lika farligt.Men om du är sugen på en Alpha så gå till en butik och kolla hur just du reagerar..

    Ska bli intressant och se hur batteriet är efter ett par laddningar och hur telefonen beter sig framöver.
     
  6. emanuelj

    emanuelj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Blev en beställning på en svart, kommer förhoppningsvis 23/9.
    Hoppas att man blir nöjd..! :)
     
  7. Jensa76

    Jensa76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel XL
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Fick en uppdatering till den idag, någon som märkt något nytt? Men rappare blev den!

    Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
     
  8. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Tänkte vänta på den blåa men skaffade den "svarta" idag. Måste ses/kännas för att få en uppfattning. Riktigt nice telefon.
     
    emanuelj gillar detta.
  9. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Hur är batteritiden?

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk 2
     
  10. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Vet ju hur mycket du gillar S4 så jämför med den. Skulle säga att den är lite bättre än den. Telefonen är ny så det spelar förstås roll. I slutändan skulle jag tro att de har väldigt liknande resultat. De tester som GSM arena gjorde tror jag visade på det med.

    Igen: underbar telefon! !
     
  11. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER


    Jag har ägt de flesta av de dyrare telefonerna de senaste åren, bland annat en LG G3. Jag köpte en Galaxy Alpha för några dagar sedan, och är riktigt nöjd!

    Jag tror att många hänger upp sig för mycket på skärmen och tittar onaturligt nära på den.. Använder man den på normalt avstånd så är den riktigt bra! Förmodligen den bästa 720p-skärmen jag sett. Skärmen är riktigt bra, och inget som stör vid användning! Men visst, står man och håller upp en 1080p-skärm eller 1440p-skärm bredvid inne på Elgiganten och tittar nära, så är det klart att man ser skillnad.

    Men telefonen känns sjukt premium. Metallramen, den extremt låga vikten (115g på 4.7"), den tunna profilen (6.7mm) och den nya soft-baksidan (mycket skönare än på S5 och Note 3, dessutom bladtunn och absolut NOLL flex när den sitter på bak) gör att telefonen är en jävla fröjd att använda.

    Just hur lätt och tunn den är, i kombination med bygget gör att den inte känns som någon annan Samsung-lur.

    Jag rekommenderar dock att försöka få testa den utan elektronikkedjornas stöldklumpar med tillhörande sladdar på. Dessa förtar typ all känsla av att använda telefonen. Jag gillade den dock ändå i butik, men blev frälst när jag kom hem.

    Den har tappat vattenskyddet (som sagt så är den riktigt tunn och lätt istället), men bibehåller pulsmätare och fingeravtrycksläsare. Dessutom är högtalaren nu i botten av telefonen, och med mycket bättre ljud kontra t.ex S5:an (som har HORRIBEL högtalare bak, som dessutom gör att hela telefonen skorrar och vibrerar), så den är förbättrad.

    Till slut så är ju telefonen riktigt snabb i alla tester! Batteriet håller också det förvånansvärt bra, trots storlek (processorarkitekturen och skärmen håller förbrukningen nere).

    Det enda negativa jag har hittat på min (alla?), är ett lätt sus när jag pratar med någon. Jag har upplevt detta på andra telefoner tidigare. Vissa hör det nog knappt ens, vissa stör sig inte alls. Men jag stör mig tyvärr en del på det.. Jag vet inte om det är just mitt exemplar, eller alla exemplar. Det är dock inte alls lika farligt som de tre(!) olika Z2:or jag haft hemma..

    Grym lur som förtjänas att testas en dag på hemmafront för att rättvist bedömmas (lättare sagt än gjort!). Rekommenderas!


    EDIT: Jag vill tillägga att jag personligen totalt älskar baksidan på Galaxy Alpha. Dessutom innebär just den här baksidan (kontra glas/metall) att den inte repas lätt alls, vilket i sig innebär att man inte behöver känna sig tvungen att köpa ett skal bara för det. Vilket i sig (phew) innebär att man kan behålla den sjukt fina storleken på luren! För den är verkligen tunn och lätt :-) Jag kommer nog dock ändå testa att köpa S-view cover till den och eventuellt alternera mellan dessa. Men som det känns nu så är jag sjukt nöjd med orginal! Greppet är dessutom helt fantastiskt på denna baksida! Synd att så många per automatik totalt bombar baksidan :-(

    Personligen tar jag den varje dag i veckan före metall och glas. Den nya ramen kombinerat med baksidan och allt det andra gör att luren känns rejält premium ändå!
     
    Last edited: 21 sept 2014
    emanuelj och Atilla gillar detta.
  12. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Håller verkligen med om allt. Speciellt baksidan. Metall-ramen är viktig bara för känslan och styvheten. Sen är baksidan greppvänlig. Absolut bästa kombinationen. Så får du utbytbart batteri med vilket är viktigt för mig. När det finns 32gb så behöver jag inte Sd kort. Min telefon drog 0% inatt. Stod still på 11% mellan midnatt och 0830. Är positivt överraskad av batteritiden.
     
    emanuelj gillar detta.
  13. emanuelj

    emanuelj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    När får vi se en egen forumavdelning för Alpha månntro?
     
    Last edited: 21 sept 2014
    Drygore gillar detta.
  14. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Samma här, 32GB är perfekt för mig.

    Men hur är det för dig när du ringer? Hör du något sus? På min hörs det lätt, speciellt om man lyssnar efter det. Har jag däremot en massa ljud i bakgrunden där jag är, så hör jag det inte/knappt.

    Jag är väldigt nyfiken på hur det är på din!
     
  15. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag undrar detsamma. Note 4 har en egen sektion, och den är inte ens släppt. Till skillnad från Galaxy Alpha. Dessutom går dessa telefoner litegrann hand i hand, de är de första med Samsungs nya designspråk (mest så Alpha).
     
  16. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Jag ska rota i detta. Min visar lite svajjande mottagning hemma, men om jag kör speed-test så får jag de vanliga hastigheterna ändå.

    Massa irriterande saker när man ska koppla Gear till Alphan och samtidigt vill använda fingerläsaren som lösenord, samtidigt som man vill att den automatiskt ska inaktivera säkerheten när Gear är nära. Då kan man bara använda mönsterlösenord. Inget annat fungerar.
     
    Drygore gillar detta.
  17. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Hmm. Äger och använder Gear 1. Jag kör dock inte med fingeravtryck just nu (tycker det funkar sådär.. Jag vill öppna med tummen, men får det inte att funka så pålitligt som jag vill). Även jag har lite sämre mottagning än med t.ex min iPhone 5s och Note 3. Dock inte katastrofalt dåligt alls.

    Men jag är EXTREMT nyfiken på om du kan urskilja något sus när du ringer/pratar med någon!

    Testa gärna (iaf första gångerna) när det är alldeles tyst runtomkring dig.
     
  18. emanuelj

    emanuelj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Så nöjd med min nya ALPHA. En riktigt smutt telefon!
     
  19. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Grattis :D

    Men du! Som jag undrade här ovan: Hör du något sus när du pratar i telefon med någon? Jag måste få veta om det bara är på min, eller om det är så på alla (man lär vara olika mottaglig dock..). Det hörs inte när jag har en del oljud i bakgrunden, men däremot solklart när jag har tyst eller relativt tyst i bakgrunden. Det låter ungefär som om man hör en stekpanna steka något en bit bort. Inte jättehögt direkt, men (för mig) ett ganska störigt ljud :-(

    Jag älskar exakt allt med telefonen, förutom just detta.

    Men som sagt, fan va fin den är! :P
     
  20. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Nyfiken på varför du inte DOAR den?
     
    Drygore gillar detta.